Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A-dep?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej!

Har en 450D sen april och närmar mig 5000 bilder. Gillar kameran skarpt men funderar över en sak.

Har då och då testat A-DEP läget men är lite konfunderad. Eftersom jag höll på med kemikameror för 100 år sen så minns jag att ju mindre bländare - ju större skärpedjup fås. Har inga fantastiska objektiv, men ett par hyffsade för en intresserad amatör. Bländarna börjar på 3.5. Varje gång jag ställer kameran på A-DEP hade jag förväntat mig att den ökar tiden och ISO för att hitta en sån liten bländare som möjligt, men den verkar inte göra det. Ofta stannar ISO på 200, möjligen 400 och tiden kanske 1/60 eller t.o.m snabbare. I normalt till halvkasst ljus betyder det att bländaren stannar på kanske 4 eller 5.6.

Jag trodde att kameran i A-DEP läget skulle pressa tid/ISO för att prestera F8/11/16 el.nåt, men det verkar inte riktigt hända. Antar att ex.vis 40D använder (nästan/helt) samma algoritm. Någon som upplever samma sak? Nån som vet lite mer hur man ska tänka och hur kameran arbetar på A-DEP?

Tacksam för input! :)

Har aldrig använt A-DEP (på min 20D), men jag vill minnas att den använder de olika fokuspunkterna för att beräkna skärpedjup och därmed bländare. Alltså, den tar den fokuspunkt som ligger närmast respektive längst bort. Med tanke på att det bara finns 9 punkter så kanske det inte är helt ultimat. Nästan bättre att köra med bländarprioritet tycker jag.

Så här funkar det

Rikta först den aktiva fokuspunkten på det ställe i förgrunden där du vill att skärpedjupet skall börja. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Rikta sedan den aktiva fokuseringspunkten på det ställe i bakgrunden du vill att skärpedjupet skall sluta. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Komponera nu bilden som du vill ha den. Tryck ner avtryckaren till hälften och håll kvar. Då ställer kameran automatiskt in skärpan på en punkt mellan skärpedjupets fram och bakkant, samt den bländare som krävs för att uppnå önskat skärpedjup. Tryck ner avtryckaren helt för att ta bilden.

Mycket användbart i vissa situationer för en exakt kontroll av skärpedjupet, och lite av en besvikelse att denna funktion är borta i 5D mkII.

Rikta först den aktiva fokuspunkten på det ställe i förgrunden där du vill att skärpedjupet skall börja. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Rikta sedan den aktiva fokuseringspunkten på det ställe i bakgrunden du vill att skärpedjupet skall sluta. Tryck ner avtryckaren till hälften och släpp.

Komponera nu bilden som du vill ha den. Tryck ner avtryckaren till hälften och håll kvar. Då ställer kameran automatiskt in skärpan på en punkt mellan skärpedjupets fram och bakkant, samt den bländare som krävs för att uppnå önskat skärpedjup. Tryck ner avtryckaren helt för att ta bilden.
...

Är du säker?, det är helt odokumenterat i så fall. Var det så på äldre kameror kanske? Var tvungen kolla upp 40D's manual, och där beskrivs A-DEP exakt som för 450D. A-DEP aktiverar alla fokuspunkter, och på eget bevåg väljer sen kameran vilka som ska användas och så tas bilden. OM det skulle funka som du besrkiver så vore jag glad. Men 450D gör det dessvärre inte.

Nej, A-DEP är totalt oanvändbar, till skillnad mot Canons gamla DEP, som finns på de analoga kamerorna. A-DEP beräknar själv skärpedjupet baserat på de olika fokuspunkterna. DEP fungerar mycket bättre då den fungerar så som Tomas beskriver det.

Aha, ok. Tack för klargörandet. Skumt att öht ha det på ratten. Iaf om man är intresserad av lite baskontroll :/

Nej, A-DEP är totalt oanvändbar, till skillnad mot Canons gamla DEP, som finns på de analoga kamerorna. A-DEP beräknar själv skärpedjupet baserat på de olika fokuspunkterna. DEP fungerar mycket bättre då den fungerar så som Tomas beskriver det.

Jag hade det på min EOS 600 ;-)

Man valde främmre och bakre focuspunkt så försökte kameran fixa rätt skärpedjup för just det området.

//Peter

På min EOS 30 trycker man av riktigt två gånger först, pekande på närmsta och mest avlägsna objektet som man vill ha skärpa på. Sen komponerar man bilden och trycker av en tredje gång. Först då tas bilden.
Men det är alltså DEP.

Ska man ha någon nytta av A-DEP vill det till att någon punkt täcker det närmaste som är intressant, en annan punkt den föremål som är mest fjärran av de man vill ha i fokus samt förstås att ingen punkt varken ser något ännu närmre eller ännu längre bort.

Av de kanske 20000 digitala bilder jag tagit med kameror med A-DEP tror jag faktiskt jag har hittat ett motiv, eller om det var två, där det fungerade. Vad jag inte begriper är varför Canon inte kan ge oss en C.Fn som förvandlar A-DEP till DEP?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar