Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A77II och skruvoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej Gott folk,

Är det någon som har erfarenhet av hur A77II fungerar ihop med äldre skruvdrivna objektiv?
Jag tänker då främst på den motivföljande autofokusen, hur pass väl den följer rörliga motiv och träffsäkerheten i autofokusen. Gärna om någon testat med gamla hederliga Minolta beercan 70-210/4.

Skruvdrivet på A77 II

Hej
Jag är innehavare av ett Sigma 50 500 4-6,3 APO DG .
Var ute i Stockholms Skärgård i söndags, på Briggen Tre Kronor, på deras Örn & Sälsafari.
Hade Bigman på nya kameran. Den är snabb !!!

Jag har även Sigma 120-400 med HSM. Också snabb, men inte så att jag väljer denna på grund av utebliven snabbhet.
I söndags så var det ju helgrått, och svagt ljus hela dagen, men trots det så kom jag hem med några örnbilder - "som duger". Kan kollas in på Briggen Tre Kronors facebooksida.

A77 II:s fokusbegränsare gör ju inte objektivet långsammare.
Att fotografera på en seglande brigg, gör ju att såväl underlaget man står på, och det stöd man kan få från relingen rör sig - hela tiden. Dessutom är fåglarna skygga och håller sig på långt avstånd.
Jag lägger in par av mina örnar på "Över axeln".
//Bertil

Jag har noterat att speciellt mitt KM 50/1.7 och mitt Sigma 70/2.8 fungerar annorlunda på min a77ii. Annorlunda som att det går så snabbt att jag oroar mig för att objektivet klarar av det (Menar alltså inte att den hittar fokus snabbt utan snarare att motorn verkar flytta glaset jäääävligt snabbt). Det rasslar till riktigt ordentligt när den jagar runt.

Men har tyvärr ingen beercan att testa på men det kanske är liknande?

A77 II. Provat mitt gamla Beerca 70-210

Plockade fram en gammal trotjänare som jag inte använt de senaste 5-6 åren. Minolta 70-210.
4,5-5,6. Konstaterade att det är blixtsnabbt i autofokus, men ack ack ack. Bilderna tänker jag inte publicera. När jag var nybörjare, och hade begränsat min budget, så kunde jag tycka ibland att det inte var så tokigt. Konstaterar nu att min lilla pocketkamera DSC HX9V ger mycket bättre skärpa,. + 16 x zoom. Bra resultat över hela registret
.
Min A77 II kräver bra optik, och då blir det även kanonresultat.

Min gamla Beercan har återgått till förvaringslådan, och lär inte komma upp därifrån i första taget.

Men snabb var den!!

//Bertil

Hej Gott folk,

Är det någon som har erfarenhet av hur A77II fungerar ihop med äldre skruvdrivna objektiv?
Jag tänker då främst på den motivföljande autofokusen, hur pass väl den följer rörliga motiv och träffsäkerheten i autofokusen. Gärna om någon testat med gamla hederliga Minolta beercan 70-210/4.
Jag har haft möjlighet att göra en "quick and dirty" test med ett fyra år gammalt Sigma 70-200/2.8 (II EX DG APO MACRO HSM om jag minns rätt) och ett skruvdrivet Minolta AF 135/2,8 (aktuell ålder okänd, men det lanserades för 29 år sedan) på den nya A77II. Vi stog vid kanten av en väg där bilarna åkte förbi i runt 40-60 km/h. Sigmat har en ringmotor, och borde enligt gammal kunskap sopa golvet med med alla skruvdrivna objektiv, särskilt med ett så gammalt. Men det blev precis tvärtom...

Det var ju en rejäl överraskning, trots att det vid det här laget är klart att det finns ringmotorer med markant olika prestanda. Sigmat hänger uppenbarligen med utan problem vid användning på äldre Sony-kameror, men A77II är en kolossalt mycket "vildare best". Den öser på med AF-kommanden i en takt som får detta Sigma-objektiv att "storkna" när bilarna kommer närmare än ca 5 m avstånd (eller vad det nu är Sigma-objektivet har problem med). Men den gamla Minolta-gluggen trivdes som fisken i vattnet, den hängde med så nära jag vågade gå bilarna utan att bli överkörd...

Jag är för egen del väldigt imponerad över att Minolta-teknikerna för 30 år sedan var så framsynta när de utveckade sitt AF-objektiv/kamera-överföringsprotokoll att det fortfarande funkar (full kompatibilitet) med en modern teknik som de väl omöjligen kunde ha föreställt sig då - i stället för EN ENDA AF-punkt och med ganska beskedlig AF-hastighet (Minolta 7000AF) har man nu 79 st AF-punkter som avläses i blixtrande hastighet. Likaså över att Sonys anstränger sig så starkt för att bibehålla kompatibiliteten även med dessa gamla Minolta-produkter. Säkerligen varit mycket värdefullt att de gamla Minolta-gubbsen som bekant sedan år 2006 jobbar på Sony (minus de som kan ha gått bort, pensionerats etc.).

Det finns användarrapporter om att även andra gamla skruvdrivna Minolta-objektiv blir rykande snabba med A77II. Dock tror jag inte man ska vänta sig särskilt mycket av skruvdrivna lågpris-kitobjektiv som Minolta AF DT 18-70/3.5-5.6 D / Sony AF DT 18-70/3.5-5.6...
.

Jag har noterat att speciellt mitt KM 50/1.7 och mitt Sigma 70/2.8 fungerar annorlunda på min a77ii. Annorlunda som att det går så snabbt att jag oroar mig för att objektivet klarar av det (Menar alltså inte att den hittar fokus snabbt utan snarare att motorn verkar flytta glaset jäääävligt snabbt). Det rasslar till riktigt ordentligt när den jagar runt.

Men har tyvärr ingen beercan att testa på men det kanske är liknande?
Förutom knappar på utsidan av A77II så finns det 26 olika menyval som direkt påverkar autofokusen. Många klagomål jag sett beror på att man inte har hittat och gjort sig bekant mer än ett fåtal av dessa...

Det kan nog finnas visst fog för din oro, framförallt när det gäller Sigma-objektivet. Det finns gott om rapporter där Sonykameror med lite snabbare och kraftigare motorer har strippat kuggkransen i skruvdrivna Sigma-objektiv (Sigma använde vanligen plast i denna), men i princip inga Minolta-objektiv. Nu när man "byter motor" i A77-serien från typ Honda till Ferrari, så kan det finnas risk för att även Minolta-objektiv kan komma i farozonen, även om det aldrig har varit problemt tidigare och att dessa vad jag vet alltid har metall i kuggkransen.

Men det finns en sak du kan göra. I kameramenyn hittar du ett val som heter AF Focus Speed. Ställ in den på "Slow" i stället för "Fast". Egentligen är "Slow" inte någon särskilt bra vald beteckning. "Accuracy" skulle ha varit bättre, eftersom autofokusen inte blir märkbart långsammare i läget "Slow". I båda lägena öser kameran iväg med full fart, men skillnaden är att i laget "Fast" så tvärnitar objektivet när det har kommit fram till fokusläget, medan i läget "Slow" inbromsningen sker en aning mjukare. Detta möjliggör större precision i fokuseringsmätningarna alldeles i närheten av fokusläget.

Hoppas att detta kan vara till nytta.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar