Mycket av detta resonemang om vilka, närmast ohemula, krav som en FF-kamera ställer på optiken, tror jag kommer från det faktum att bara de som använt silverprocessen har egen erfarenhet av "kvalitetsförlusterna" i bildens hörn. När de gamla "analoga objektiven" monterades på APS-C-kameror, försvann dessa kvalitetsbrister ut i tomma intet, då de hamnade utanför den avbildningsbara bildcirkeln.
Många av de som började sitt seriösa fotograferande ( = inte bara "knäppte kort" ) efter det att silverprocessen i praktiken dog, har aldrig sett mjuka hörn med vinjettering och andra elaka artefakter. I och med en snabbt uppdykande FF-våg, främst i form av vettigt prissatta kamerahus, kommer även denna kategori fotografer att få uppleva de kvalitetsbrister som vi äldre fotografer brottats med under evärderliga tider.
Vi hade heller inte möjligheten till extremt pixel-peepande som det digitala arbetsflödet gett oss, utan tillverkade våra papperskopior i avsedd storlek och lärde oss vilka storlekar vi kunde nå med vår utrustning. Behövde vi "värre grejor" någon gång, kunde vi ju alltid låna en 6x6-kamera för att komma upp i storlek. Att fotografera med högupplösande dia ( ex.vis Kodachrome25 ) tog oss nära, och ibland förbi, den tekniska gränsen när vi visade bilderna på större dukar än de för hemmabruk, och det var väl egentligen enda gången hörnproblematiken grinade oss i nyllet.
Helt plötsligt är hela räckan av äldre optik "kass, värdelös och fleaBay-bar". Köp nytt då för hundra gubbar och låt mig få plocka fritt i väskan. Du ska få rimligt betalt för godiset - jag återvänder bara till de premisser som gällde för mitt fotograferande fram till milennieskiftet.