Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

9000 kr för att få fram filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte en ny extern hårddisk (seagate) för att använda min tidigare som backup. Jag har dock inte fört över filer från de senaste året på min backup och i veckan la min nya hårddisk av.

Jag har sökt hjälp på alla håll och kanter. Vågar itne lägga den i händerna på vem som eftersom filerna i sig är väldigt värdefulla för mig. För att få fram bilderna har jag varit i kontakt med ett företag som heter reconsult. Dom kommer efter dom tagit fram filerna ta ut en summa på 6 - 9000 kr för besväret.

Hårdisken i sig har jag varit extremt rädd med och förstår inte hur det kunde bli så illa. Så nu undrar jag, har någon vart med om något liknande och hittat en billigare utväg? 9 000 kr är inte bara att plocka ut från kontot för min del.

Ångest!
 
Kan vara kretskortet som är fel. Om någon som du känner kan lite el så kan de säkert felsöka. Då kan man köpa en likadan HD och bara byta ut disken och behålla kretskortet.
Men är HDn ny så är det väl garanti?

/Stefan
 
Nej, skivorna snurrar inte. Det är enbart en liten blå lampa som blinkar hysteriskt. Så den måste väl få ström? Dock låter inte disken någonting, samt datorn hittar inte enheten.

Jag var med den i en databutik, killen där sa bara. Det är kört och skickade mig till det stället där dom ska ha 9 000 kr för det.

Jag är rädd att om jag låter någon "försöka" kommer jag förlora chansen att någonsin få fram alla filer igen. Sen är jag ju inte så kunnig inom området, bara extremt stressad över filerna som är borta.
 
Köpte en ny extern hårddisk (seagate) för att använda min tidigare som backup. Jag har dock inte fört över filer från de senaste året på min backup och i veckan la min nya hårddisk av.

Jag har sökt hjälp på alla håll och kanter. Vågar itne lägga den i händerna på vem som eftersom filerna i sig är väldigt värdefulla för mig. För att få fram bilderna har jag varit i kontakt med ett företag som heter reconsult. Dom kommer efter dom tagit fram filerna ta ut en summa på 6 - 9000 kr för besväret.

Hårdisken i sig har jag varit extremt rädd med och förstår inte hur det kunde bli så illa. Så nu undrar jag, har någon vart med om något liknande och hittat en billigare utväg? 9 000 kr är inte bara att plocka ut från kontot för min del.

Ångest!

Om du är rädd om dina data, så är ibas ett av de bäst renomerade företagen http://www.ibas.se/kontakt/ Det ska väldigt mycket till innan de inte får ut data. 9000 är nog inget onormalt högt pris för sådant här. Jag har varit med om betydligt värre.
 
eftersom det är en extern hårddisk kan det ju mycket väl vara så att det är elektroniken i den externa lådan som lagt av. Så kanske man kan ta ut disken och koppla in på vanligt sätt i datorn eller med hjälp av en annan usb-adapter
 
Om du är rädd om dina data, så är ibas ett av de bäst renomerade företagen http://www.ibas.se/kontakt/ Det ska väldigt mycket till innan de inte får ut data. 9000 är nog inget onormalt högt pris för sådant här. Jag har varit med om betydligt värre.

Jag kan bara instämma: Ibas är visserligen själva rejält dyra, de anlitas i första hand av företag och myndigheter. Men prata med dem, de kan ge indikation på om priset verkar orimligt och de har även en avdelning för vanliga privatkunder (hade i alla fall förr).

Tyvärr får jag också instämma om priset: Det är dyrt att plocka ut data om det skall göras noggrannt och seriöst. Inte sällan innebär det en hel del arbete för en tekniker och de (och deras utrustning) kostar en slant per timme.
 
Jag kan bara instämma: Ibas är visserligen själva rejält dyra, de anlitas i första hand av företag och myndigheter. Men prata med dem, de kan ge indikation på om priset verkar orimligt och de har även en avdelning för vanliga privatkunder (hade i alla fall förr).

Tyvärr får jag också instämma om priset: Det är dyrt att plocka ut data om det skall göras noggrannt och seriöst. Inte sällan innebär det en hel del arbete för en tekniker och de (och deras utrustning) kostar en slant per timme.


Jo, det har jag full förståelse över. har själv suttit i dagar för att plocka fram filer från ett trasigt SD-kort. Jag är inte tvivelaktig mot summan företaget tar ut. Snarare söker jag efter tips till billigare lösningar då jag vet att det finns extremt mycket kunnigt och duktig folk, eventuellt de som varit med om något liknande.

Tack, jag ska ringa och prata med dom också!
 
Köpte en ny extern hårddisk (seagate) för att använda min tidigare som backup. Jag har dock inte fört över filer från de senaste året på min backup och i veckan la min nya hårddisk av.

Jag har sökt hjälp på alla håll och kanter. Vågar itne lägga den i händerna på vem som eftersom filerna i sig är väldigt värdefulla för mig. För att få fram bilderna har jag varit i kontakt med ett företag som heter reconsult. Dom kommer efter dom tagit fram filerna ta ut en summa på 6 - 9000 kr för besväret.

Hårdisken i sig har jag varit extremt rädd med och förstår inte hur det kunde bli så illa. Så nu undrar jag, har någon vart med om något liknande och hittat en billigare utväg? 9 000 kr är inte bara att plocka ut från kontot för min del.

Ångest!

Prova att plocka ut hårdisken ur lådan och sätt den direkt i datorn (enklast en stationär).

Snurrar inte disken då kan du med tur byta kretskortet (byt inte disken utan elektroniken) om du hittar en exakt likadan.

9000kr är inte mycket i såna här sammanhang.
 
Hade det varit min disk så hade jag köpt en dockingstation och satt den i för att se om det kan fungera.
Det enda TS behöver göra är att plocka ut disken ur lådan den sitter i utan att förstöra den. Då blir det som en vanlig intern disk med enda undantaget att den sitter i en docka som USB-disk
 
Hade det varit min disk så hade jag köpt en dockingstation och satt den i för att se om det kan fungera.
Det enda TS behöver göra är att plocka ut disken ur lådan den sitter i utan att förstöra den. Då blir det som en vanlig intern disk med enda undantaget att den sitter i en docka som USB-disk

Det är bättre att sätta den inuti datorn eftersom den då får bättre strömförsörjning. Så slipper TS köpa grejer också.
 
Det är bättre att sätta den inuti datorn eftersom den då får bättre strömförsörjning. Så slipper TS köpa grejer också.

Förutsätter naturligtvis att TS har en stationär och inte en Laptop.
Å andra sidan är denna dockningsstation inte speciellt dyr och om något händer igen så har han ju fortfarande tillgång till dockan.

Oavsett så hoppas jag att det ordnar sig för TS så att bilderna kan räddas.
 
Exakt vad fungerar inte? Kötta in en platt skruvmejsel där den får plats bara. Om disken sen är trasig så har du ju knappast förstört nåt genom att testa ett sätt till.

Många hårddiskar som sitter i externa burkar nuförtiden saknar SATA-anslutning och har en USB-kontroller direkt på hårddisken. Seagate SRD00F1, verkar dock vara en vanlig SATA-disk, så det borde faktiskt fungera.

/Karl
 
Förutsätter naturligtvis att TS har en stationär och inte en Laptop.
Å andra sidan är denna dockningsstation inte speciellt dyr och om något händer igen så har han ju fortfarande tillgång till dockan.

Oavsett så hoppas jag att det ordnar sig för TS så att bilderna kan räddas.

Det behöver inte vara en egen dator...

Men visst, dockningsstation kan gå, skaffa i så fall en med extern strömförsörjning. USB-diskanslutningar ligger ibland på gränsen och om det är något problem med disken kanske det enkelt är att disken får för lite ström.
 
Jag kan rekomendera www.datarecoverysweden.se. Jag anlitade den för ett och ett halvt år sedan i ett liknande ärende. Mycket proffessionellt bemötande och hyggliga priser. (Priset beror på vad det är för fel på hårddisken, och det är ju inte lätt att veta, men felsökningen är gratis.) Jag betalade bara 4000 för att få ut allt data från en hårddisk med kvaddad partitionstabell.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.