Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80mm vs 150mm

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Den optik jag har till min Durst L1000 är Schneider Componon 80/5,6 och 150/5,6. Jag byter till 150mm när jag ska kopiera från 4x5 tum och har bytt tillbaka till 80mm för småbild och mellanformat.

Finns det någon fördel eller nackdel med att bara använda 150'an? Jag har bara en ljusbox, den för storformat, om det nu spelar någon roll.
 
Åttian är säkert skarpare. Men om du tycker hundrafemtian ger tillräcklig skärpa och tillräckliga kopiestorlekar så finns det inget skäl att hatta fram och tillbaka. Men man måste ju hissa bra högt för att få vettiga storlekar med småbild och 150 mm, hur högt går Dursten?
 
Nackdelen skulle eventuellt vara att du kanske får höja upp förstoringsapparatens huvud väldigt högt om du ska ha stora kopior (det blir ju naturligtvis också längre exponeringstider) och att du inte kommer så långt ner (och därmed inte får så små kopior som du kanske vill ha).

Fördelen är ju att du med ett mindre format, använder mer av mittdelen av ljuskäglan som objektivet kastar på papperet, vilket gör att du kan undvika mjuka kanter ute i hörnen på en kopia.

Skärpedjupet blir mindre med 150:an, men om du använder kornförstorare så skall det inte vara några problem med det.

En gyllene medelväg skulle kanske kunna vara en 135:a som täcker 4x5 tum.
 
Aha.. Nu när ni säger det, så har jag ibland undrat varför man plötsligt måste höja så mycket. Då har nog 150'an suttit kvar i apparaten. Dursten går högre än vad jag vill jobba med, så det blir nog att använda båda linserna även i fortsättningen.
 
Om man bara kör med en ljusbox (4x5) så använder man bara en del av ljuset igenom 6x6-negativet. Det ger längre belysningstider. Detta oavsett om du byter optik eller inte.

Kanske spelar det ingen roll, om du ändå har korta tider. Om du får långa tider kanske det är idé att skaffa en till ljusbox, typ 6x9. :)

*henning
 
Gjorde tre kopior idag från samma 4x5 neg, för att testa seleniumtoning. Tiden var 11s, så jag tror jag klarar mig med en box.

öh du sa 6x6..glöm vad jag skrev :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.