Annons

A450 ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

OllerWeb

Medlem
Har en bra deal på en a450 med standard objektiv.
Jag har jämfört bilder och tycker att de har en jämn och fin brusnivå även vid högre iso!
Behöver en snabb kamera, det är prioriterat men till ett bra pris!
A450 är snabbast för pengarna men har aldrig haft en Sony, kameran känns enkel "plastig".
Snarare ett bättre innehåll än skalet, vad tycker ni Sony folk är det en rimlig kamera att satsa på!
De enklare modellera tycker jag har för dålig bildkvalité och är för långsamma, a550 i bild kvalité är ju nästan identiska med a450 så det är väl bortkastade pengar eller?
 
Med risk för att jag lägger mig i överallt och just nu tydligen har sista ordet i alla trådar här så lämnar jag ändå mina synpunkter .-)

Visst! A450 är en mycket bra kamera. Finns väl några ytterligare saker som A550 har och den nya efterföljaren A580 har, så om det är värt merkostnaden får väl var och en avgöra och det hänger också på vilken deal man gör.

Jag har haft en A550 som jag sålde för ett par månader sen och jag fullständigt älskade den kameran. Har på senare tid använt A900 och A850 mycket och har precis införskaffat en A580 som i princip är byggd på samma sätt som A450 och A550 fast har lite uppdaterade finesser, ny sensor och filmmöjlighet.

Håller med lite om plastigheten, speciellt när man kommer från de extremt välbyggda FF-husen, men det är en vanesak. Kameran har ett mycket bra grepp och är lätt och smidig och om du kompletterar med ett vertikalgrepp för en trehundring så får du en mycket rejälare kamera.

Definitivt är det så att innehållet definitivt är bättre än skalet och ger mycket bildkvalitet för pengarna. Cyberphoto kallar den (A580) för en ulv i fårakläder just för detta. Personligen stör jag mig inte ett enda dugg på det och skulle alla gånger välja den framför en Canon eller Nikon. I slutändan är det resultatet som du är ute efter och vill publicera och visa, inte verktyget.

Kommer inte riktigt ihåg på rak arm vilka saker som är strippade i A450 resp A500 jämfört med A550, men de har väl samma (bra) 14 Mpx-sensor fast A450 saknar vinklingsbar skärm och har lägre upplösning på displayen, annars lika snabb med 7 fps burstläge. Bättre kamera än A500 enligt min mening, men den vinklingsbara skärmen och högre displayupplösning är värdefulla finesser anser jag, så bortkastade pengar är det väl ändå inte. Det är en smaksak.

En annan sak att fundera på än enbart inköpspriset är andrahandsvärdet. Kanske dessa kameror utan filmfunktion diffar mer i pris framöver än den senaste modellen A580, men det får du avgöra själv hur pass bra din deal på A450 är. (Jag lyckades köpa en A580 med kit-objektiv idag för 6300)

Go for it är mitt råd. Det finns guldkorn i den kameran som du kommer att älska, jag lovar. Du gör helt rätt att gå upp från instegsmodellerna A2xx och A3xx. De mindre kamerorna har CCD-senson, vilka ger fina rena bilder då du har mycket ljus, men A450 har en CMOS som är avsevärt bättre vid högre ISO-tal.

Mina 2€


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag har en A500 och tycker den är väldigt trevlig. Älskar live view skärmen, upptäckte hur van jag blivit med kamern när jag för en kort tid var tvungen att byta tilbaka till min gamla KM 5D.

Köpte A500 mest för den vinklingsbara skärmen som jag inte vill vara utan.

Snabbhet och bildkvalitet är vikigt för mig, är den sen lätt och billig så gör det saken bara bättre. Jag är endå mer rädd om objektiven än kamera huset.


finns en liten text på min profil om varför jag valde just en A500

Känner man inget behov av vinklingsbar skärm så låter väl en a450 som ett bra val.

Edit: jo bara tipsar om att Sony 55-200 SAM är ett väldigt trevligt tele zoom, litet, lätt och bra bildkvalitet.

Edit2: jo det jag ville säga med svamlandet om A500 är att jag inte stör mig på nån plastighet,
 
Senast ändrad:
Japp en A450 blev de på Cyberphoto, sökte igenom nätet på bilder för att få en uppfattning och den är väldigt bra. Men då med ett bättre objektiv, ska försöka hitta ett kraftigt zoom för lite bättre pengar det är ju den enda nackdelen med sony att beg marknaden är knaper!

Vem säljer billiga batterigrepp till Sony (kopia) jag hade ett till min Nikon D80 och fungerade kanon, originalen är onödigt dyra då kopiorna är minst lika bra?! (testat både och)

Tack för tipsen, hoppas och tror att jag får bra bilder även med en Alpha då jag lämnar Nikon system.
/Fredrik
 
Japp en A450 blev de på Cyberphoto, sökte igenom nätet på bilder för att få en uppfattning och den är väldigt bra. Men då med ett bättre objektiv, ska försöka hitta ett kraftigt zoom för lite bättre pengar det är ju den enda nackdelen med sony att beg marknaden är knaper!

Vem säljer billiga batterigrepp till Sony (kopia) jag hade ett till min Nikon D80 och fungerade kanon, originalen är onödigt dyra då kopiorna är minst lika bra?! (testat både och)

Tack för tipsen, hoppas och tror att jag får bra bilder även med en Alpha då jag lämnar Nikon system.
/Fredrik

Tredjeparts batterigrepp finns i fabrikatet Meike som är helt ok. Säljs av kaffebrus.com för dyra pengar jämförelsevis, men betydligt billigare att köpa exakt samma från hongkong via www.linkdelight.com som jag länkade till i ett par inlägg upp. Det här kostar bara c:a truhundra http://www.linkdelight.com/B1I-Batt...pha-A500-A550-VG-B50AM.html?keyword=vb+b50+am

Du kommer att upptäcka att det är en myt att det skulle vara dåligt med begagnade objektiv till Sony. Det finns massor av Minoltaobjektiv, drygt 16 miljoner som cirkulerar, som är riktigt bra, samt en hel del Sony, samt förstås Sigma och Tamron.

Observera att det är ett system som gör att ALLA objektiv passar. Finns inte en massa olika varianter. Objektiven har också längre livslängd då samtliga objektiv blir också automatiskt utrustade med den senaste generationens bildstabilisering eftersom det finns inbyggt i kamerahuset.

Bara att alla blir med senaste generationens bildstab är en stor fördel och det finns också en hel del unika extremt högklassiga objektiv då Sony har ett exklusivavtal med Carl Zeiss för objektiv med AF-funktionalitet. Nä, ingen idé att vi säger det, du kommer att märka själv.


/Mats
 
Jag tror inte det ska bli ett problem att finns objektiv men kommer nog att satsa på ett nytt i alla fall!
Eftersom jag ska investera i en bättre kamera snart och vill mest testa på vad den här kameran har att ge!
Bildstabilisering i huset och den snabbheten som A450 har finns det inget märke i samma prisklass, och det är exakt vad jag behöver.

Sony har senaste tiden också fått upp sin bild kvalité som till det hela vad jag är säker på ett framtids märke som kommer att slå Canon och Nikon på fingrarna. Sony bjuder till på billigare modeller som inte de andra märkena gör, så därför valde jag att byta till Sony.

Film funktionen är inte något jag heller använder det har varit diskussioner om överhettade dslr kameror och jag använder en vanlig videokamera som gör jobbet bättre! snarare en trend än en funktion enligt mig!
Se artikel: http://www.digitaltrends.com/photography/the-truth-about-overheating-dslrs/

Men just nu så letar jag efter ett prisvärt zoomobjektiv på upp till 200-250 för runt 5-6000kr.
Ska googla runt och se vad det finns till min nya Alpha som troligen kommer under morgondagen!
/ Fredrik
 
Jag tror inte det ska bli ett problem att finns objektiv men kommer nog att satsa på ett nytt i alla fall!
Eftersom jag ska investera i en bättre kamera snart och vill mest testa på vad den här kameran har att ge!
Bildstabilisering i huset och den snabbheten som A450 har finns det inget märke i samma prisklass, och det är exakt vad jag behöver.

Sony har senaste tiden också fått upp sin bild kvalité som till det hela vad jag är säker på ett framtids märke som kommer att slå Canon och Nikon på fingrarna. Sony bjuder till på billigare modeller som inte de andra märkena gör, så därför valde jag att byta till Sony.

Film funktionen är inte något jag heller använder det har varit diskussioner om överhettade dslr kameror och jag använder en vanlig videokamera som gör jobbet bättre! snarare en trend än en funktion enligt mig!
Se artikel: http://www.digitaltrends.com/photography/the-truth-about-overheating-dslrs/

Men just nu så letar jag efter ett prisvärt zoomobjektiv på upp till 200-250 för runt 5-6000kr.
Ska googla runt och se vad det finns till min nya Alpha som troligen kommer under morgondagen!
/ Fredrik

Ett extremt prisvärt och mycket bra objektiv är Sony DT 55-200 SAM. Inte superljusstarkt, men optiskt av mycket hög klass. Kamerorna säljs även i kit med både 18-55 och detta objektiv ibland, men få handlare verkar ha dessa i lager.

Om du vill ha en bra guide till vilka objekyiv som finns till Sony så gå till www.dyxum.com/lenses. Där finns alla objektiv som passar till Alpha. Struntprat att det finns lite att välja på, men du kommer att upptäcka. Alla tredjeparts typ Tamron, Sigma mm. finns till Sony också såklart. Sony DT 8-250 är en superzoom som utmärker sig genom att vara betydligt vättre optiskt än andra superzoomar. kostar bara c:a 4700 kr hos elgiganten, möjligen ännu billigare nu på julrea.

Sony 70-300G-SSM är bra och kan fås för c:a 5000 kr begagnat. Finns nytt på warehousedirect.co.uk för drygt 6K.

Ett fantastiskt objektiv som är en av mina absoluta favoriter, skarpt och mycket ljusstarkt, är Tamron 70-200/2,8. Finns att få för c:a 7000 kr nytt, vilket är rena rånet för det superobjektivet. Se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128704


Sök och du skall finna. Finns massor. vet inte var du har fått det ifrån att det finns lite att välja på, det stämmer inte. Inte i jämförelse med Nikon heller i praktiken. Göran Larsson har rett ut det nyligen, men hittar inte hans inlägg om det just nu. Inte i jämförelse med Canon heller faktiskt, det har också dryftats här och var. Nog om det, du får upptäcka själv.



/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.