Annons

A100 och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Circumflex

Medlem
Hej!

Tänkte fråga om det någom som har erfarenhet av att fota med en A100 och i extrem kyla?

Jag ska ner till antarktis i december nästa år för att fota och kolla runt lite och undrar om min a100 kommer palla med det.

jag tror jag har fotat med min i minst 15 minusgrader. det ända jag orar mej är batteritiden som fösämras mycket vid kyla, men de göra ju alla batterier oavsett tillverkare

Har visserligen inte en A100 utan en Konica-Minolta D5D som följt med på några vårturer på skidor där vi sovit i tält och det har inte varit några som helst problem med den.

Problemet är ju batterierna som sagt, se till att ha några extra som du förvarar tätt in på kroppen så skall det gå bra.

Hade inte Ola Skinnarmo med sig en analog "helplastkamera", EOS 300, till sydpolen för några år sen (om jag inte missminner mig). Även om plast kan bli skört i kyla (inget problem med moderna karbonatplaster tror jag) är det nog skönare att hålla i än iskall metall. Det är nog bara batterierna som är svårigheten men det går ju att lösa med extrabatterier i varma innerfickor odyl :)

mvh / Matti

Lika bra att du räknar med att kameran inte kommer fungera riktigt som den ska alltid och kommer gå långsammare än vanligt. Men att fota med den funkar ju

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto