Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700 SSH Antiskak. hur ser man på eller av?

Produkter
(logga in för att koppla)

its4real

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag tog fram min gamla trotjänare efter ett uppehåll och ser inte när eller hur Supersteady shot är på. Tidigare har en symbol ändrats när jag slagit över den från off till on.

Nu gör den inte det längre...

Skickade in det till AWAB.nu och dem har testat kameran och säger att den är ok. Nu börjar undra om det är jag som har fått allt om bakfoten.

Tidigare har jag fått fram någon symbol. Skakande hand, sst eller dylikt när den är på.

Kan någon med A700 intyga hur symbolerna ändras när den är på eller av. one eller off.

Jag vet att det har med slutartider att göra också och att om man går över 1/250 så stängs den av i vissa lägen så kör en längre slutartid när du provar.

handen dyker väl upp då kameran anser slutartiden är för lång.. Inte för SSS är påslagen i sig.... Så testa om du ställer in iso lågt.. Samt med lite dåligt ljus.. Då torde "handen" dyka upp i sökaren och varna för att du kan få problem med skakoskärpa...

Handen är ju en varning och inget annat.. Då däremot allt är "rätt" och slutartiden skall räcka till så finns där ingen varnande hand.. Vilket är helt rätt..

Däremot klarar kameran mer än den indikerar.. Så även OM handen varnar så klarar kameran ofta längre slutartid än kameran "tror" då den varnar..

Men detta får du lära dig efter dina personliga egenskaper hur stilla du klarar att hålla kameran... Vi skakar ju lite olika mycket vi mäniskor... Så en del klarar längre tider medan andra klarar inte långa slutartider alls..

Mvh
Tobbe.

Kom nog åt svaret idag med hjälp av Scandinavianphoto i Malmö. Göteborg kunde inte hjälpa mig. Staplarna för antiskaket syns i sökaren när SuperSteady shot är på. När den är av så finns dem inte.

Enligt dem så är detta enda indikationen att antiskaket är aktivt.

Sedan skall det ju märkas på slutartider etc...

Undra om det står i exif eller dylikt när den är aktiv?

Kan kolla när jag får tillbaka kameran iofs men kan någon intyga?

handen dyker väl upp då kameran anser slutartiden är för lång.. Inte för SSS är påslagen i sig.... Så testa om du ställer in iso lågt.. Samt med lite dåligt ljus.. Då torde "handen" dyka upp i sökaren och varna för att du kan få problem med skakoskärpa...

Handen är ju en varning och inget annat.. Då däremot allt är "rätt" och slutartiden skall räcka till så finns där ingen varnande hand.. Vilket är helt rätt..

Däremot klarar kameran mer än den indikerar.. Så även OM handen varnar så klarar kameran ofta längre slutartid än kameran "tror" då den varnar..

Men detta får du lära dig efter dina personliga egenskaper hur stilla du klarar att hålla kameran... Vi skakar ju lite olika mycket vi mäniskor... Så en del klarar längre tider medan andra klarar inte långa slutartider alls..

Mvh
Tobbe.

Det där med staplarna stämmer bra. När SSS är på syns fler staplar ju mer man skakar. En ensam liten plutt visar att man håller "stilla".

Och ja, det står med i exif. Långt ner på listan Steady shot:ON

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto