Annons

A7000 kan det vara nåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
SAR har vinkat för att det eventuellt kommer en ersättare till NEX 7. Vi har ju vetat att A6000 egentligen trots alla sina kvaliteter saknar en del saker för att helt fylla ut kostymen efter NEX 7.

Men vad finns det egentligen för intresse för en A7000 om nu det är det NEX 7 ersättaren kommer få heta.

http://petapixel.com/2014/10/22/rum...pabilities-weather-sealing-18000-max-shutter/

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...d-aps-c-e-mount-camera-to-come-in-early-2015/

Frågan är hur intresset för en sådan här kamera kommer se ut. De som haft pengarna har väl många köpt sig en FF-modell i A7-serien redan och de som inte velat spendera de pengarna har nog blivit hyffsat nöjda till storbelåtna med A6000 (som man nu kan få för typ 5000 spänn drygt). Det har gått att läsa på nätet att en del tycker steget från A6000 är för litet för att man ska springa benen av sig efter en A7000.

Nu när A7 II kommer med IBIS, så kanske det är precis det som fattas för att A7000 ska kännas som ett riktigt bra alternativ även för A6000-folket och är det bara en snabbare AF än den i NEX 7 man är ute efter så har man ju redan den i A6000. Jag har ju alltid gillat Tri-Navi och hade gärna sett det på min A7r också men de som har A6000 kanske heller inte ser det som något man verkligen behöver. Att man kan ta bilder med 8000-dels sekund är i alla fall inget som skulle få mig att vakna.

Men det är ju bra om vi får ett bättre 16-50mm kitobjektiv än det vi har nu.
 
Jag har haft en NEX-7 sedan starten och är rätt inköpt i APS-C så jag kommer garanterat att köpa A7000 om den kommer nästan oavsett vilka specs den kommer att få. Jag har lekt med tanken på att köpa en FF kamera men eftersom objektiven fortfarande är dyra och få till FF E-mount så kommer jag att vänta i tre år till, eller så länge A7000 håller.
 
Ja vad kan man förvänta sig, A6000 har väl kostat 7800 Kr med halvbra objektiv hos Scandinavian om jag inte missminner mig, mycket prisvärd har blivit ett signum hos många testare hur som helst, så sensorn har väl fått dom flesta lovorden, sedan finns allt en del kritik också som repkänsligt glas i skärmen, och sämre materialval, brist på främre hjul och att autofokusen bestämmer för mycket.


Sony släpper kameror relativt ofta så hinner man förbättra sensorn något nämnvärt vid täta släpp, Nex 7 har några på nacken, och A77II fick en nyare 24Mp sensor, men är det samma som A6000 har + ingen ljusförlust, A7II lär ha fått bättre jpeg vid högre iso, så visst A7000 kan bli en skapligt vässad kamera.



//Bengt.
 
Sony släpper kameror relativt ofta så hinner man förbättra sensorn något nämnvärt vid täta släpp.

Nja, jag håller med om att det finns förbättringar att göra mot A6000, men att sensorn skulle förbättras nämnvärt vid täta släpp vet jag inte vart du fått från - visst är den lite bättre än i NEX-7, men någon jätteskillnad är det absolut inte.
 
Jag har haft en NEX-7 sedan starten och är rätt inköpt i APS-C så jag kommer garanterat att köpa A7000 om den kommer nästan oavsett vilka specs den kommer att få. Jag har lekt med tanken på att köpa en FF kamera men eftersom objektiven fortfarande är dyra och få till FF E-mount så kommer jag att vänta i tre år till, eller så länge A7000 håller.

Jag tror i och för sig att det finns mycket kvar att krama ur min NEX 7 och efter jag locktitade fast gummit så sitter det numera som gjutet igen. Jag tror att den mycket väl kan hålla både 10 och 15 år till utan problem om man inte tappar den i golvet bara. Så om A7000 lovar att bli minst lika robust som NEX 7 så kommer du nog sakna skäl att uppgradera till en FF av det skälet. Jag har aldrig slitit ut en enda digitalkamera hittills och jag har haft ett antal på rätt stökiga resor på mycket dåliga vägar och i väldigt dammiga miljöer. Det enda som varit rent uselt är gummidetaljerna som ögonmusslan (ett skämt) och gummit på huset.
 
Nja, jag håller med om att det finns förbättringar att göra mot A6000, men att sensorn skulle förbättras nämnvärt vid täta släpp vet jag inte vart du fått från - visst är den lite bättre än i NEX-7, men någon jätteskillnad är det absolut inte.

Tror inte heller på någon större skillnad när det gäller bildkvaliteten. Gör någon det här? Bättre och mer flexibel AF-funktion kommer vara den stora grejen i jämförelse med NEX 7 men rent praktiskt kommer det vara en mer marginell förbättring i jämförelse med A6000. NEX 7 har en extern audiokontakt och det saknar nog en del som vill kunna använda andra mickar än de som Sony erbjuder till A6000:s multikontakt. Det kommer A7000 säkert att få. Videofunktionerna med 4 K och bättre ljudkontroller för de som tycker det är viktigt. En bättre kitglugg kanske. Jag gillar ju Tri Navi, så det tycker jag är en fördel medan du säkert inte bryr dig.

Jag tycker själv det verkar vara en förvånanasvärt modest förbättring i jämförelse med A6000 och A7000 kommer säkert kosta nästan det dubbla mot A6000 idag, så A6000 är fortsatt det mesta man kan få för pengar från Sony även framöver. Jag är tveksam om den här kameran kommer bli någon hit. Lite för lite för sent kan jag tycka. Var är IBIS:en undrar man ju när nu A7 II satt den ribban.
 
Nja, jag håller med om att det finns förbättringar att göra mot A6000, men att sensorn skulle förbättras nämnvärt vid täta släpp vet jag inte vart du fått från - visst är den lite bättre än i NEX-7, men någon jätteskillnad är det absolut inte.

Ja skrev lite fel där, menar tvärt om, att man hinner väl inte att förbättra just sensorn vid täta släpp, lägga till någon knapp eller hjul är väl inte omöjligt att dom gör.

//Bengt.
 
Då blev det mera rimligt, och jag håller med - det blir nog mest lite småförbättringar och tyvärr också en del sådant som skulle kunna göras i firmware till A6000, men som kommer kräva ny kamera (det brukar vara så)
 
Att tillverkarna finslipar sina kameror och förbättrar lite grann är numera vanligt tycker jag, jag menar att det är väl inte dags för någon sensation sensor än på ett tag. Fuji öser på med FW så det står härliga till, också ett sätt att förbättra till nästan en ny kamera. A7000 kan väl bli en ännu bättre A6000, det är väl gott nog kan man tycka. A6000 har jag uppfattat som en mellanstegskamera inte någon premium klass.


//Bengt.
 
Vi får väl se, nu börjar det tydligen närma sig till slut. SAR pratar om att IBIS nu idag flaggas för A7000 och det har man ju misstänkt i och med att de skickat med det i A7 II tidigare. Det borde vara lättare att få till det i en APS-C -kamera än en FF. När A7 II kom så tolkades det också som att man nu börjat med bakbelysning av sensorerna även på de större sensorerna. Gunnar hade ju en diskussion om detta i A7 II-forumet om jag inte missminner mig. Så vi får väl se hur det blir med sensorkänsligheten om den kan ökas, men det blir nog ingen revolution. 4K stöd i kabeln kommer men förmodligen ingen lokal lagring.

Verkar ju som om 4K nu skickas med i det mesta i kameraväg som kommer nytt och på TV-marknaden sker samma sak. A7000 får förhoppningsvis lite mer sofistikerad AF än A6000 har och mer i paritet med exv. A77 II.

Skickar de med IBIS och AF lyfts så kommer åtminstone jag vara intresserad för då ser jag den som ett intressant snabbare komplement till min FF. Min NEX 7 är väl inte bättre än A7r:en en gång. Verkar ju inte heller bli så dyrt om man nöjer sig med kamerahuset. Sedan får vi se hur bra det nya 16-50-kitet blir om det är något att bry sig om eller om man ska gå på den nya förbättrade Zeiss-zoomen istället men blir den för klumpig trots att den ska bli mindre så vete sjutton om det blir så intressant. - är väldigt nöjd med 35:an fortfarande och inte minst mina gamla manuella Pentax SMC.

Så en del nytt blir det allt och jag är extra glad att de inte sabbat Tri-Navi enligt uppgift för jag föredrar det upplägget framför vad de gjort på A7r. Det finns några andra smådetaljer i gränssnittet på A7:eek:rna som heller inte alls är lika bra som på exv. NEX 7. Hur man kollar sina previews och förstorar är ju ett annars ett riktigt stolpskott på den kameran, som jag verkligen hoppas att man inte tar med sig därifrån.

Så det kanske är logiskt att det tagit lite tid att vänta in ett bra läge rent marknadsmässigt att släppa en kamera som denna med tanke på vad som hänt på FF-sidan. Jag tror att det var omöjligt att släppa en kamera utan IBIS nu när A7 II:an fått det.

Troliga specar enligt SAR:

256 phase detect and 125 contrast detect points
Next 6 viewfinder
Tri Nav
Sensor will be engineered for high sensitivity
Touch screen
Zeiss lens 16-70 which you already know is weathersealed, but it will be 20% shorter, and sport a wider body.
Best in class sharpness and micro contrast.
Camera body will be $699 USD, Zeiss lens to retail for $1199”

Till det kan troligen läggas IBIS

Det enda som som känns lite beige i sammanhanget är att den kan få samma viewfinder som NEX 6.
Det förstår jag inte riktigt.
Det måste ligga en hastighetsprio i det beslutet för det är ju sämre än i NEX 7 men samtidigt har ju kameraprocessorerna nu hetsats upp betydligt i de senaste kamerorna så det blir ändå lite obegripligt.
 
Senast ändrad:
Hur man kollar sina previews och förstorar är ju ett annars ett riktigt stolpskott på den kameran, som jag verkligen hoppas att man inte tar med sig därifrån.t.

Ja, jag förstår inte hur de tänkte med A7(r) när de gjorde den funktionen. Det är redan åtgärdat i A6000 så förhoppningsvis har de inte haft sönder det igen :)

Ibis är definitivt intressant för min del, i och med att det underlättar användandet av diverse objektiv med andra fattningar. AF tycker jag är rätt ok på A6000, men den skulle gärna få gå att konfigurera mer (typ välja vilket knippe av PDAF-punkter kameran ska använda sig av i stället för att den gissar själv).
 
Man vet aldrig riktigt vad Sony hittar på med denna A7000, fadäserna har minskat under senare år, men det finns alltid en oro som lurar när Sony släpper nya modeller, Man hoppas på mycket och vill se tydliga förbättringar. A6000 har väl goda sidor, men kraven ökar några snäpp på A7000 som förmodligen blir storebror i serien.


//Bengt.
 
Ja, jag förstår inte hur de tänkte med A7(r) när de gjorde den funktionen. Det är redan åtgärdat i A6000 så förhoppningsvis har de inte haft sönder det igen :)

Ibis är definitivt intressant för min del, i och med att det underlättar användandet av diverse objektiv med andra fattningar. AF tycker jag är rätt ok på A6000, men den skulle gärna få gå att konfigurera mer (typ välja vilket knippe av PDAF-punkter kameran ska använda sig av i stället för att den gissar själv).

.... och kanske att man specificera en zon så att AF inte hugger på något i förgrunden man inte vill fokusera på skulle ju kunna vara bra det med.

Om man kunde få stabilisering med sina gamla manuella objektiv skulle ju det vara rena drömmen tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.