Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bara redaktionen som kan svara på det, eftersom det är vi som bestämmer vad vi vill med fotosidan.

Fotosidan är INTE för alla. Det kan vi fastslå direkt. Skall man vara med här så skall man vara intresserad att utvecklas som fotograf. Är man här bara för att visa upp sina bilder så har man hamnat fel! Just av den anledningen heter albumen kritikalbum.

Likaså vänder vi oss hellre till de som kommit en bit på väg i sitt fotograferande, än totalnybörjare. Men huvudsaken är att man verkligen vill utvecklas som fotograf. Vi vill också att bilderna skall vara foton, just som vårt namn säger.

För övrigt finns en del dokument som beskriver vad man skall tänka på när man går med här. Framöver kommer vi att utforma ett "avtal" som man får godkänna innan man blir medlem. Mest för att man som ny medlem skall förstå syftet.

För övrigt gäller självkritik och nogrann funderingar innan man laddar upp sina bilder (står tydligt i samband med uppladdning). Likaså ödmjukhet inför andra.

Jag hoppas att detta är svar på dina frågor, om du undrar mer vad vi vill med sidan så får du gärna skicka ett mail med sådana här direkta frågor till [email protected].

Då är du en fullgod medlem, och vad jag menade var att andra isåfall skall vara ödmjuka för andra typer av foton, så länge de ligger inom våra regler. Likaså får man vara MYCKET mer hårdhudad om man lägger upp "provocerande" bilder.

OK?

(Förresten så är det alltid OK att skicka mail till redaktionen för att få hjälp med medlemmar och kommentarer som inte respekterar kritikkommentarsreglerna!)

Daniel, jag skulle bara vilja tillägga en sak. Du skriver att du möter en attityd som du tycker är oschysst. Jag tror att det beror mindre på hur dina bilder faktiskt ser ut, och mer om hur du framställer dem.

En av dina bildtexter är tex. "Jag och frugan blev lite galna och lekte med en stärkarkabel." Denna text avslöjar att du fotat "frugan" och att ni "lekt", vilket får en att börja fundera mer på vad ni håller på med i hemmet, än om bilden är bra eller inte. Vill du ha objektiva kommentarer så är mitt tips till dig att försöka använda mindre subjektiva bildbeskrivningar.

Lycka till!

Åsa, ibland är det svårt att skriva något konkret om en bild man stirrat på i timtal, har du aldrig någonsin fått en impulsidè och lattjat litet framför/bakom kameran?

Måste allting vara så proffsigt här, 24h dygnet runt? Det måste ju få vara roligt att fota också?

Eftersom detta är ett fotoforum så tycker jag självklart att det är bilden som skall kommenteras, inte bilddtexten.
Dock tycker jag texten är intressant för den kan tillföra bilden något tex hur fotografen tänkte vid det tillfället eller hur man tekniskt gjorde när man tog bilden.
Tycker att om man finner en bild stötande så är väl inte det hela världen, det finns säkert bättre saker att lägga sin energi på än att verkligen på ett elakt sätt klanka ner på folks bilder.
Visst får man som David säger vara "lite" hårdhudad, men direkta påhopp på folk och deras bilder känns ovärdigt vuxna människor.
Jag tycker merparten av bilderna är fins, inte minst för att dom sticker ut från mängden. Rent teknisk är också många riktigt lyckade (i mina amatörmässiga ögon i alla fall)

//Jocke

Daniel,
bara en kort kommentar. Jag gillar dina och Elins senare bilder mycket, dom är helproffsiga tycker jag. Och tanke- och känslo-väckande. Jag tycker också att jag sett en tydlig utveckling hos er båda över tiden, som säkert kommer sig av ert experimenterande.

Och det måste väl ändå vara en av de viktiga delarna med fotosidan - att utvecklas som fotograf!

Jag hoppas verkligen att ni känner er välkomna här, skulle vara synd att "tappa" er, tycker jag personligen. Ignorera era belackare! (Men håll er givetvis inom Davids regler, men det är ju självklart.)

Just nu är jag inne i en period då jag är starkt anti-naturen och anti-"guud-så-vackert" inom foto. (Min bak, min smak!) Så jag funderar på om man inte skulle starta en global protest-rörelse? :)

Enough från mig.
-Christian

PS. Borde ha kommenterat dem mer, men inte hunnit. Men bra är dom!

cwe skrev:
Daniel,
bara en kort kommentar. Jag gillar dina och Elins senare bilder mycket, dom är helproffsiga tycker jag. Och tanke- och känslo-väckande. Jag tycker också att jag sett en tydlig utveckling hos er båda över tiden, som säkert kommer sig av ert experimenterande.

Detta håller jag med om och så har jag fått uppfattningen av att majoriteten av dina bilder får både många fina kommentarer och höga betyg. Förstår inte klagandet riktigt och tycker nästan den här tråden är lite av att kasta sten i glashus.

Jag tror också som Åsa att sättet/syftet som beskrivs i en bildtext kan ha betydelse för reaktionerna. I bland kanske det är bättre utan text än med?

Jag tror det finns en sak till som vissa kan se som ett "irritationsmoment" vad gäller dina bildkommentarer och det är att frun/modellen betygsätter bilderna (och oftast med 5:eek:r). Personligen tycker jag det är lite onödigt eftersom det kan vara svårt att vara objektiv i synen på bilder med sig själv som motiv. Därmed inte sagt att det är helt fel men att jag tror det bidrar till viss irritation.
/Lotta

Hej å hå Lotta, själv tycker jag inte det är fel att kommentera Daniels bilder, om än han hade hetat Eugen och varit 50 år och gjort sådana här bilder så hade jag ändå gillat dem.

Jag är visst objektiv beträffande Daniels bilder, vi brukar alltid rådfråga varandra innan vi lägger upp bilder och komma med förslag om vad som kan förbättras, så all kritik är redan oralt utförd innan en bild har laddats upp. Så då är jag ofta nöjd med det han har gjort och därutav oftast betyget en femma. Kan ju inte börja ge honom ettor bara för att "det skall se bättre ut" i era ögon.

Kan inte påverka att jag gillar det han gör, eller att jag är den enda som ställer upp på sådana här bilder. Jag förstår att det kan verka som att jag bara sätter en femma för att han är min make, men så är inte fallet. Gud skall ni veta vad jag har gnällt på pojkstackarn ibland om diverse bilder ;D

Beträffande bildkommentarer... pja, ibland behövs dom, ibland inte. Men det är ju inte bildkommentaren som skall bedömmas, utan bilden.

Det var bara menat som ett råd och inget annat. Själv har jag svårt att vara objektiv på bilder med mig som motiv tagna av någon som betyder mycket för mig och betygsätter dem därför inte. Däremot ger jag mitt utlåtande muntligt och tycker det funkar riktigt bra.
/Lotta

Elin och Daniel,
jag håller faktiskt lite med Lotta i hennes råd. Jag har emellanåt känt den där känslan i maggropen också när ni kommenterar varandras bilder.

Jag tycker inte att det egentligen är rättvist av mig att känna så, och ni borde ju få kommentera och tycka om/inte tycka om varandras bilder precis som alla andra. Och det är klart att om ni pratat om bilderna innan så gillar ni ju resultatet, och bör ju få uttrycka det.

Men ändå, den där "känslan" finns där ialla fall.

Nu skiter jag i att jag känner så, och för mig får ni gärna tycka till om varandras bilder precis hur mycket ni vill.

Men Lottas (och mitt) inlägg pekar kanske på en orsak till en del mindre väl-avvägda kommentarer på era bilder ibland? Jag vet inte, men tror det.

Mina 2 cent.
-Christian
PS. Nej usch, nu måste jag jobba också. :)

Jo Lotta, jag förstod det :)

Vissa kan placera sig "utanför" sig själva och andra inte för att bli objektiva. Alla jer vi ju olika som hä hait.

No hard feelings, aiight.

Hej Christian, jo, vissa kommentarer är väl inte direkt konkreta som vi ger varandra, men eftersom man känner varandra så kan man ju få vara lite klämmkäck ibland :D

Ledsen att ni skall känna så, men jag hoppas att ni förstår att så är inte fallet. Dvs att folk tror att vi pumpar ut femmor för att vi är kära i varandra :)

Kör hårt

Hej hej...

...personligen tycker jag att det framgår tydligt i dina bilder att du är seriös i ditt fotograferande. Kritiker kommer alltid att finnas i alla lägen och i alla tider, tricket är att ta del av kommentarerna sålla ut dom som känns betydelsefulla för dig och ta dessa till sig, resten kan man gott förkasta.

Fortsätt med dina bildidéer, ibland är provokation ett självändamål.

Mvh
Christian

Biomechanoid skrev:
Måste allting vara så proffsigt här, 24h dygnet runt? Det måste ju få vara roligt att fota också?

Abslout skall man ha kul med kameran, men det jag menar är att "som man ropar i skogen får man svar". Alltså slarvar man med bildbeskrivning så kanske man också får räkna med att folk kommer att slarva med kommentarerna.

Det Lotta tog upp tror jag också är en viktig grej faktiskt. Att ge en femma på en bild som är tagen av ens sambo eller äkta hälft är något stötande. Att du bedyrar din objektivitet här i forumet ändrar inte folks generella uppfattning. Jag vet dock att det finns andra par här på sajten som gör samma sak och undslipper den typ av kommentarer ni fått, så man skall nog inte sticka under stol med att bildinnehållet faktiskt också spelar en roll.

För att inte framkalla fientliga reaktioner så är det ju en hel del sociala regler och konventioner vi måste följa när vi umgås med andra människor. Bryter man mot reglerna så får man räkna med att ta lite stryk. Om det är rätt eller fel kan man ju sedan diskutera. Själv tycker jag nog att det skulle vara inspirerande om toleransen var lite högre, både vad det gäller otraditionella bilder och otraditionella kommentarer.

Dove skrev:
Det är väl bara att inse att var man än är finns det alltid nån som är annorlunda. Oftast är det den som är annorlunda som åker på skiten. Grovt talat men... Hoppas ni förstår vad jag menar.

Absolut. Så är det. Men sen är det ju också så att man i viss mån väljer om man vill vara annorlunda eller inte. Jag färgade t.ex. håret grönt i högstadiet vilket ledde till att jag blev kallad både det ena och det andra. Då slutade jag inte utan färgade håret lila istället. Jag provoceade medvetet. Är man tyst och försöker att inte sticka ut så slipper man mothugg. Men livet blir ju också rätt tråkigt då.

Jag förstår inte varför folk gör en stor affär av det här? Exempel, om jag fotar en bild på en överviktig och rätt så alldaglig kille, och sedan en muskulös brunnbränd man, villken bild får flest/bäst kommentarer? Om än så den förstnämda bilden kvalitètsmässigt är 100 gr bättre så är sannorligheten större att den andra bilden får bättre kritik. Det är något jag har stört mig på här på fs. Men inte orkar jag racka på alla utseendefixerade människor och skriva menande grejjer under deras kommentarer.

Med detta exempel menar jag då, att jag har väl lika stor rätt som andra att kommentera och betygsätta min makes bilder, som alla andra har?
Utan att dessa människor skall gå in och skriva spydiga grejjer om det.

Jag kan förstå att det kanske "ser dumt ut", men ärligt talat så struntar jag totalt i det. Jag står för vartenda betyg/kommentar jag givit hans alster, likväl som jag står för de betyg/kommentarer jag givit andra.

Men nu förstår jag inte varför detta forum helt plötsligt skall börja handla om hur marklund/knutsen kommenterar... tycker bara att det bevisar hur rätt Daniel har i det han säger här i början av forumet........

Senast ändrad:
Hej David

En bra förklaring och tydliggörande, men har en kompletterande fråga då inlägget i stort rör bilderna.

Vad har fotosidan för policy gällande forumet då?
Den frågan har ju varit uppe väldigt lite.

Roine

elmfeldt skrev:
Det är väl bara redaktionen som kan svara på det, eftersom det är vi som bestämmer vad vi vill med fotosidan.

Fotosidan är INTE för alla. Det kan vi fastslå direkt. Skall man vara med här så skall man vara intresserad att utvecklas som fotograf. Är man här bara för att visa upp sina bilder så har man hamnat fel! Just av den anledningen heter albumen kritikalbum.

Likaså vänder vi oss hellre till de som kommit en bit på väg i sitt fotograferande, än totalnybörjare. Men huvudsaken är att man verkligen vill utvecklas som fotograf. Vi vill också att bilderna skall vara foton, just som vårt namn säger.

För övrigt finns en del dokument som beskriver vad man skall tänka på när man går med här. Framöver kommer vi att utforma ett "avtal" som man får godkänna innan man blir medlem. Mest för att man som ny medlem skall förstå syftet.

För övrigt gäller självkritik och nogrann funderingar innan man laddar upp sina bilder (står tydligt i samband med uppladdning). Likaså ödmjukhet inför andra.

Jag hoppas att detta är svar på dina frågor, om du undrar mer vad vi vill med sidan så får du gärna skicka ett mail med sådana här direkta frågor till [email protected].

Jag stör mig rejält på vissa typer av objektifierande tjej/nakebilder, men dina/era bilder irriterar mig inte på ett konkret plan. Den exhibitionistisika attityden hos modellen, alltså Elin, är tydlig och gör oss medvetna om att hon är "med på noterna". Det kanske t.o.m. är hon som är drivande. Om det sedan är positivt att vältra sig i en annans exhibitionism för att tillfredsställa sin egen voyeurism, ja det är en annan diskussion.

Och varför vi diskuterar hur ni kommenterar är väl för att hjälpa till att se varför det blir som det blir. Daniel kände sig arg över attityden som vissa har, och vi försöker förklara hur man kan undvika den typen av reaktioner om man vill.

Det är ingen som säger att varken du Elin eller Daniel skall göra något, vi vill bara hjälpa till. Jag finner dessutom ämnet intressant eftersom att jag också kännt mig kränkt här på fotosidan tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar