Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A75, går ej att få litet skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

zzrob

Medlem
Hej!
Köpte precis en Canon A75.
Blev besviken när det visade sig att det var väldigt svårt att ta bilder med litet skärpedjup.
Bifogad bild är tagen med 35 mm zoom( 5.41mm), bl=2.8, t=1/800s.
Borde inte pojken i förgrunden vara skarp om focus ligger på honom och bakgrunden oskarp/suddig?
Samma sak händer om man använder porträttprogrammet, dvs skärpedjupet är alldeles för stort.

Är det fel på kameran, mig eller är det vad man får när man köper en kamera runt 3000 spänn?

MVH Robert
 

Bilagor

  • small_040823-2008-49z5.41basic040823-2008-49001.jpg
    small_040823-2008-49z5.41basic040823-2008-49001.jpg
    16.3 KB · Visningar: 247
zzrob skrev:
Hej!
Köpte precis en Canon A75.
Blev besviken när det visade sig att det var väldigt svårt att ta bilder med litet skärpedjup.
Bifogad bild är tagen med 35 mm zoom( 5.41mm), bl=2.8, t=1/800s.
Borde inte pojken i förgrunden vara skarp om focus ligger på honom och bakgrunden oskarp/suddig?
Samma sak händer om man använder porträttprogrammet, dvs skärpedjupet är alldeles för stort.

Är det fel på kameran, mig eller är det vad man får när man köper en kamera runt 3000 spänn?

MVH Robert

Detta är precis nackdelen med digitalkompakter. Kombinationen liten sensor och liten optik kan inte ge kort skäepdjup på samma sätt som en DSLR.
 
Precis som Daniel (Ahlin) säger, så funkar det BÄTTRE om du backar och zoomar in, (även om du då bara får bländare 4.8). Men den lilla sensorn gör att man får mycket större skärpedjup än med tex en DSLR eller med vanlig 35mm film, på gott och ont.

Hade man haft 5.41mm brännvidd och samma avbildningsstorkel på en vanlig kamera analog kamera hade skärpedjupet varit detsamma. Däremot hade du fått betydligt större bildvinkel.
 
Tack för era svar.
Jag provar väl att backa lite...

I övrigt motsvarar kameran mina förväntningar för familjefoto o dyl.

MVH Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.