Annons

A7 vs A7II - IBIS värt dubbla priset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vill i samband med denna tråd tipsa om Sony A7 till kraftigt rabatterade priser hos flera återförsäljare (+ cashback från Sony) som landar på runt 8k (med kitglugg 9,6k)- bra tillfälle för de som väntat på att köpa in sig.

Mark II generationen (A7II) kostar just nu 15k (19 med kit).

Är det någon på forumet som använt båda? Min fråga rör mer specifikt den inbyggda bildstabilisatorn (IBIS) på A7II som möjliggör användandet av i princip alla objektiv med adapter.

Hur mycket är IBIS värt i praktiken för en hobbyfotograf? Jag avser att använda A7/A7ii för resefotografering där jag ej har tillgång till tripod.

Tusen tack för input,
Oscar
 
Ja, IBIS, bättre byggkvalité och att problemet med sensorreflektioner är fixat gör att A7II utan tvekan är värt priset.

Jag skulle inte ens överväga Sony A7, det är inte en färdig kamera. Däremot andra generationen är väldigt bra.

Jag hade Sony A7 i ca 1 år innan jag bytte upp mig till A7II som jag använt det senaste halvåret.
 
Ja, IBIS, bättre byggkvalité och att problemet med sensorreflektioner är fixat gör att A7II utan tvekan är värt priset.

Jag skulle inte ens överväga Sony A7, det är inte en färdig kamera. Däremot andra generationen är väldigt bra.

Jag hade Sony A7 i ca 1 år innan jag bytte upp mig till A7II som jag använt det senaste halvåret.

Haha, okej! Inte svaret jag önskade nu när A7 kan "fyndas" för 7999:- (7k efter "cashback"). Tackar ödmjukast för din input, förstår verkligen hur du resonerar.

Problemet för mig blir att jag ser A7n som ett komplement till min Nikon DSLR, och svettas lite av prislappen på 15k. Jag funderade initialt på en A6000 som slit-o-släng kamera. Kanske är den t.o.m att föredra pga APS-C objektivutbudet för rimliga pengar..

Man får helt enkelt vad man betalar för...
 
Haha, okej! Inte svaret jag önskade nu när A7 kan "fyndas" för 7999:- (7k efter "cashback"). Tackar ödmjukast för din input, förstår verkligen hur du resonerar.

Problemet för mig blir att jag ser A7n som ett komplement till min Nikon DSLR, och svettas lite av prislappen på 15k. Jag funderade initialt på en A6000 som slit-o-släng kamera. Kanske är den t.o.m att föredra pga APS-C objektivutbudet för rimliga pengar..

Man får helt enkelt vad man betalar för...


Såg en beggad A7II för 10 papp för ett tag sen...
 
Helt sant.. Vad jag förstod så trodde man inte att IBIS var möjligt att bygga in i ett såpass litet kamerahus- och tidigare NEX+A6000+A7(r/s) har ju fått goda omdömen. Därav mina förhoppningar på A7an..

Sant! Har haft alla modeller av a7 mk1 ett och varit väldigt nöjd med de alla, har dock investerat i sonys 55mm 1.8 och sen känner jag att det duger:) Fotar dock endast "street" så ingen sport eller dylikt.. Så tror inte att modellerna är att räkna bort helt ännu om man inte är en tekniknörd som lägger mer energi på att hitta det bästa än att faktiskt fota ;)
 
Man kan väl alltid jämföra saker med sådant som kostar dubbelt och det är bättre. Nuvarande priser på första generationen a7 är så bra att det inte är något att tveka över. Och de är mer än dugliga och levererar fantastiskt resultat.
 
Skall du ha en resekamera sikta istället på en A6000. Den är mycket lättare och mindre. En A7 kommer inte spara dig någon vikt eller utrymme jämfört med din D90. Spegellösa älskar batterier. Du bör ha minst två extra för att klara en heldag. På kvällen skall alla batterier laddas så en extra laddare är bra att ha. Det går att hitta prisvära batterier på eBay/Amazon. Nackdelen med A6000 är utbudet av *bra* zoom:ar. Fasta gluggar finns en del bra. Du kan även köra med adapter och valfri glugg. Fokusera får du dock göra manuellt.
 
Man kan väl alltid jämföra saker med sådant som kostar dubbelt och det är bättre. Nuvarande priser på första generationen a7 är så bra att det inte är något att tveka över. Och de är mer än dugliga och levererar fantastiskt resultat.

Du har rätt, det blir lite äpplen och päron över diskussionen. Jag tycker trots allt den är intressant då nästa glugg till systemet med inbyggd OSS landar på nästan 10.000 kronor- så blir mellanskillnaden på A7 och A7II snabbt marginell.

Men fullformat + kompetent ISO hantering kanske gör OSS/IBIS redundant i många sammanhang. Det är svårt att veta innan man testar ;)
 
Skall du ha en resekamera sikta istället på en A6000. Den är mycket lättare och mindre. En A7 kommer inte spara dig någon vikt eller utrymme jämfört med din D90. Spegellösa älskar batterier. Du bör ha minst två extra för att klara en heldag. På kvällen skall alla batterier laddas så en extra laddare är bra att ha. Det går att hitta prisvära batterier på eBay/Amazon. Nackdelen med A6000 är utbudet av *bra* zoom:ar. Fasta gluggar finns en del bra. Du kan även köra med adapter och valfri glugg. Fokusera får du dock göra manuellt.

Hade faktiskt mina ögon på A6000 från början. Den ligger på runt 6.5 med kit, vilket gör den 2k billigare än A7+kit.. Har kikat på både A6000 och A7 i skyltfönstret och den senare är helt klart bulkigare. För mig gör det inte så mkt med nått hektogram hit och dit, men tycker om den diskreta designen på Sonys kameror. Helt klart smidigare på resa än min Nikon, som är en till synes dyr och vräkig kamera, även om jag vet att D90n är varken eller..

Gjorde en beställning på A7+kit för 8.6k häromdagen. Behåller den tillsvidare och ser om mellandagarna kan bjuda på en fördelaktig A7II i handeln eller som en oönskad klapp under granen.

God jul hörrni!

Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.