Eller så e man som jag dvs helt allergisk mot EVF
Provade A6000 som ska ligga i topp på AF, EVF osv. Panorerade med kameran från sida till sida och fokuserade ett antal gånger under rörelsens gång. Blev helt snurrig i huvet av att bilden hoppade, studsade och blev suddig mellan fokustillfällena. Till slut visste jag inte ens vad det va jag riktiga kameran emot. Helt värdelöst om man t.ex ska följa något rörligt så som fågel, hund, barn mm. Nä det får bli OVF för mig ett tag till
1) Jag äger visserligen ingen A6000, men jag har provat den lite. Någonting liknande detta har jag aldrig sett. Din beskrivning indikerar att du har gjort något helt orealistiskt. Får intrycket av att du har kört runt med kameran ungefär som om den vore en gräddvisp? I alla fall inte något som jag NÅGONSIN har haft behov av att göra under min över 60 år långa "fotokarriär". Dessutom skulle jag för min del i så fall ha blivit sjösjuk även ifall det hade varit en OVF...
2) Du utgår från en EVF med lägre upplösning, som matas av en APS-C sensor, och tror att det är detsamma som en EVF med högre upplösning som matas av en FF-sensor. EVF:en i A7 II är definitivt bättre än den i A6000.
3) Du skriver: "Provade A6000 som ska ligga i topp på AF, EVF osv".
Vad har du fått det ifrån? Det gör den inte alls.
Hade du begränsat dig t.ex. 'inom sitt prisintervall', så skulle det nog kunna gälla i väldigt många fall. Det jag hört från dem som bytt sina DSLR-instegskameror med kitobjektiv i prisläge under 7.000 kr mot en A6000 för att "få lite mindre att släpa på", är att de tycker att den är mycket roligare att fota med och bl.a. bättre när det gäller att fota ungarna som springer omkring. För väldigt mångas användningsområden är det helt enkelt svårt att hitta något kit som ger mer för pengarna. Men nu var det ju som sagt inte alls A6000 utan A7 II som var aktuell i det här fallet, och som du uppenbarligen aldrig har sett? Och jo, jag har sett och provat A7 II en smula. A7 II ÄR en mycket trevlig, smidig och kompetent kamera, men det tilltänkta användningsområdet är knappast sportfotografering. Eller gräddvispning...
4) OLED-EVF:erna som sitter i Sonys A-mount kamera är AVSEVÄRT bättre än de som sitter i någon av E-mountkamerorna. I min individuella och självfallet subjektiva skattning är EVF:erna i E-mountkamerorna närmast "halvkassa" i jämförelse med min favorit - A77 II. Dock är EVF:erna i E-mountkamerorna med få undantag bättre än de som sitter i spegellösa kameror av andra märken.
5) Jag får det bestämda intrycket av att du i förväg redan hade bestämt dig för att OVF alltid är bäst, och att du enbart var intresserad av att "bevisa" detta för dig själv och för trådskaparen och än mindre finna andra egenskaper som skiljer A7 II och D750. Har du erfarenhet av någon av dem ens? Så fort du hittat det "bevis" du var ute efter så slutade du vad jag förstår att undersöka någonting annat, eller vilka möjligheter bra EVF:er ger och som OVF:er saknar. Och det är ganska många möjligheter, men dessa upptäcker du inte efter 5 min i en butik. Du behöver, eftersom du är djupt EVF-negativ, säkerligen använda en EVF-försedd kamera under ett flertal månader innan du har upptäckt åtminstone vissa av EVF:ens fördelar och möjligheter.
Självfallet kan det vara så att dagens EVF:er inte är lika bra som en OVF FÖR JUST DITT FOTOGRAFERANDE.