Annons

85/1,8 vs 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

beslutat mig för att uppgradera mig från min 50 1.8 II då jag inte tycker den är skarp alls innan 2.8. Vilket jag inte helt är så nöjd med. Över 2.8 kan den heller inte jämföra sig med mitt L objektiv så jag använder det aldrig längre.

Men! Jag letar efter ljusstyrka som går att använda men som också ger en bra skärpa i bilden. Jag har sett att många bloggare med 5dmk2 fotar nästan allt med 50 1.4. Läst mycket att det är skarpt osv och ett mycket bra köp.

Har inte sett lika många med 85 1.8. Då undrar jag är den lika skarp som 50 1.4? Hur är kantskärpan? Det är oftast kantskärpan jag upplever som dålig på många objektiv då jag behöver de.

Jag står och funderar på mellan 50 1.4 och 85 1.8 till en 5dmk2. Jag fotar mycket porträtt och ser kanske därför 85 som en lämpligare brännvidd men 50 som en mycket allround brännvid. Hur hade ni gjort? Letar också efter skärpa!
 
85 1.8 är det bättre av dom två vad det gäller skärpa och är Canons mest prisvärda glugg, som porträttglugg på en FF kamera är den guld värd.
50 1.4 är även den mycket prisvärd men når inte upp till 85:an, bra walkaround men väl kort för porträtt. Jag har den mest för ljusstyrkans skull dom gånger jag behöver det.

Jag har båda men var jag tvungen att välja behöll jag 85 1.8
 
85 1.8 är det bättre av dom två vad det gäller skärpa och är Canons mest prisvärda glugg, som porträttglugg på en FF kamera är den guld värd.
50 1.4 är även den mycket prisvärd men når inte upp till 85:an, bra walkaround men väl kort för porträtt. Jag har den mest för ljusstyrkans skull dom gånger jag behöver det.

Jag har båda men var jag tvungen att välja behöll jag 85 1.8

Men jag skall inte bara ta porträtt. Har tänkt efter nu, kommer använda det lite allround också förmodligen. Men å andra sidan är ju 85 en helt ny brännvid då jag redan har ett 50 1.8....
 
85/1.8 USM är skarp till och med på största bländare. Jag har läst att 50/1.4 USM är lite mjuk i skärpan på största bländare.

85:an ger ett ganska smalt utsnitt som jag tror att du kommer tröttna på om du ska använda det som vardagsobjektiv. Då passar 50mm mycket bättre.

Mitt personliga val skulle falla på 35mm. Den brännvidden kan användas till det mesta.
 
85/1.8 USM är skarp till och med på största bländare. Jag har läst att 50/1.4 USM är lite mjuk i skärpan på största bländare.

85:an ger ett ganska smalt utsnitt som jag tror att du kommer tröttna på om du ska använda det som vardagsobjektiv. Då passar 50mm mycket bättre.

Mitt personliga val skulle falla på 35mm. Den brännvidden kan användas till det mesta.

Jo jag tror det men å andra sidan har jag ett 50 1.8 också...
 
Jag har båda och röstar på 85/1.8. Ett sjukt bra objektiv som ger riktigt fin fotokänsla inte minst. Den har internfokusering och känns som gjuten i ett stycke. 50:an har rörlig frontdel och känns klart mycket plastigare.
Dessutom är 85mm perfekt för att plåta människor i alla lägen, plus en del annat förstås.
Håller ändå med om att den ger lite för smalt utsnitt för att användas hela tiden. Du ska nog ha 50:an med dig i väskan parallellt.
50/1.4 tillför nästan inget i ditt plåtande. Det är också anigen oskarpt på full öppning. Du måste blända ner minst ett steg eller två för riktigt bra skärpa, och då har du inte vunnit så mycket.
Båda objektiven har dock rundade lameller, och det märks ofta tydligt på bildernas karaktär.
Ändå - börja med 85 och spar möjligen till ett 50 efteråt men jag skulle också rekommendera en 35:a istället, eller kanske den billiga 28:an.
 
Jag har båda och röstar på 85/1.8. Ett sjukt bra objektiv som ger riktigt fin fotokänsla inte minst. Den har internfokusering och känns som gjuten i ett stycke. 50:an har rörlig frontdel och känns klart mycket plastigare.
Dessutom är 85mm perfekt för att plåta människor i alla lägen, plus en del annat förstås.
Håller ändå med om att den ger lite för smalt utsnitt för att användas hela tiden. Du ska nog ha 50:an med dig i väskan parallellt.
50/1.4 tillför nästan inget i ditt plåtande. Det är också anigen oskarpt på full öppning. Du måste blända ner minst ett steg eller två för riktigt bra skärpa, och då har du inte vunnit så mycket.
Båda objektiven har dock rundade lameller, och det märks ofta tydligt på bildernas karaktär.
Ändå - börja med 85 och spar möjligen till ett 50 efteråt men jag skulle också rekommendera en 35:a istället, eller kanske den billiga 28:an.

Tackar! Blir nog 85 först då! 35 eller 28 tackar jag nej till då jag redan har 24-105.tack för svar!
 
EF 85 mm f/1,8 USM kan man dessutom med fördel använda som kort tele för rörliga motiv på en APS-C, vid de tillfällen då ljuset för länge sedan lämnat de nivåer där exempelvis EF 70-200 mm f/2,8L IS USM II kan göra sig gällande
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.