Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A37, A57 eller NEX-5n bäst att filma med

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Bli ej lurad av mitt nick, jag är en totalrookie på det här!

Jag har en budget på ca 5000-7000kr att lägga på en kamera som jag ska få så bra film med som möjligt. Ska filma så kallad "extremsport" och musikvideos. Dvs mycket slowmotion bland annat.

Vad jag förstår så är det en spegelfri kamera som är bästa valet pga att man kan använda autofokus även när man filmar då? Right?

Sen är det bra att ha högt fps? B.la för slowmotion?

Så då finns:

Nex-5n - spegelfri, 50fps i1080p men utan sökare, utgång för mic, inte så många objektiv. Vet ej heller hur det är med blixt.

A37 -någon form av transparent spegel som även ska funka bra? ej 50p utan 50i men bättre på allt det som är dåligt med Nex-5n?

A57 - 50p men med allt det som gör A37an bättre än nex-5n.

DOCK är A57an ca 1500-2000kr dyrare än A57 och A37 ungefär samma pris som NEX-5n.

Rätt? Finns det någon ännu bättre RUNT 5000-7000kr? Är det bättre att köpa A57 och vänta på att man får råd med ett till objektiv utöver kitobjektivet eller är det bättre att köpa A37/Nex-5n och köpa ett objektiv till utöver kotobjektivet?

Tack på förhand!

Jag hade satsat på en Canon 600d istället. 60fps samt betydligt enklare att ändra exponering under filmning.
Sonys TMT-kameror har en följande autofokus ja, men en väldigt fladdrig sådan som försöker gissa sig till vad som ska vara i fokus och inte, vilket är väldigt störande då det blir svårt att kontrollera fokusen.

Jag hade satsat på en Canon 600d istället. 60fps samt betydligt enklare att ändra exponering under filmning.
Sonys TMT-kameror har en följande autofokus ja, men en väldigt fladdrig sådan som försöker gissa sig till vad som ska vara i fokus och inte, vilket är väldigt störande då det blir svårt att kontrollera fokusen.

Stort tack för ditt svar! Och det är därför man skulle välja dom va? För autofokusen?

600D enligt Dpreview.com
• 1920 x 1080 (1080p, 16:9) @ 30/25/24 fps
• 1280 x 720 (720p, 16:9) @ 60/50 fps
• 640 x 480 (4:3) @ 60/50 fps
• Quicktime MOV format (H.264 compression, linear PCM audio)
• Up to 29 min 59 sec (or max file size 4 GB)

Om det är viktigt med 60p så försök köpa Sony A57 från USA så är de med 60p
Resolutions 1920 x 1080 (60p, 24p), 1440 x 1080 (30p), 640 x 480 (30 fps)
Videography notes 1080p60 or 24 on NTSC models, 50p or 25p in PAL countries

Jag har en A55 och har filmat lite med den. Autofokusen fungerar utmärkt. Den hugger inte direkt om något passerar snabbt framför motivet. Det finns filmer på youtube som visar hur den reagerar. Sök på sony a57 video autofocus. Det motsvarande test av alla kameror. Det som kan bli fel är om man filmar närbilder på någon med microfon och kort skärpedjup så kan autofocusen focusera på microfonen. Jag tror att A57 har focus peaking som hjälp vid manuell focus.

Actionfilmning borde fungera bra med en Sony SLT.

Jag har en A55 och har filmat lite med den. Autofokusen fungerar utmärkt. Den hugger inte direkt om något passerar snabbt framför motivet. Det finns filmer på youtube som visar hur den reagerar. Sök på sony a57 video autofocus. Det motsvarande test av alla kameror. Det som kan bli fel är om man filmar närbilder på någon med microfon och kort skärpedjup så kan autofocusen focusera på microfonen. Jag tror att A57 har focus peaking som hjälp vid manuell focus.

Actionfilmning borde fungera bra med en Sony SLT.

Verkligen stort tack för ditt svar! Ska titta in YouTube direkt! =)

Vad är det du tänker dig att filma?

Dom flesta DSLRer nu för tiden även med spegel klarar av autofokus under filmning.

Jag har en D800 som jag tycker filmar otroligt bra även om autofokuserar fungerar sådär.

Den kameran jag sneglar lite åt för filmning är Nikons 1 system, då främst för att kunna filma med 1200fps (i låg upplösning), vilket kan frysa många saker otroligt bra och göra häftiga slowmotioneffekter av. Casio har också några modeller som klarar detta, men dom kan man inte byta objektiv på.

/Karl

Helt klart du ska köra med nex5n.
Liten o lätt o det är väl inte så mkt o snacka om autofokus med en rejäl vidvinkel (sportaction filmning right?)
50p fullHD är ju bättre än 30P på 600D

Autofokus på alla dessa kameror är ju ändå skit :p

(glömde tipsa om samyangs 8mm till Nexen. Riktigt najs)

Bitraten är lite lägre vid nex5s 50p dock så det är något att tänka på. Annars är den ju rätt smidig och rätt bra.

Med canons dslrs får man dock magic lantern som är rätt grymmt.

Canon 650D har kontinuerlig autofocus och max 720p60.
Den kan du få för 6500:- med kitlens (prisjakt).

Filmar en del med Canon 600D. 720p räcker långt. Beror på var det ska visas.
Ställer om kameran till ntsc så får jag 720p60 och kan gå ner till 40% i slomo (om jag planerar att exportera till 24p). Twixtor fixar resten med bra resultat.
Kör FCPX och den inbyggda slomo funktionen är inte direkt kempegrejt men funkar för enklare saker. Viktigt hur man filmar.

Med Canon kan man köra Magic Lantern och en funktion som kan vara nyttig vid extremsporter är rack focus funktionen. Du ställer in två focuspunkter och kan sedan växla mellan dem på ett rätt sexigt sätt.

Utan kontinuerlig autofokus så är det bara att ställa in f/11 och fokusera på hyperfocal längden så är det mesta i fokus. :)

Obs! Kan inget om de andra kamerorna som nämnts i tråden. Vet inte heller hur 650Ds kontinuerliga autofokus funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar