Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
8GB dual channel eller 12GB utan?
- Trådstartare adask330
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Har fått en minneskrasch på min dator och har 4 stycket 4GB stickor, Antar att det bara är en sticka som är trasig, frågan är vad som är bäst, ha tre eller två stickor kvar..
Har första generationens i7 och inga möjligheter till tri-channel ´.
Tankar och funderingar?
Prova med 12 en vecka och kör sedan 8 en vecka, efter det borde du veta vilket som är bäst.
Kolla din minnesanvändning när du har 12GB i, är den sällan över 8 är nog 8 betydligt bättre prestandamässigt.
/Karl
adask330
Aktiv medlem
Prova med 12 en vecka och kör sedan 8 en vecka, efter det borde du veta vilket som är bäst.
Kolla din minnesanvändning när du har 12GB i, är den sällan över 8 är nog 8 betydligt bättre prestandamässigt.
/Karl
mm, får göra ett sådant test, när jag spontanredigerar bilder brukar jag ligga kring 7GB ramanvändning, vid mer seriös redigering är jag definitivt över. Mitt arbetssätt är ganska ramslösande, men detta är antagligen bara en anledning till att köpa två 8GB stickor till så jag landar på 24 inför vårens planerade datorbygge. Fått nytt jobb och tänkte bygga dator som ska hålla i 7-10år utan att bli väldigt utdaterad...
Falumas
Aktiv medlem
mm, får göra ett sådant test, när jag spontanredigerar bilder brukar jag ligga kring 7GB ramanvändning, vid mer seriös redigering är jag definitivt över. Mitt arbetssätt är ganska ramslösande, men detta är antagligen bara en anledning till att köpa två 8GB stickor till så jag landar på 24 inför vårens planerade datorbygge. Fått nytt jobb och tänkte bygga dator som ska hålla i 7-10år utan att bli väldigt utdaterad...
7-10år är lång tid och oftast är det billigare och ger högre genomsnittlig prestanda att köpa två bra datorer var 3-5år istället för en superduper.
Om du köper en superduper nu så är den snabbare än en bra nu, men en bra dator om 3-5år är förmodligen snabbare än din superduper du köpte idag.
Jag köpte en bra för 5 år sedan (Core2Quad) och den har tjänat mig väl (kostade runt 7000kr år 2008) nu köper jag en ny som jag har runt 14k i budget för, den kommer förhoppningsvis klara sig 5-7 år. Hade jag köpte en värsting 2008 hade den kostat runt 21k och den hade varit mycket långsammare än vad datorn som jag bygger nu kommer bli.
/Karl
SanneJ
Aktiv medlem
Är väl redan sagt men om du tror att en dator inte blir utdaterad på 7-10 år borde du backa 7-10 år i tiden och se vad det värsta du kunde få för pengarna då. Inte otroligt att din mobiltelefon idag presterar bättre än så...
Saarikko
Aktiv medlem
Är moderkortet gjort med Dual-Channel så bör man köra på 2 moduler än 3.
Kör annars MemTest86+ med 1 sticka i taget i ca 4 timmar om dygnet och se vilket det är som ger felmeddelanden. Kan hända att det kan vara även 2 som är defekta. Använd DIMM A0 på moderkortet där du testar detta.
Kör annars MemTest86+ med 1 sticka i taget i ca 4 timmar om dygnet och se vilket det är som ger felmeddelanden. Kan hända att det kan vara även 2 som är defekta. Använd DIMM A0 på moderkortet där du testar detta.