Annons

A77 - hur bra är af mcro adjust?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Tjo,
Jag ar en a55 som bakfokuserar med några objekiv, inte kitoptiken dock. Om jag köper en A77 kan jag om jag fatta rätt fixa till ev felfoks med mcro af adjstment för alla mina objektiv? Sant eller falskt?
/M

Både ja och nej
Funkar bäst på fasta gluggar.
Kanske ej på zoomar, då det kan vara olika fel på olika brännvidd.
Problemet med kitgluggen (om du menar den som ej är 2.8) är att det kan vara svårt att se.

Försök hitta någon i din närhet som har sony och försök lista ut om det är kameran eller objektiven..
Om det är kameran kan du skicka den för kalibrering

Tjo,
Jag har en a55 som bakfokuserar med några objektiv, inte kitoptiken dock. Om jag köper en A77 kan jag om jag fattar rätt fixa till ev felfokus med micro af adjustment för alla mina objektiv? Sant eller falskt?
/M

SANT!

Det kan ju vara så också att det inte är objektivens fel att det bakfokuserar på A55an, utan kamerans och då behöver du inte göra nånting (förutsatt att din A77 står rätt förstås).

En del kommer hävda att microadjust inte funkar på zoomar och dessutom bara på ett specifikt fokusavstånd och bara vid vissa bländare osv.

De får fortsätta hävda det, men min erfarenhet säger tvärtom!

Microadjust på A850 har fungerat klockrent både på fasta objektiv och även på ett Sony 28-75/2,8SAM som fokuserade fel. Blev rätt i alla zoomlägen och på alla avstånd.

(Jag lämnade dock in objektivet på service och fick det justerat på garantin så att det låg helt rätt sedan).

/Mats

Nej, zoomar funkar bara om de redan är linjära och OK i förhållandet till kameran.
Du kan ändra en taskig kombo bara om zoomen ligger konsekvent fel på vilken brännvidd som helst över zoomområdet och det är sällan fallet. Däremot har jag samma erfarenheter som Mats att det finns zoomar det funkar på.

Jag har också exempel på zoomar som varit bortom all räddning som min Tamron 24-135mm som jag haft problem med på alla mina kamerahus även på min NEX 7 med adapter som ger justeringsmöjligheter. I det fallet kommer du aldrig att fixa att justera annat en en enda brännvidd du väljer att prioritera. Allt annat blir mer eller mindre fel och min Tamron-zoom är som sagt inte alls linjär.

Skulle jag använda den på min NEX med adapter så fick det bli helt manuellt tyvärr.

Så utgå inte alls från att just ditt zoomobjektiv går att kompensera fullt ut innan du testat. Möjligen kan du förvänta dig att kunna fixa så att det fukar fint på ett viss spann av ditt zoomomfång. I många nadra fall kommer du att få fokusproblem av varierande art. Sagda Tamron-zoom har både bakfokus och framfokus. Hur i hela världen ska en lösning som är "one size fits all" fixa det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar