ANNONS
Annons

960x1280 blir inte 11x15 cm!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johan_w

Aktiv medlem
Håller på och bli riktigt frustrerad. Hade tänkt beställa ett gäng bilder i 11x15cm ifrån fujidirekt. Sparade bilden i 500dpi, och en ganska hög upplösning eftersom de på hemsidan skriver att man ska skicka upp bilderna i så hög kvalité som möjligt.

Har beskurit bilderna i 11x15 cm och i 500 dpi blir dom ca 2165x2953 pixlar. Bildern ligger väl på 2-3 MB. På deras "Hjälp" sida står det man ska skicka upp bilderna i 960x1280, men då blir bilderna MINDRE - Lite beskurna.

Så vilket är rätt?
Ska jag köra 11x15cm eller 960x1280.

Börjar bli riktigt galen på detta!

Citerar ifrån fujidirects hemsida:
------------------------------------------------
Vilken storlek och upplösning ska bildfilerna jag laddar upp ha?
Vi har satt en begränsning på 6 MB per bildfil för att det ska gå snabbt för dig att ladda upp bilder till oss, samtidigt som de ska vara stora nog för att ge kvalitetsbilder på äkta fotopapper.

De flesta digitalkameror som säljs i dag har tillräckligt god kvalitet för att bra pappersbilder i storlek 11x15 cm ska kunna skapas. Vi rekommenderar följande upplösning:

10x15 cm - 960x1280 pixlar
11x15 cm - 960x1280 pixlar
15x22 cm - 1200x1600 pixlar
20x30 cm - 1600x2200 pixlar
30x45 cm - 2000x3000 pixlar
50x75 cm - 3000x4000 pixlar

------------------------------------------------

Hur kan det blir samma upplösning på 10x15 som 11x15cm? Uppenbart att det blir 1 cm beskuret.

Har ni något svar? Börjar snart klättra på väggarna...

Senast ändrad:
Som jag uppfattar det så är det bara rekommenderade minsta storleken för att bilderna ska bli bra enligt fujis sätt att se det.

Man bör ju helt klart använda större storlek än så om man vill få bästa kvalitet, men mer än 300 ppi borde inte vara meningsfullt.

sagan skrev:
Som jag uppfattar det så är det bara rekommenderade minsta storleken för att bilderna ska bli bra enligt fujis sätt att se det.

Man bör ju helt klart använda större storlek än så om man vill få bästa kvalitet, men mer än 300 ppi borde inte vara meningsfullt.

Du har fasiken alltid svar på mina frågor - Man tackar för de snabba svaren. :)

Så... 1299x1772 @ 300 dpi blir 11x15 cm?

Aldrig hållt på med detta innan så är helt "noob" som heter heter på "gaming språk". ;-)

edit:

dessa inställningar kör jag med nu

http://www.jlw.se/pix/image_size.jpg

Senast ändrad:
Jag gissar (men vet ej säkert) att Fujidirekt högtidligen sk**er i vilken dpi du har sparat i.

Det du förmodligen vill göra som krävande fotograf är att skicka bilden i så hög kvalitet som möjligt, oavsett vilket pappersformat du väljer. Har du bredband är det ju bara att låta datorn stå och tugga jättefilerna. Max filstorlek på Fujidirekt är 6 MB. Det får ta den tid det tar.

Jag tror att det Fujidirekt indirekt försöker säga är att man ska fotografera med så många pixlar som möjligt.

Själv känner jag alltför många som har köpt en svindyr kamera, och så har de inte råd med minneskort. Och så tvingas man höra snacket om att det ju ser så bra ut på skärmen trots att man kör med låg upplösning. Vet inte hur många jag tvingats lyssna på som skryter om hur många bilder det går in i jättefina kameran när man hårdkomprimerar pyttebilder. Suck!

Senast ändrad:
200cm skrev:
Jag gissar (men vet ej säkert) att Fujidirekt högtidligen sk**er i vilken dpi du har sparat i.

Det du förmodligen vill göra som krävande fotograf är att skicka bilden i så hög kvalitet som möjligt, oavsett vilket pappersformat du väljer. Har du bredband är det ju bara att låta datorn stå och tugga jättefilerna. Max filstorlek på Fujidirekt är 6 MB. Det får ta den tid det tar.

Jag tror att det Fujidirekt indirekt försöker säga är att man ska fotografera med så många pixlar som möjligt.

Själv känner jag alltför många som har köpt en svindyr kamera, och så har det inte råd med minneskort. Och så tvingas man höra snacket om att det ju ser så bra ut på skärmen trots att man kör med låg upplösning. Vet inte hur många jag tvingats lyssna på som skryter om hur många bilder det går in i jättefina kameran när man hårdkomprimerar pyttebilder. Suck!

Jo, men måste man inte öka radiusen på unsharpmask om man skickar in jättelika bilder? :)

johan_w skrev:
Jo, men måste man inte öka radiusen på unsharpmask om man skickar in jättelika bilder? :)
Jo, den lämpliga radien i oskarp mask hänger samman med hur många pixlar du jobbar med. Men den beror även på hur stort papper som bilden skrivs ut på, och förmodligen även på papperskvalitetet mm mm.

Dessutom, inte minst: De flesta labb förstärker kantkontrasten automatiskt - vare sig du vill det eller inte. Har en känsla av att man ibland krämar på i överkant, för att vanligt folk gillar det. Det är därför det är trevligt att jobba mot t.ex. Proprint och andra proffslabb. Där bestämmer man själv hur man vill ha det. En annan fördel med proffslabb är att det finns oftast finns en kundtjänst som verkligen vet vad de snackar om. Blir lite nostalgisk och drar mig till minnes följande tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=10700

Jag rekommenderar att du klipper ihop lite testremsor med olika inställningar på oskarp mask och provframkallar, oavsett om du kör proffslabb eller Fujidirekt. Om man vill kan man ju självklart simulera en jätteförstoring genom att framkalla ett utsnitt på t.ex. 10*15-papper.

Tack för era svar. Blev lite klokare.

Såå, mina inställningar:

http://www.jlw.se/pix/image_size.jpg

Kommer inte blir beskuren eller nått? Ser bra ut på fujidirects såndär preview sida, men man vet aldrig. Var en snubbe som rekomenderade mig och förminska till 960x1280.. Men det är ju för 10x15cm. Då borde ju mina bli rätt, tycker jag.. :)

kolla på deras hemsida vilken upplösning skrivaren har . . troligtvis 254 ppi (100 per centimeter alltså) . . det är en vanlig upplösning

då är det ju rätt enkelt att själv räkna ut en bra storlek:
10 x 15 = 1000 x 1500
11 x 15 = 1100 x 1500
15 x 22 = 1500 x 2200
osv

och så komprimera så att du klarar MB-gränsen med bibehållen kvalitet

//robban

rob skrev:
kolla på deras hemsida vilken upplösning skrivaren har . . troligtvis 254 ppi (100 per centimeter alltså) . . det är en vanlig upplösning

då är det ju rätt enkelt att själv räkna ut en bra storlek:
10 x 15 = 1000 x 1500
11 x 15 = 1100 x 1500
15 x 22 = 1500 x 2200
osv

och så komprimera så att du klarar MB-gränsen med bibehållen kvalitet

//robban

11x15 cm - 960x1280 pixlar

säger fuji

alltså document size spelar inte så stor roll? Alltid trott att det är det som bestämmer storleken vid utskrift,,,

Senast ändrad:
om du frågar dom vilken upplösning skrivaren har så får du förhoppningsvis ett korrekt svar . . 200, 254 eller 300 ppi lär det nog vara med ganska stor sannolikhet

men om du vill skicka in bilder i 960 x 1280 och låta maskinen räkna om storleken så är det OK för mej ;)

960px för att få 11cm blir ju ~87px/cm (eller ~220px/inch) . . och det är jag helt övertygad om att dom inte har nån skrivare som gör bilder i . . utan att själv har kollat så sätter jag min peng på 254ppi . . fråga dom eller låt maskinen interpolera upp/ned storleken på dina bilder

den tabellen som du har hittat på hemsidan(?) är till för den vanlige fotokonsumenten så han inte skickar sina 480x640px bilder och tror det ska bli jättebra 30x40cm bilder

//robban

missade det där sista med "document size" . . vad menar du med det? pixlar eller MB?

Hej!
Jag gör så här för att inte labbet ska beskära mina bilder:

Eftersom jag använder PS så använder jag markeringsverktyget(fyrkantiga då) och så ändrar jag verktygets inställning från normal till fixed aspect ratio. Sedan skriver jag in exempelvis 11 och 15 om det är såna kopior jag vill ha och så markerar jag hela bilden med detta. markeringen täcker då inte exakt hela bilden men jag har alltså maximerat den ena ledden om du förstår vad jag menar. Härefter är det bara att flytta markeringen till önskat utsnitt och därefter croppa bilden. På detta sättet får bilden önskat höjd bredd förhållande oavsett upplösning. Om du inte har tillgång till PS eller liknande verktyg i annat program får du helt enkelt räkna ut förhållandet och klippa bilderna efter det.

Och gör inte bilderna mindre än nödvändigt!

//Jerka

rob skrev:
om du frågar dom vilken upplösning skrivaren har så får du förhoppningsvis ett korrekt svar . . 200, 254 eller 300 ppi lär det nog vara med ganska stor sannolikhet

De använder ingen skrivare utan en speciell laser som troligtvis klarar mer än vad vi kan prestera.
Man får hålla sig till rätt pixelaspekt (11:15 eller 10:15) genom att räkna fram antalet pixlar så rätt aspekt erhålls och ligga så nära deras rekommendation som möjligt eller över.

D.v.s. 1566 x 1148 som exempel (1566/15= 104,4 och 1148/11= 104,36), dpi kan man helt glömma under dessa förhållandena.

Jag har haft långa utredningar med två av deras tekniker om detta och inte minst om det att förstoringarna görs på en annan firma än på Fuji, vilket också märks om man jämför standardbilderna mot förstoringar.

ett par svar till:

- om du använder beskärningsverktyget i photoshop så räcker det inte med att ange cm x cm . . du måste ange ppi också för att ps ska interpolera din bild . . istället för att fotolabbets skrivare ska göra det

- skrivare, printer, laser etc kalla det vad du vill . . det är en laser som skriver med t.ex 254ppi . . är inte din bild (i detta exempel) 254ppi kommer den att interpoleras av "maskinen"

- dpi kan vi som sagt var glömma

//robban

johan_w skrev:
alltså document size spelar inte så stor roll? Alltid trott att det är det som bestämmer storleken vid utskrift,,,
Jag är fortfarande rätt övertygad som att Fujidirekt fullständigt sk**ter i dpi och document size. (Det viktiga är bildens proportioner.)

Vanliga kunder skulle få krupp om Fujidirekt brydde sig om de värdena. Om kundens 8-megapixelkompakt har lagt in t.ex. 72 dpi och kunden beställer 11x15-bilder så skulle det ju bara bli ett fjuttigt litet utsnitt ur bilden som skrevs ut. Fullständig skandal - och kunden skulle aldrig komma tillbaka! Trots att Fujidirekt gjort rätt enligt bildfilen.

/Thomas

johan_w skrev:
Förstår ni mitt problem. Bifogar bild!
Ja, tror det nu.

11x15 cm är i proportionerna 11:15
960x1280 pixlar är i proportionerna 3:4

Det verkar oklart hur Fujidirekt hanterar detta - om man får en vit bård längs ena kanten eller om de kapar bort lite längs den andra kanten.

Det bästa är nog att du frågar kundtjänst, istället för att vi sitter här och spekulerar. Maskinerna de kör på lär gå att ställa i båda lägena, och man ser ju också på hjälpsidan att man välja "fill-in" och "fit-in", fast inte för 11x15 av någon anledning.

/Thomas

200cm skrev:
Ja, tror det nu.

11x15 cm är i proportionerna 11:15
960x1280 pixlar är i proportionerna 3:4

...

/Thomas

11x15 har höjd-breddförhållande väldigt nära 3:4 (eg 3:4.09)
Skulle en bild med upplösningen 960x1280 framkallas så är 11x15 rätt format. 10x15 är däremot 1cm för lite på ena hållet, vilket antingen innebär en omskalad bild med fel proportioner, eller en bild som är beskuren med 1cm på ena hållet.

johan_w skrev:

Spelar ingen roll ALLS i dethär fallet.

Som jag sa tidigare, skicka in den oskalad, börja inte ens pilla under image size, det är det lättaste och det blir ingen förlust i kvalitén.

/Henri

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar