Har nu en oöppnad NEX-7 (kamerahus) låda på bordet som inhandlades för 8000 SEK. Skall fundera några dagar.
Du har en A700 och en Nex 5. Vill inte röra till det för dig. Men det kanske kommer en uppdaterad Nex 8 nästa år, 2012 går mot sitt slut och snart är 2013 här. några väntar på Firmware till Nex 7 som inte verkar att komma.
A77 har en rappare autofokus än Nex 7. adaptern för 4000 spänn som ger Nex 7 en liknande autofokus härstammar från A55 med 3st korspunkter samma som också A580 har.
A77 har 9st korspunkter och är mera modern, EVF är också större pga av större huskropp. A77 har en jäkligt rapp AF den tar nära på ögonblicklingen.
Nex 7 har utvecklats till modell där dom flesta köper på sig mängder med olika adaptrar och letar passande objektiv från alla möjliga tillverkare, dom gillar att för det mesta använda manuell fokus, dom har då ena benet kvar från den gamla goda tiden när autofokus inte fanns.
Manuell fokus har på något sätt återuppstått genom Nexkamerorna, personligen har jag aldrig haft problem med att auotofokusen krånglar, min A77 prickar jäkligt rätt nästan alltid, blåsande flaggor och liknande kan ju vara svårt för vilken AF som helst, då kan man välja in Direkt manuell fokus och justera det lilla sista.
Nexarna vinner ju mark och finner köpare även från Canon/Nikon genom möjligheten att skruva på deras objektiv. Så vill du ha möjligheten att joxa med adaptrar så är nog Nex 7 ett mycket bra val. men den ganska så dyra adaptern som ger autofokus är alltså av äldre snitt, och med den påskruvad + ett Alphaobjektiv så är inte kameran liten längre.
Jag har nu en A77 och en RX100, under alla tider så har ofta både gamla och nya fotografer använts sig av en större kameramodell som är förbaskat bra när man vill skruva på större och tyngre objektiv, och så har man haft en bra kompakt av lite bättre klass.
Att man sedan tröttnar på att släpa omkring med en tung kamera, löser man genom att den får vila sig på hyllan ibland och så tar man kompakten med sig.
Som sagt en efterträdare lurar nog runt hörnet, Nex 7 och A77 är bara andra generation av SLT så efterföljarna bör bli lite bättre.
//Bengt.