Annons

A200 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan hur mycket jag än tänker inte bli klok på varför man vill ha en a200. Säkert en alldeles tillräcklig kamera, men A2:an är ju BÄTTRE på alla punkter vad jag kan se. När den även är billigare (iaf i tyskland) så har jag svårt att få ekvationen att gå ihop.

Det förbryllar mig också, för mig ser det mest ut som en marknadsmässig groda. Skilladerna både i pris och prestanda är som mest marginella. Varför finns båda två?

Javisst är det märkligt.

Om det skiljde 20-25% i pris så skulle det vara motiverat.
Nu är ju priset i stort sätt samma, så då är det svårt att förstå meningen med A200.

I nån vs-tråd kom vi överens om att A200 är bättre för dem som filmar mycket och för dem som helst använder displayen som sökare. Använder man EVF´en o uppskattar tillgången till batterigrepp så är A2 rätt val... Ser fram mot kombinationen, varför kompromissa?

För min del ser jag den vridbara displayen som den stora fördelen för min del eftersom jag kan "vrida in" den när jag bär kameran på magen när jag vandrar. Dvs slipper att riskera repor i den.

Dessutom vill jag köpa kameran nu så jag hinner lära mig använda den både innan mars eller aprilturen till fjällen och framförallt sommarens vandringar. Av den anledningen har jag inte tid att vänta på A3:an.

Fast när jag kollar så ser jag att A200:an inte har "3D Predictive Focus Control and Movement tracking"

Är det något jag har någon större nytta av med tanke på att jag mest fotar "stillastående" objekt

Nä, för stillastående objekt kvittar det nog lika. Men annars fungerar den faktiskt bra, bättre än jag trodde länge. Sökaren hinner (på A1) inte med att uppdateras, men hela bildserien blir skarp. Det gäller objekt som inte kommer i alltför hög fart o gärna mot kameran.

Vad jag hatar beslutsångest *L*. Skiljde ungefär en tusenlapp först i pris men som sagt så ligger A2:an och A200 i princip lika i pris nu. Nåja eftersom jag lika inte hinner få kameran till jul så behöver jag inte stressa fram valet utan kan fundera lite till.

En annan fråga jag funderar på skall man köpa ett stort minneskort eller två lite mindre stora. Och om man hamnar på ett stort funderar jag på en microdrive men fungerar de lika bra som ett vanligt minneskort när det blir lite kallare? Och drar de mer ström från batteriet? Med tanke på den mängd foton jag tar idag under en normal fjällvandring och att jag vill fota i högsta kvalitet så är ett 2GB kort precis på gränsen. Och har man en digital kamera vill man kanske bränna ännu fler foton och sortera när man kommer hem.

Och är det någon som testat SD-kort med en adapter och fungerar det bra? Konstig fråga men jag har 2 st 256MB SD kort (kanske fler..) från en Compaq Ipaq på jobbet som jag kan använda mig av som extrautrymme om det kniper/fungerar.

Zebulah skrev:
Och om man hamnar på ett stort funderar jag på en microdrive men fungerar de lika bra som ett vanligt minneskort när det blir lite kallare? Och drar de mer ström från batteriet?
En microdrive fungerar sämre i kyla och drar mer ström.

Jaså? ja det är möjligt... men ner till -20 har jag aldrig haft tillstymmelsen till problem. Har fortfarande aldrig ägt nåt annat än Microdrivar (förutom det generösa 16MB kort som medföljde Aette!)

O vad gäller batterier så tar de numera aldrig slut. Det verkar gälla alla nyare digitalkameror. Debatten om batteritörstiga kameror verkar ha dött ut helt år 2004...

HDFS) (KGS skrev:
O vad gäller batterier så tar de numera aldrig slut. Det verkar gälla alla nyare digitalkameror. Debatten om batteritörstiga kameror verkar ha dött ut helt år 2004... [/B]

Kommer ihåg första digitalkameran vi hade på jobbet. Lånade hem den och trodde att jag förstört den för efter 10 minuter dog den. Visade sig att den var i princip oanvändbar om man inte körde via vägguttaget *S*

HDFS) (KGS skrev:
Jaså? ja det är möjligt... men ner till -20 har jag aldrig haft tillstymmelsen till problem. Har fortfarande aldrig ägt nåt annat än Microdrivar (förutom det generösa 16MB kort som medföljde Aette!)
Okej, det har jag haft, microdriven låste sig i kyla då det var runt 20-, det gick inte att skriva till kortet.
In med kameran innan för jackan ett tag så fungerade den igen.
Jag har inte haft några sådana problem med flashkorten.

Det är oxå påtagligt att batterierna räcker kortare tid med microdriven, då särskilt i kyla.

I övrigt har min microdrive fungerat mycket bra och det efter flera års intensivt användande.

Någon som vet om det finns nå testsida som lagt ut en filmsnut där man klra 800X600 15b/s ????

Och hur bra uppläsning behöver man för att det ska vara okey.

ANNONS