Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700, tappar focus

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har en A700 som vid flera tillfällen vid fotografering tappat focusen. väldigt irriterande när man håller på o fotar.
Det som händer är när man håller in för att focusera så hittar han inte focuspunkten utan åker fram o tillbaka utan o "låsa" sig.. någon som känner igen problemet?
Det spelar ingen roll om jag har haft Sony objektiv eller Tamron mm.. problemet har uppstått på med olika objektiv.
Det har oftast räckt med att stänga av kameran och sedan sätta på den igen, så funkar det.
Men detta måste ju bero på något... ?

Vore tacksam för svar eller tips.
- Kanske behöver en service??

Tack på förhand
Michael

Det kan inte vara så enkelt som att kontakterna mellan kamera och objektiv behöver rengöras? Borde vara kamerahusets i så fall. Enkelt och billigt att testa genom att glida kontaktytorna med en microfiberduk exempelvis.

Det kan inte vara så enkelt som att kontakterna mellan kamera och objektiv behöver rengöras? Borde vara kamerahusets i så fall. Enkelt och billigt att testa genom att glida kontaktytorna med en microfiberduk exempelvis.

Hej.
Jag har gjort rent där regelbundet, men även testat med det när problemet uppstod första gången, men om det är det som hjälpte eller om det var för att jag stängde av kameran efter rengöringen?
Men ska göra några extra test för att försäkra mig om det är problemet eller inte..
Tack iaf :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar