Annons

A200 + konvertrar, värda sitt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael S

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en A200 (i väntan på en D5D ;-) kanske) och kompletera den med i först han en telekonverter. Tycker dock priset verkar högt, en 1,5X brännviddsförlängning för 2000:- till en kamera för 5600:-? Även närbildslinsen som flyttar gränsen från 13 cm till 8 cm för ca 700:- och vidvinkelkonverter som reducera brännvidden från redan ganska bra 28 mm till 22 mm för 2000:- verkar oproportionerligt högt.

Konvertrarna funkar ju iof sig till fler modeller (A1 och A2, samt 7i och 7Hi. 0,8x) men det är ju bara A200 som är i produktion.

Är dom bra? Är dom värda sitt pris?

Hej!
Jag har köpt Minolta's telekonverter till min A1. Kvaliten är det inget fel på. Den ger bra skärpa i bilderna även längst ut till kanterna.
Men det finns några nackdelar. Den är tung och det blir jobbigt att hålla i kameran länge. Själva kovertern väger över 500 gr.
Om man följer Minoltas anvisningar, måste man installera ett firmware i kameran innan man kan använda den. Det medför att alla inställningar du har gjrot tidigare försvinner. Kameran nollställs helt enkelt igen och det kommer till en ny inställning för telekovertern. Då går det inte heller att använda zoomen längre om man har konvertern på. Jag installerade det eftersom jasg ville vara säker på att garantin gäller om nåt skulle gå snett nångång. Men det går att använda konvertern utan programvaran också och då med zoom, men det känns ganska bräckligt.
Allt som allt är jag nöjd med kvaliten, men inte med flexibiliteten av användet.
Hälsningar,
Joost

Hej!

Jag har både tele- ovh vidvinkeladaptern och är nöjd. Bägge är för övrigt resencerade här på FS.

Varför inte vänta med att köpa till K.M släpper sin "A3:a". Den borde ju få ett större brännvidsomfång om den skall kunna konkurera med Samsungs 815pro "monster". Tidsmässigt borde nya modellen vara ganska nära nu.

Detta var ju lite udda (fast ni visste kanske redan det):

"Please use thin tpe filters to prevent vignetting on the corners.
The following filters are vignetting-free.

Konica Minolta 49mm AC L37 (UV filter)
(Thickness is approx. 5.5mm in total, and approx. 3.4mm excluding the screw part.)

Konica Minolta 49mm ND 4x filter

49mm type causes vignetting. Please use Konica Minolta filter adapter (49mm > 62mm) and 62mm Polarizing filter II (Circular) in combination"

http://www.minoltaeurope.com/pe/digital/en/faq_en_2747_c14_d1945.html

Så jag som har beställt ett 49mm UV-filter från Cyberphoto, är jag rökt p.g.a. detta eller ger jag bara prov på att jag är en ljusblå nybörjare? :)

Och i så fall, varför har alla affärer just 49mm-filter som tillbehör till A200:an?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar