Annons

a77 eller NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Har idag en a700 och NEX-5 med adapter för A bajonett.
Vill uppgradera till 24MP, har hittat ett NEX-7 hus för 8000 SEK och ett a77 kit 15-50 2.8 för 12700 SEK.
Gillar både smidighet med en liten NEX (har den ofta med mig) men också DSLR kamerans hantering och proffsighet mm.
Vilken skall man satsa på NEX-7 eller a77.
Någon skrev här att han/hon hittat a77 med 15-50 2.8 för under 10000 SEK (är detta sant)?

Frågan är väl om du har den senaste adaptern för om du har en NEX 7 med den så har du ju i princip allt som finns i en A77 utom det senaste AF-systemet. I adaptern sitter det äldre men även med det så får man ju fasdetekt AF och mikrojustering för AF-objektiven. Så är det så skulle jag nog köpt NEX 7:an. Du har säkert en del A-mountobjektiv och vill kanske använda dem vidare och det går ju lika bra med båda alternativen.

Tack

Sten-Åke,
Skall gå ner till MediaMarkt och klämma lite på a77 innan jag bestämmer mig. Har redan provat NEX 7 lite. Gillar storleken och möjligheten att stuva in den i en liten Pelican 1150 väska.
Samtidigt duger NEX 5 utmärkt som en "alltid ta med kamera" med E optik eller med LA-EA2.

Tänk bara på att den NEX 7 du klämmer på där kan helt byggas om när det gäller användargränssnittet och Sonys standardinställningar utnyttjar inte ens alla en bråkdel av vad man faktiskt kan göra med Tri Navi-systemet. "Rätt" konfigurerat så behöver man aldrig in i menyerna utom när man behöver formatera korten. Har man då ställt systemet på att den ska komma ihåg senast använda funktion och det är just formateringen så slipper du rota efter den med.

Det är faktiskt viktigt att veta detta. Tänk även på att de basoverlayer du kan välja med kan kompletteras med ett antal andra eller bytas mot dessa. Så hur kameran känns från fabrik kan nog annars vara lite missvisande.

Jag tycker just anpassningsbarheten är lysande. På mina senaste kameror har jag exv. retat mig på att blixtkompenseringen legat nere i menyträsket. I NEX 7 kan man ändra på det och bara det fick mig på gott humör. Lycka till med valet.

Har nu en oöppnad NEX-7 (kamerahus) låda på bordet som inhandlades för 8000 SEK. Skall fundera några dagar.

Har nu en oöppnad NEX-7 (kamerahus) låda på bordet som inhandlades för 8000 SEK. Skall fundera några dagar.

Du har en A700 och en Nex 5. Vill inte röra till det för dig. Men det kanske kommer en uppdaterad Nex 8 nästa år, 2012 går mot sitt slut och snart är 2013 här. några väntar på Firmware till Nex 7 som inte verkar att komma.

A77 har en rappare autofokus än Nex 7. adaptern för 4000 spänn som ger Nex 7 en liknande autofokus härstammar från A55 med 3st korspunkter samma som också A580 har.

A77 har 9st korspunkter och är mera modern, EVF är också större pga av större huskropp. A77 har en jäkligt rapp AF den tar nära på ögonblicklingen.

Nex 7 har utvecklats till modell där dom flesta köper på sig mängder med olika adaptrar och letar passande objektiv från alla möjliga tillverkare, dom gillar att för det mesta använda manuell fokus, dom har då ena benet kvar från den gamla goda tiden när autofokus inte fanns.

Manuell fokus har på något sätt återuppstått genom Nexkamerorna, personligen har jag aldrig haft problem med att auotofokusen krånglar, min A77 prickar jäkligt rätt nästan alltid, blåsande flaggor och liknande kan ju vara svårt för vilken AF som helst, då kan man välja in Direkt manuell fokus och justera det lilla sista.

Nexarna vinner ju mark och finner köpare även från Canon/Nikon genom möjligheten att skruva på deras objektiv. Så vill du ha möjligheten att joxa med adaptrar så är nog Nex 7 ett mycket bra val. men den ganska så dyra adaptern som ger autofokus är alltså av äldre snitt, och med den påskruvad + ett Alphaobjektiv så är inte kameran liten längre.

Jag har nu en A77 och en RX100, under alla tider så har ofta både gamla och nya fotografer använts sig av en större kameramodell som är förbaskat bra när man vill skruva på större och tyngre objektiv, och så har man haft en bra kompakt av lite bättre klass.

Att man sedan tröttnar på att släpa omkring med en tung kamera, löser man genom att den får vila sig på hyllan ibland och så tar man kompakten med sig.

Som sagt en efterträdare lurar nog runt hörnet, Nex 7 och A77 är bara andra generation av SLT så efterföljarna bör bli lite bättre.

//Bengt.

Så löste det sig för mig först en LA-EA2 Adapter från Palme.de för ca. 2400 SEK sedan en NEX-7 för 7990 hos NetOnNet lägg till detta Sonys Cashback drive på 800 SEK så blev det hela ganska bra. Lägg till detta en Firmware uppgradering så blir det riktigt bra.

Bra pris. Hoppas du kommer uppskatta flexibiliteten. Det är ju den grejen som är det verkligt stora med denna kombo. Det finns inget liknande idag från någon annan tillverkare.

Glöm inte bara att lägga någon timme på att konfigurera om gränssnittet i Tri Navi som du vill ha det och slå på peakingen. Gränssnittet by default var långtifrån optimalt för mig och det är det säkert inte heller för dig. Det är väl använd tid för gör det det rätt så slipper du gå ner i menyträsket sedan i onödan. Titta gärna igenom de skärmmallar för displayen som finns så du får de aktiva som passar dig.

Det finns få kameror som kan byggas om på detta sätt idag och det är väl både bra och dåligt beroende på vem man är. Jag tycker det är fantastiskt bra men jag kan förstå om andra tycker detta är stökigt. Tyvärr är ju manualen inte så bra så det är bara att labba. Börja med Tri Navi om du skulle behöva nollställa och börja om så slipper du svära över annat som du i så fall förlorer vid en nollställning.

Good Luck!

Tack Sändh. Skall börja testa lite nu. Gillar OLED sökaren bäst ger bra precision i fotograferingen. En skärm ger inte samma tydlighet förutom när man vill ta bilder utan att störa i midjehöjd. Något som var toppen redan på Sony DSC-717 (min riktiga favoritkamera förr med fantastisk optik)

Jag var ute i skärgården och tog upp båten i helgen. När jag stod och väntade på Vaxholmsbåten hade det börjat skymma alldeles efter 17 och då kom det ett par svannar förbi som betedde sig lite lustigt när de dök ner mot botten för att äte lite sjögräs.

När jag tog upp NEX:en så var det ju inga problem att se motivet eftersom EVF:en ökar förstärkningen när det blir mörkare. I det läget är den klart bättre än en OVF som ju skulle varit bra mycket mörkare och svårare att fokusera manuellt med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar