Annons

Absolut enklaste sättet att rotera filmklipp?

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej,

Detta har varit uppe förut ( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136613 ), men nu har det gått ett år och kanske har nåt nytt tillkommit.

För anhörigs räkning söker jag ett enkelt, pedagogiskt sätt att rotera filmer i windows (7). Det ideala är det inbyggda sättet att rotera bilder. Man behöver inte ens starta ett särskilt program (inte vad man som använder märker iaf).

Det närmaste jag kommit är att använda Windows live movie maker. Det har dock två problem, där det första är att man kan spara både som projekt och film. Det andra är att man bara kan spara i WMV-format. Det gör det lite (men inte mycket) svårare att skriva över den gamla filen.

Man borde kunna göra ett program som fixar detta via högerklicksmenyn.

Fattar inte att detta ska vara så svårt. Och varför är formaten sådana att man måste kompilera om när man roterar, det borde vara onödigt.

Nja, att man måste "kompilera" (du menar transcode, eller komprimera om) om beror på de många olika kompressionsalgoritmer som finns och vad och hur de lagrar saker. Du tänker dig kanske att man på samma sätt som i en JPEG-bild kan rotera den ett snäpp. Men att man kan göra det beror på att jpg-bilden är en enstaka fil och en enda pixelarea (lite som ett chackbräde för att prata metaforer). Det är lite lättare då. Att rotera en film är dock att du ställer hundratusentals chackbräden på en rad efter varandra, men bara det första är komplett. Nästa schackbräde består av fyra av de 64 rutorna omkring mitten. Nästa chackbräde består av 12 rutor på olika platser på chackbrädet. Nästa ruta består av 16 rutor nere i hörnet till höger osv osv. Det är inte kompletta chackbräden så att säga just för att videoformaten för komprimering vanligen bara lagrar vad som ändras mellan två rutor och inte hela rutan (som i en JPG-bild). Sedan kan man även uttrycka det så att chackbrädena är mera ihoplimmade än att de står prydligt var för sig... (analogin haltar lite nu, så jag stannar där) :)

Att kunna göra det via högerklicksmenyn tycker jag inte låter som en bra ide ur att användbarhetsperspektiv och även fråga om de rätt många licenser och patent mm som är inkluderade i att kunna pilla på videofiler i en dator.

Men för att svara på frågan (igen), så kan man göra det med det populära MPEG Streamclip som alla videofilmare bör ha som verktyg i verktygslådan. Just för att det kan batchkonvertera filmer (transcode) och göra en massa andra saker. Kolla även på Handbrake som kan göra en del andra fiffiga saker (en av de mest praktiska är att göra transcode på en film-fil och ställa in slutfilens önskade storlek på ett ungefär.).

Tack för ditt svar. Tycker nog inte att det är enkelt nog, tyvärr. Och vad gäller högerklick så är det ju knappast nåt fel med det om jag själv hade kunnat välja att ha det så.

Hade man tänkt på detta när man gjorde formaten hade det givetvis varit lätt att möjliggöra enkel rotering. Man skulle ju t ex kunna rotera koordinatsystemet.

Hade man tänkt på detta när man gjorde formaten hade det givetvis varit lätt att möjliggöra enkel rotering. Man skulle ju t ex kunna rotera koordinatsystemet.

Du tror på allvar inte att man tänkte på det, och valde bort det på grund av att det skull ge (avsevärt) mindre effektiv komprimering?
Om det är så lätt som du hela tiden återkommer till, är det väl bara att skriva en lika effektiv komprimeringsalgoritm som tillåter det? Skulle förmodligen bli en snabb hit då det verkar var otroligt svårt att hålla kameran/mobilen på rätt håll vid filmning.

Varför vill du rotera filmklipp?
Är de inspelade på högkant i stående format?
Då är väl enklaste sättet att vända på hela skärmen.
Pedagogiskt - och så får du filmen i helskärm.

Petter ...

Varför vill du rotera filmklipp?
Är de inspelade på högkant i stående format?
Då är väl enklaste sättet att vända på hela skärmen.
Pedagogiskt - och så får du filmen i helskärm.

Petter ...

Nu är jag inte trådskaparen, men jag själv har roterat filmer flera gånger pga två olika scenarion:
• Filmen ska visas på TV eller dator (inte vändbar skärm helt enkelt)
• Gyro-funktionen i kameran får fnatt och filmar i "fel" läge. (Har filmat med iPhone som ibland tror att kameran står upp, fast den egentligen ligger, då visas filmen fel hur jag än vrider luren).

Jag hittade ett enkelt program till Mac med 30-dagars provtid, det räckte för mig att vrida till alla filmklipp jag hade liggandes.

Det skulle komplicera uppspelning att ha ett koordinatsystem i videofilen.

Jag tror inte att mobiltelefoner med videoinspelning var påtänkta när man definierade video-codecs. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar