Annons

Acceptabel väntetid för reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lumalinus

Aktiv medlem
Hej, det finns säkert många andra här som har lämnat in någon Nikonoptik för reparation.

Finns det någon maxtid som man ska behöva vänta innan Nikon har skickat reservdelar till verkstaden? I mitt fall så lämnade jag in min nikon 18-70 till en verkstad i mitten av februari. Efter 3-4 veckor hade de kollat på gluggen och konstaterat vad som måste bytas (linspaket och kanske något annat). Jag fick kostnadsuppskattning och tackade ja till reparation. Verkstaden kunde inte svara på hur lång tid nikon skulle ta på sig att leverera delarna, det kunde ta allt från ett par veckor till flera månader.. Tråkigt, tyckte jag, men vad ska man göra?
Strax efter talade jag med försäkringsbolaget och det stod klart att de står för lagningen minus självrisken. Det kändes ju bra, framförallt när det stod klart att jag istället kunde få ersättning för ett fabriksnytt objektiv eftersom det går att få för bara lite mer än den förväntade reparationskostnaden. Toppen!

Ringer tillbaka till verkstan för att avstyra lagningen. Men då går tydligen inte det, eftersom de redan har beställt delarna (vars leverenstid är helt okänd).

1. Uppenbarligen har Nikon en del att förbättra med sin reservdelsservice. Känner ni igen detta?

2. Kan man som konsument inte avstyra en lagning på detta vis, givetvis under förutsättning att man betalar undersökningskostnad?

Jag hoppas på svar från någon som är mer påläst än jag själv.

Tack på förhand
Linus
 
Om jag var i din situation skulle jag kontakta konsumentvägledningen i din kommun. De borde veta vilka rättigheter du som konsument har.
 
Det var ett väldigt dåligt kundbemötande och brist på servicekänsla från Nikons sida. Synd att du inte stod på dig från början eftersom det sitter ett och annat ägg på de olika kundsupporterna. det kan vara så sorgligt att just den personen tyckte det var jobbigt att backa en beställning eller rent av inte visste hur man gjorde. Du hade all rätt i världen att ändra dig speciellt med tanke på att försäkringsbolaget givit dig grönt ljus. Jag tycker dock att du skall kontakta en konsumentvägledare för att få rätsida på liknande problem i framtiden.
 
hej

egentligen har jag inte fått något dåligt bemötande i den meningen att någon har varit otrevlig eller så. Verkstaden är inte någon officiell nikonverkstad, men förefallar väldigt seriös och de har nog hållit på i decennier. Reparatören jämförde med Canon som tydligen kan tala om precis när delar ska komma, och man kan också få dem som express om det är extra brådis.

Tack för tips om konsumentvägledning, ska kontakta dem i morgon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.