Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8bit eller 16bit vid redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hassepe

Aktiv medlem
Hur stor betydelse har det egentligen att man utgår från en bild med 16bit färgdjup i stället för en bild med 8bit när man ska fotosjåppa? Jag förstår att det borde ha inverkan, men jag kan inte upptäcka någon skillnad på de experiment jag gjort. Att jag inte ser nån skillnad kan ju bero på min skärm, vilka justeringar jag gör i bilden osv men jag vill verkligen gardera för att jag gör på bästa sätt så inga överraskningar dyker upp i framtiden. Jag velar i mitt arbetsflöde från RAW till färdig bild. Bara Photoshop eller CaptureOne+PhotoshopCS?
Vilka är era erfarenheter? JPG (8bit) är ju smidigt och fint att jobba med, men förlorar jag mycket i kvalité vid bildbehandling jmf om jag använder t.ex. TIFF (16bit) eller Photoshop direkt?

16 bitar blir egentligen viktigt först när man gör våldsamma redigeringar av bildens toninnehåll.

När man jobbar med råfiler gör man ju i regel det grövsta jobbet vid konverteringen. Efter det är nyttan egentligen inte så stor med att fortsätta med 16 bitar.

Jag jobbar mycket med mina bilder i PS och finner att de grejer jag kört i jpg ofta får bandningar och liknande vid hård redigering. (från min D70)

Men det spelar förstås stor roll om man redigerar mycket eller lite, hur bra skärm man har osv.

Ser du ingen skillnad är det kanske ingen idé att hålla på med 16 bitar.

*h

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto