Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80-200 AF-D vs. 70-200 vr1

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag vill köpa en telezoom för sportfoto och porträttfoto. Den skall användas tillsammans med en D700:a. Vilken får jag ut mest av? Tyvärr har jag inte ekonomi just nu för att att köpa 70-200 VR2. Så det är alltså antingen en 80-200 AF-D (vridzoom) mot 70-200 VR. Jag har tidigare haft ett 70-200 men tyckte då att det vinjetterade och hade för mycket fall off, men funderar i banorna om att jag kanske överreagerade. Vad jag har läst mig till så skall 80-200:an vara bättre optiskt över hela bilden. Sedan kommer priset in i bilden också ca 6-7000 för ett beg. 80-200 och ca 10-11000 för ett 70-200. Vad är bra och dåligt med de olika gluggarna? Är autofokusen bättre/snabbare på någon av dem. Finns det annat som jag inte tänkt på? Tacksam för åsikter i frågan?

80-200
För
Troligen mindre vinjettering, lägre pris.
Mot
Saknar VR, antagligen äldre, Långsammare af?

För 70-200
VR (vet inte hur stor roll det spelar med tanke på att det främst är rörliga objekt jag fotar), förmodligen nyare
Mot
Vinjetteringen, fall off, priset

/Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.