Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

__skateboard__

Produkter
(logga in för att koppla)
Schyst Martin!

Vist är det kul och svårt! Jag har en hel del att komma underfund med så jag tar nog en sväng ner om en liten stund :)

Bilagor

• 3218-victor-öv-bräd-sid-40k.jpg
    3218-victor-öv-bräd-sid-40k.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,032
Var ner en sväng till Björns Trädgård idag. (Träffade Marcus förresten!) Sorligt nog blev detta dagens bästa bild... Jag har mycket kvar att lära :) Men det var en rolig eftermiddag!

Bilagor

• img_3793 copy.jpg
    img_3793 copy.jpg
    57.5 KB · Visningar: 1,009
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?s=&postid=760900

Den bilden är riktigt bra! Fast det kanske du vet, för det sa jag ju till dig när jag träffade dig där vid björns trädgård! :)

Och här är mina bilder från i torsdags:
(klicka på länkarna för att se dem, länkar hit dem från photobucket)
http://i63.photobucket.com/albums/h125/anteht/skejt5-rescaled.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h125/anteht/skejt4-rescaled.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h125/anteht/skejt3-rescaled.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h125/anteht/skejt2-rescaled.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h125/anteht/skejt1-rescaled.jpg

Hoppas ni tycker dem är bra, första gången jag fotat skate, men definitivt inte min sista! Ni kommer nog kunna se mig inne vid björnsan nästa vecka med min D50 i högsta hugg.

Tack tack Mattias! Den och första bilden i den där serien är mina favoriter. Funderar på att göra utskrifter av dem och hänga upp dem på väggen.

Och lägger bara till en sak, den sista bilden verkar vara den som är mest omtyckt, och det roliga var att om jag hade väntat bara någon hundradel till så hade jag inte fått den bilden, för då vurpa han, hehe. :)

Som Gammal skatare önskar jag att jag hade lite vettiga bilder att visa upp, men inte så.

Tips på tävlingar i Göteborgsområdet är välkomna.

Ett gäng bra bilder har ni visat upp i denna tråden o alla fall.

Tjaba alla rullbrädesfotointresserade.
Kul med en skateboardtråd!
Först vill jag påpeka att detta är mitt första inlägg på denna sida och att mitt fotointresse (det seriösa) bara pågått en kortare tid.
Hur som haver.. mitt skateboardintresse har varit med längre (ca 18 år) och det är i rollen som sådan som jag vill avge lite kritik på dessa "skateboard"-bilder.

Efter att kollat vad ni postat samt vad för frågeställningar ni tar upp så skall jag ta mig friheten att lägga fram ett par punkter jag tycker man maste checka av innan man kan anse sig ha en bra skateboardbild.

1) Fota ett trick.
Man maste inte ta kort pa ett trick, men om man inte gör det så kan man inte direkt säga att man fotar skateboard. Exempel: Det fanns några fina bilder på några downhill-åkare. De är inte SKATEBOARD (tillåt mig försöka på att generlisera över vad skateboard ÄR för merparten av utövarna baserat på alldeles för mkt tid bland skateboardåkare irl och på webben). Att bara svänga runt (carva) i en bowl är oxå ett "trick" så det måste inte vara spektakulärt.

2) Dokumentera trick samt åkare.
Vilket trick utförs? Detta BORDE dokumenteras om det inte är kristallklart (vilket det sällan är).
Exempel: Marcus 4e bild där en kille ser ut att göra ett fliptrick upp från bowlen, över några brädor. Är detta en 360-flip? Well, det ser nästan ut så, men det kan lika gärna vara en "banan", dvs inget förutom en miss. Hur vet man vilket trick som avses om man inte är en utövare? Fråga åkaren! Personen kommer säkerligen bli glad över uppmärksamheten och glöm inte penna samt papper. Passa på att skriva ner namnet så vederbörande dokumenteras ordentligt.

3) Autenticitet.
Dessutom, satte vederbörande tricket? Om inte så skall bilden INTE publiseras. Det sistnämnda är oerhört viktigt inom skateboardvärlden och om en proffsskatebaordfotograf skulle ertappas med att ha publiserat en bild på ett trick som inte gjordes skulle han tappa all respekt. Dessutom förlöjligas åkaren.
Jag själv blir oerhört upprörd av "banan-bilder", dvs bilder på folk i "mid air" som uppenbarligen är helt ute och seglar och inte har en tillstymelse till chans att göra ett trick, än mindre landa det.
Exempel: I stort sett alla av fabrorgrahns andra bildserie från "stapeln" faller under denna kategori. Dessutom många av marcus bilder, tex bild nummer 3 där det ser ut som om någon försöker göra en ollie grab över spinen.

4) Tajming.
Så även om tricket man fotar sattes, man dokumneterat det vederbörligt och fototekniken aldrig varit bättre så betyder det inte att det är en bra skateboardbild. Varje trick har i stort sett ett begränsat "fönster" i tiden för när det skall tas och missar man det är det ett misslyckat kort.
Detta är nog det största hindret för icke-skatare att komma förbi eftgersom de inte har en aning om vad som eftersöks. Det är oxå denna del av skateboardfotograferingen som är mest utmanande och konstnärlig.
Exempel: Om man kollar på en sekvens med bilder (eller en snutt video) så finns det egentligen bara ett eller två ögonblick i denna sekvens som skateboardåkarna skulle enas om vore en bra stillbild. Marcus bild nummer ett är ett exempel där (tror jag iallfall) själva höjdpunkten i den ollie sad som utförs kommer någon tiondels sekund efter slutaren stängts.

5) Komposition
Efter punkterna ovan retts ut (före eller efter kortet tas) är det bara att komponera och skjuta!
Ett tips kan vara att försöka samspråka med åkarna, fråga dem om varifrån vilket trick kan se bäst ut. Tex skulle jag vilja ha sett några av marcus bilder tagna från botten av bowlerna. Frågar man så släpper säkert kidsen ner er för lite plåtning.

Någon efterfrågade info om tävlingar etc: På defekt.se (http://www.defekt.se/kalender.php) finns en kalenderfunktion som visar många av de happenings som sker i sydsverige (inkl gbg). Dock kan man väl säga att just gbg inte har så mkt hapenings att komma med jämfört med tex Malmö.

Jag passar på att ge en länk till en fotograf jag gillar:
http://www.brycekanights.com/
Killen va skejtboardproffs i borjan av 90-talet!

Oj, detta blev ett långt inlägg mitt i natten, jag hoppas jag inte trampat för mkt på tårna, det var inte min mening!
Jag får väl lägga upp lite egna bilder som ni kan trasha ;)

god natt
/Jonas

Intressanta synpunkter. Håller med om att om man vill kalla sig proffesionell skatefotograf så måste man uppfylla alla kriterier, som amatörfotograf är jag inte säker på att det är så, bilderna publiceras ju inte kommersiellt heller.

Kollade in fotografen du rekommenderade, riktigt bra bilder men jag tycker det känns lite trist att 99% av bilderna är tagna med vidvinkel. Det måste finnas ett sätt att utveckla bildspråket, eller?

Bara några funderingar.
/Mattias

Jag kan hålla med dig till viss del om professionell- vs amatörfoto men även ett forum som detta innebär ju publiCering och mina punkter gällde ju att ta en bra skateboardbild. Vad jag avsåg var då egentligen sett ur skateboardåkarens synvinkel. Punkterna var inte menade som grundpelare igentligen, mer som nått att eftersträva. För betraktaren med skateboardbakgrund är det dock väldigt önskvärt.

Angående BKs fisheyebilder:
Det blir lite tråkigt i längden och allt som tas i skateboardvärlden är inte med fisheye som tur är.

Kolla in Atiba Jeffersons bilder (www.atibaphoto.com). Han publicerar i de stora skateboardtidningarna såsom Transworld SKATEboarding samt Skateboarder. Bläddra lite i dem när du står hos tidningsmånglaren nästa gång för att köpa fototidning för det är helylleproffs som publicerar i dessa alster.

Well, jag borde ta mig ut och fota lite och lägga upp nu när man är reggad och allt..
/J

Publicering förvisso, men med syfte här för att i de flesta fall få kritik och tips på hur man kan utveklas/bli bättre osv... Om man inte kan visa upp en dålig skatebild, hur skall man då veta att den är dålig?

Förresten, jo, jag är också gammal skatare. Det var förvisso början av 90-talet när jag lade av, men suget finns där :) Så visst har jag läst Thrasher och TransWorld innan. Det är bra tidningar och som de flesta Amerikanska actionsport tidningar så satsar de ju rejält på bilder, deras budgetar måste ju vara 10-dubbla mot mostvarande svenska tidningar.

Nu kanske tråden börjar glida offtopic... :)

_DSC8597.JPG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar