Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A590IS inzoomad, hemsk bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

tobiasra

Medlem
Inte för att jag brukar vänta mig särskilt mycket av zoomobjektiven i kompaktkameror, men jag tänkte fråga om någon annan med ett exemplar av denna kamera kan bekräfta att bildkvaliteten är hemsk med zoomen i ändläget? Skogspartier är det t.ex. knappt kontrast eller detaljer i överhuvudtaget, bara en grötig blaffa. Har provat olika bländartal men alla ger likartade resultat. Är på gränsen till att det blir bättre resultat om man tar en bild med objektivet i vidvinkelläge och klipper i den.
 
Det är inte så att kameran höjer ISO-talet automatiskt vid långa brännvidder, för att det inte ska bli skakningsoskärpa? Eller så kanske det handlar om digital zoom.
Jag vet inte vad det är för kamera, men A-serien är väl ganska enkla saker som kanske inte låter användaren själv bestämma. Och då kan det ibland bli pannkaka, tyvärr.

Tillägg: Se till att du bara använder maximal optisk zoom, så lågt ISO-tal som du tror dig klara av slutartidsmässigt, samt full bländaröppning. Då borde det bli okej i alla fall, kan man tycka.

En bild säger mer än tusen ord förresten. Om du visar ett exempel, gärna med EXIF, så kommer nog svaret strax:)
 
Oj, ja den bilden var också full digital zoom. Missade det.

Men jag har nu tittat igenom mina bilder igen och kommit fram till att de kanske inte är så dumma trots allt. Verkar mest som Canon tagit beslutet att inte lägga på en så hård USM direkt i kameran till skillnad från många andra tillverkare.

En 100% crop här:
 

Bilagor

  • ghs1.jpg
    ghs1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 138
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.