ANNONS
Annons

A850 med Minolta/Tamron objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Photoorb

Aktiv medlem
Har för tillfället en A200 med Minolta objektiv (50/1,7 och 70-210/4) och Tamron (28-75/2,8 och 90/2,8 macro).
Då jag gärna vistas ute i skog och mark skulle jag vilja ha en kamera som som står emot vädrets makter lite bättre. Mina alternativ är att invänta A700:ans ev. efterföljare eller en A850. Nu till min fråga: Är en fullformatskamera som A850 ett alternativ med dom objektiven som jag har? Att dom funkar till kameran vet jag men är dom vettiga till denna kamera.
Kan nog skrapa ihop pengar till kameran men inte till några Carl Zeiss eller G objektiv.
Tacksam för synpunkter.

Dom fungerar rätt säkert bra. (Fast detta sagt utan ha en FF själv).... vidvinkeln blir ju klart bättre med Tamron zoomen på ett FF hus..

Däremot är väl inget av dom vädertätade.. Så på så sätt är ju det ingen större skillnad med ett A850 hus eller A200 egentligen väl vad jag förstår.... objektiven bör ju hållas hyfsat torra i båda lägena..

Det är en väsentlig skillnad mellan weather protected och weather sealed. Inget av de hus som Sony levererar är weather sealed - bara protected. Jag har haft en Canon EOS 1Ds ( preskriberad otrohet :D ) och det är skillnad som natt och dag på den skyddsnivån - ALLA genomgångar har o-ring, så inte på Sony. Fast jag fotograferar aldrig i ute i ösregn eller inne i bastun - gillar torrare väder helt enkelt, så lite overkill var det allt.

Ur det perspektivet är det tveksamt om Du vinner på att gå till a850. Det finns andra argument som talar för - sökaren, större sensor samt bättre SNR, dynamiskt omfång, och ton-/färgomfång.

Objektiven Du har kommer mer till sin rätt på en 135-kameran än på en med APS-C-sensor.

Jag fotade i spöregn och skyddade kameran med regnjacka under pauserna men fotade ganska rakt på när det väl var dax.
Använde A700 och ett gammalt Minolta 28-138, det funkar fortfarande och klarade fukten. Det gäller att vara varsam när man kommer hem och se till att alla delar få torka.

Helgen efter förberedde jag mig med fryspåse och tape, inte det snyggaste men funkade även i regn. Så alla delar behöver inte vara skyddade eller för den deln "tätade" för att man skall kunna fota i regn. Dock skulle jag inte behandla A700 på samma sätt som ex Pentax eller Eos 1 (antar att D3 har tätningar också) där de har både tätad kamera och objektiv.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto