Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA Star 60-250/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här objektivet tänkte jag köpa när jag köpte K10D i december 2006. Då skulle det komma ut i mars 2007....

Nu kanske det bara dröjer nåt år eller två innan det finns att köpa också.....

Det där med att pentax säljer så bra nu och måste prioritera andra saker är ju bara blaj. Inse att Pentax i dagsläget inte har en enda "lite bättre" telezoom på marknaden.

Kan det vara så att pentax ville se till att 60-250 klarar fullformat också även om det fortfarande står DA på objektivet. (Jämför med 300/4 och 200/2.8)

Man kan ju anta att Pentax management fick en rejäl diarréattack när Nikon och senare Sony gick ut med att FF-kameror är på väg. Istället för bara Canon i FF-land blev det nu tillräckligt många för att bandvagnen skulle börja rulla.

Mycket spring till direktionstoaletten och mycket velande...

bengt luthman skrev:
nån som hört något rykte om vad det kommer att kosta?

Nej ingenting.. tyävrr, men det skulle vara intressant att veta.

En kul grej är att objektivet tydligen har skruvgängad autofokus också. Det trodde jag minsann inte :)

Senast ändrad:
nog inget konstigt,trådskaparen borde ha tänkt sig för istället för bli ivrig och lansera andras prylar.

Du menar att utvecklingen går bakåt, istället för framåt? Skämt åsido, förklara gärna hur du tänker.

Jag menar att utvecklingen går bakåt, istället för framåt. Eller rättare sagt, den går framåt, men frågan är var målet med framåt är.

Jag har uttryckt det i andra trådar förut och säger samma sak igen.

DA är inte fullframe täckande. Det kommer att ha elektronik och mekanik som inte kommer hålla som på de gamla 50/1.4. Det kommer troligen vara plastigare och det kommer garanterat inte ha samma QA. Dessutom har det ingen bländarring och det kommer inte vara kompatibelt med äldre kameror som har skruvfokus bara.

Det är inte bakåtsträvan, det är helt enkelt så att de har utvecklats efter en marknad som strävar efter billigt snarare än bra.

Kan det vara så att pentax ville se till att 60-250 klarar fullformat också även om det fortfarande står DA på objektivet. (Jämför med 300/4 och 200/2.8)

Nej. DA Star 60-250 f/4 omdesignas mekaniskt för att enbart ha SDM istället för dubbla autofokussystem som de hitills släppta DA Star objektiven. Detta beslut, taget av Hoya nyligen, har försenat alla planerade DA Star objektiv (eftersom det var planerat att de skulle ha dubbla AF system, och nu måste designen ändras).

du menar 55 1.4 sdm va? skal bli skönt och se om dett e så bra som dett gamla 50 1,4

Det är två helt olika objektiv.
55 f/1.4 har en ny optisk design som är gjord för att vara en APS-C motsvarighet till FA Star 85 f/1.4. Det ersätter alltså inte 50 f/1.4. Skillnaden mellan dem är att 55 f/1.4 i huvdsak är designat för att vara ett bra porträttobjektiv. FA Star 85 f/1.4 var ju berömt för sina fina kvaliteter som just porträttobjektiv, med härlig bokeh och anpassad kontrast. Huruvida 55 f/1.4 verkligen kommer att kunna mäta sig med klassikern 85 f/1.4 återstår givetvis att se.

FA 50 f/1.4 var designat som ett allround objektiv, alltså inte särskilt framtaget för porträtt. Det har därför annan bokeh och kontrast.

Man kan jämföra skillnaderna mellan FA Star 85 f/1.4 och FA Limited 77 f/1.9.
Båda har otroligt bra bildkvalitet, men på olika sätt. De ersätter inte varandra, utan de kompletterar varandra.

DA är inte fullframe täckande. Det kommer att ha elektronik och mekanik som inte kommer hålla som på de gamla 50/1.4. Det kommer troligen vara plastigare och det kommer garanterat inte ha samma QA. Dessutom har det ingen bländarring och det kommer inte vara kompatibelt med äldre kameror som har skruvfokus bara.

Givetvis kommer DA Star 55 f/1.4 ha elektronik som inte kommer att hålla som elektroniken på de gamla 50 f/1.4 därför att de gamla 50 f/1.4 inte hade någon elektronik alls! :)

Däremot är jag övertygad om att den kommer att vara ett steg uppåt i byggkvalitet jämfört med FA 50 f/1.4, med vädertätning och allt. I och med att objektivet blir vädertätat så blir mekanik och elektronik mer skyddat från omgivningens påverkan vilket torde leda till en längre livslängd, särskilt om objektivet används i vädermässigt påfrestande miljöer.

Och nej, jag tror inte det blir plastigare än plast-hybriden 50 f/1.4, snarare tvärtom.

Min uppfattning är att mina DA* 16-50 och 50-135 har en överlägsen byggkvalitet jämfört med mina FA 35/2.0 och 50/1.4. De nya DA* är även trevligare att hantera.

Jag tror DA* 55/1.4 blir en dräpare. :) Jag menar, de senaste fasta gluggarna Pentax har släppt (Macro 35/2.8, DA* 200/2.8, DA* 300/4) verkar ju vara helt fantastiska objektiv.

Att önska en massa metallskrot och bländarringar är bakåtsträvan i min värld (detta skrivs med glimten i ögat), men jag tror mig förstå din ståndpunkt.

Jag håller själv dock på att drabbas av en svårartad LBA orsakad av alla fantastiska nya objektiv Pentax spottar ur sig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar