Annons

8800 och motorljud ?

Produkter
(logga in för att koppla)

FSR COMP

Medlem
Har en Coolpix 8800 som jag för övrigt är ganska nöjd med. Har dock en fråga till någon som kanske har en likadan. När du har kameran i fotoläget avger den då ett ganska svagt men hörbart typ motorsurr eller typ PC-fläkt ljud i detta läget ?. Min gör det i allafall och det kanske är normalt men lite irriterande dock. Jag kanske är överkänslig bara men det vore intressant att veta läget så sover jag bättre.

Rock on !
 
Hej!
Om jag håller kameran till örat så kan jag höra ett svagt "sus" men det är absolut inget jag hör när jag fotograferar med 8800:an. Däremot har jag problem med autofokus i stående format. Det är irriterande eftersom jag oftast fotar i det läget. Det kan vara fullständigt omöjligt att få skärpa med kameran på högkant men så fort jag vänder ner kameran till liggande: inga problem!
Jag begriper inte varför!
mvh
Renée
 
Hej Reneé,

Jättetack för svaret. Då tror jag att jag kan vara lugn med ljudet (säkert helt normalt).

Dock har jag inte fotat så mycket i stående men ska testa om även min har svårighet med fokuseringen i det läget. Tycker att den är lite seg med fokuseringen i allmänhet. På återhörande.

Bästa hälsningar

Chris
 
Hej!

Min 8800 gör också exakt så. Satt med den en sen kväll och det var helt tyst runtomkring - då hördes surrandet.

Måste testa det där med autofokus och högkant jag också.

//Andreas
 
Hej Andreas,

Hmmm, då är det nog så med våra 8800. Men visst är det lite störande och man tror att ljudet uppstod plötsligt...!!. Har testat (AF) med stående läge och min fokuserar så länge ljuset är ok. Känns dock som liggande läge är mer exakt och snabbare....

//
C
 
Det värsta med surret är att det blir ett störande bakgrundsbrus när man filmar med kameran. Har funderat på om man kan filtrera bort det med någon equalizerfunktion men inte orkat gå vidare med det.

Min fokuserar lika bra i stående som liggande format.
Däremot har jag ofta problem när det är dåligt ljus.
Kan vara näst intill omöjligt att fokusera då. Har mailat Nikon om det men dom tycker inte att den fokuserar dåligt i dåliga ljusförhållanden.

Mvh,
Mattias
 
Tack, precis vad jag var inne på att ordna någon "ljudfälla" men det känns väldigt krystat.
Nikon lägger nog inget supportkrut nu när modellen är redo för tekniska museét.

Trevlig helg

Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.