Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

a55 hittar inte fokus!? (bild)

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte ett nytt 35/1.8 som jag läst så mycket bra om och var ute och knäppte...tyckte inte fokus satt ok...tog testbilder med spot-AF plus manuellt fokuserade referensbilder på ett gammalt träd ...inte alls bra. Jag kan tycka att det är ofta AF hittar bakgrund istf det jag vill fota...även med andra objektiv. Hela gröna AF-punkten rymdes på toppen som jag har med i bilden så jag tror att jag gett AF perfekta förutsättningar?

På de manuellt fokuserade bilderna kan jag bara säga ...att jag fått en ny bästis i 35an..
:)

Bilagor

• muppaf.jpg
    muppaf.jpg
    36.9 KB · Visningar: 261
Hej,
Jag köpte ett nytt 35/1.8 som jag läst så mycket bra om och var ute och knäppte...tyckte inte fokus satt ok...tog testbilder med spot-AF plus manuellt fokuserade referensbilder på ett gammalt träd ...inte alls bra. Jag kan tycka att det är ofta AF hittar bakgrund istf det jag vill fota...även med andra objektiv. Hela gröna AF-punkten rymdes på toppen som jag har med i bilden så jag tror att jag gett AF perfekta förutsättningar?

På de manuellt fokuserade bilderna kan jag bara säga ...att jag fått en ny bästis i 35an..
:)

Du får helt enkelt skicka in både kameran och objektivet för kalibrering.
Lägg ut en allmän fråga här på fotosidan vart du ska skicka kameran och objektivet så kan jag tänka mig att du får svar ganska snabbt. Passa på att skicka med dina andra objektiv med.
Trevlig kamera A55. Har en också och är mycket nöjd.
//Tommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar