Annons

A-kassa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är jag med i a-kassan, AEA - Akademikers Erkända Arbetslöshetskassa. Ser det som en av grundpelarna i den svenska socialförsäkringsskyddet om det nu skulle bli så att jag blir arbetslös. Detta tycker jag är spceiellt viktigt eftersom jag efter examen har fått traggla mig fram på olika vikariat.

Ser dessutom ett medlemsskap i ett fackförbund som självklart. Det blir en bra försäkring mot arbetsgivare som inte följer reglerna. Dessutom kan man vända sig dit i frågor gällande löner och anställningsavtal och liknande. Dessutom känner jag att mitt fackförbund driver de frågor jag är intresserad av och de frågor som är viktiga för min yrkeskår, så jag är nöjd, trots att det blir rätt så dyrt.

// Daniel
 
Vad får jag för 500 i månaden frågar jag mig? är snart 50 år och har aldrig behövt facket. Jag tror att våra föräldrar var mer i behov av facket.
 
Klart att det är bra att det finns möjlighet för dig som vill vara med i facket. Skulle inte gilla att fackföreningen var förbjuden. Då hade jag velat gå med. Idag har vi för mycket individuella lönesättningar. Även på kommunala arbetsplatser Just nu är jag på väg från ett till ett annat jobb och vi diskuterar lön. Jag är ett par tusen över minimum och jag är bara en simpel knegare som rattar min lastbil.
Men nu kom vi nog bort från ämnet tror jag. Det var ju A-kassan det gällde.
 
Tommy Törnquist skrev:
är snart 50 år och har aldrig behövt facket. Jag tror att våra föräldrar var mer i behov av facket.

Har du aldrig arbetat på ett företag med kollektivavtal?

Varför gå tillbaka till det som var innan fackförbund?Var det bättre då?
 
Att vara med i någon A-kassa ser jag som självklart, alla kan bli arbetslösa. Det är värt pengarna.

Att vara med i ett fackförbund tycker jag är upp till var och en. Men om du har arbetskamrater och de är med i facket är det osolidariskt att stå utanför. Dessutom har jag klarat mej från att blivigt uppsagd 2 gånger tack vare medlemskap i metall (numera IFMetall). Har dock inget med foto att göra.

/ Erik
 
Varför är jag osolidarisk mot mina medarbetare som är med i facket om jag inte är det? Jag kommer fram till min lön genom förhandling med mitt företag själv. Jag har inga försäkringar eller andra förmåner eftersom jag inte är med i facket. Vad snyltar jag på?
 
Tommy Törnquist skrev:
Varför är jag osolidarisk mot mina medarbetare som är med i facket om jag inte är det? Jag kommer fram till min lön genom förhandling med mitt företag själv. Jag har inga försäkringar eller andra förmåner eftersom jag inte är med i facket. Vad snyltar jag på?
Kanske inte du, men många andra. Facket förhandlar lön, arbetstider, arbetsmiljö, mm. inte bara försäkringar (det kunde de gott sluta med enligt mej). Om du jobbar på ett ställe där facket förhandlar med företaget använder de ju medlemmarnas avgifter och om du då inte betalar åker du ju snålskjuts på dina arbetskamrater - osolidariskt.

/ Erik
 
Om man vill vara med i en A-kassa eller inte kommer inom kort att vara en akademisk fråga, eftersom regeringen kommer att göra det obligatoriskt.

Tommy Törnquist skrev:
Jag har inga försäkringar eller andra förmåner eftersom jag inte är med i facket. Vad snyltar jag på?
Detta är visserligen OT -- men då jobbar du alltså på en arbetsplats där det inte finns kollektivavtal?

Om du jobbar på en arbetsplats där det finns kollektivavtal omfattas du av avtalsförsäkringar (pension osv) oavsett om du är medlem i facket eller ej.
 
Senast ändrad:
Facket förhandlar lön, arbetstider, arbetsmiljö, mm. inte bara försäkringar (det kunde de gott sluta med enligt mej). Om du jobbar på ett ställe där facket förhandlar med företaget använder de ju medlemmarnas avgifter och om du då inte betalar åker du ju snålskjuts på dina arbetskamrater - osolidariskt.
/ Erik [/B]
För medlemmarnas pengar FakIT gubbar handlar dildos, besöker horhus (Trollhättan) FakIT gubbar o tanter har feta löner o går i pension med feta miljoner innan de är 65 och ... ock...
Undrar vem som åker snålskjuts.
Det är billigare att betala en bra advokat en FakIT
Går det flera ihop då är det än billigare.
FakIT har uphört att vara go, gammal Faket.
 
OKej.. Men ni som jobbar som fotografer och är egenföretagare.. vilken a-kassa anser ni vara bäst?
 
ekemannen skrev:
Kanske inte du, men många andra. Facket förhandlar lön, arbetstider, arbetsmiljö, mm. inte bara försäkringar (det kunde de gott sluta med enligt mej). Om du jobbar på ett ställe där facket förhandlar med företaget använder de ju medlemmarnas avgifter och om du då inte betalar åker du ju snålskjuts på dina arbetskamrater - osolidariskt.

/ Erik

Egen erfaren är att bästa sättet att höja lönen är att byta arbetsgivare. Löneförhandling ger bara några få procent.....

Är man missnöjd så byt arbetsgivare...

Det är alldeles för många som inte vågar och är kvar och är missnöjda. Har inte mycket för gnällspikar...

Efter 15 år så har jag bara använt facket en gång för att granska ett anställnings avtal. Det hade varit många gånger billigare att anlita advokat om jag tittar tillbaka än att betala min fackavgift. Funderar fortfarande varför jag är med i facket. Facket har aldrig förhandlat om min lön dom senaste 10 åren.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
Egen erfaren är att bästa sättet att höja lönen är att byta arbetsgivare. Löneförhandling ger bara några få procent.....

Är man missnöjd så byt arbetsgivare...

Det är alldeles för många som inte vågar och är kvar och är missnöjda. Har inte mycket för gnällspikar...

Efter 15 år så har jag bara använt facket en gång för att granska ett anställnings avtal. Det hade varit många gånger billigare att anlita advokat om jag tittar tillbaka än att betala min fackavgift. Funderar fortfarande varför jag är med i facket. Facket har aldrig förhandlat om min lön dom senaste 10 åren.

// Fredrik

Inte så lätt att byta arbetsgivare för alla kanske? Och om ingen betalade fackavgiften slulle inte facket finnas. Och om inte facket fanns skulle inga kollektivavtal finnas . Som i sin tur sätter miniminivåer på allt, även din lön. Då hade din advokat inte heller haft så mycket som en bokstav till avtal eller regel att stödja sig på i domstolen (om det ens funnits någon arbetsdomstol att vända sig till vad gäller arbetslivsfrågor).
 
Utan facket, inget kollektivavtal...

utan kollektivavtal, ingen reglering av lägsta lönerna etc. Och är dessa inte reglerade tror jag att den som "själv" förhandlar sin lön skulle vara så lycksam.

Men har Ni inte insett varför det är viktigt att vara med i facket så bör Ni tar redan på det innan det är för sent.

Jag hoppas att du aldrig råkar på en oseriös arbetsgivare, skadar dig i jobbet, blir långvarigt sjuk eller får problem med försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller a-kassan för då är det inte lätt att stå ensam.

"Hemförsäkring har man som skudd för stöld eller brand och med i facket kan man vara av samma anledning, får händer det något så är det dyrt, svårt och jobbigt att stå utanför, och framför allt ensamt. Förhoppningsvis kan ALLA gå igenom arbetslivet utan "hjälp" från facket men tyvärr är det inte alltid så vilket jag kan intyga då jag jobbar som ombudsman i "facket".

Och när det gäller a-kassan så kanske ni behöver den fortare än kvickt i och med de förändringar som träder ikraft vid halvårsskiftet i sjukförsäkringen - Rehabiliteringskedjan i tre steg.

Kollektivavtalet är grunden för all facklig verksamhet. Det är nämligen kollektivavtalen som styr hur det anställda har det på jobbet. Lön, arbetstid, semester, arbetsmiljö och försäkringar är exempel på sådant som facket förhandlar med arbetsgivarna om. Vi ställer krav, och tack vare att våra medlemmar är många blir arbetsgivarna tvungna att lyssna. De arbetsgivare som kommit överens med oss kan inte ge sina anställda sämre villkor än vad som står i kollektivavtalet. Däremot får de gärna betala ut högre lön, förkorta arbetstiden eller erbjuda andra förmåner. Kollektivavtalet sätter bara en nedre gräns. [url]http://kollektivavtal.lo.se
 
fina skrev:
OKej.. Men ni som jobbar som fotografer och är egenföretagare.. vilken a-kassa anser ni vara bäst?
Jag känner bara till en och det är SmåA Har aldrig behövt kolla upp möjligheten att stämpla via dem, men villkoren ska vara de samma där som i övriga A-kassor.

Medan jag fortfarande var med i HTF och arbetade 50% vid sidan av 50% företag så blev jag dock ställd för ultimatumet att antingen avveckla hela företaget och vara 100% arbetslös om jag alls skulle få stämpla eller att leva helt på företaget som då gav 50% när jag blev uppsagd från tjänsten (p.g.a. nedskärningar.) Jag som hade trott att jag kunde stämpla upp för de förlorade procenten tjänst.. Det var därför jag hade varit medlem ju.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.