Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8/8 Speedway.. Tips snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

illikainen

Medlem
Den 8/8-2006 är det speedway i eskilstuna och det är min första gång jag ska fota sport/action.. är det någon som har något tipps??
 
Piraterna Masarna

Hej.
Jag var och tog lite bilder på Piraterna Masarna 25/7. Jag har tagit lite bilder en gång före det så jag är ganska ny på det med,men jag märkte attslutartiden skönk kraftigt när ljuset blev svagare. Kameran hängde inte med på iso så det blev långa slutartider.... som jag inte såg förän jag kom hem. Men det blev några bra bilder i alla fall. Nästa gång så ska jag köra helt manuellt. Nu använde jag en bländare på 5,6 som jag fick tips av från en tidnings fotograf på plats. Jag kontaktade även pressansvarige hos piraterna så jag fick komma in i dipån och även stå på "bron". Jag använde inte blixt men det är något som jag kommer att skapa en ny fråga om i forumet här. Titta på www.oveandersson.se och vidare till speedway bilder så kanske du får några uppslag från mina bilder.
Ove
 
Tackar för tipsen=) jag ska testa o köra med bländare 5.6 och hoppas på att det går bra.. Du hade fått bra bilder från speedway måste man säga=)
 
Är det själva körningen du tänkt ta bilder på skulle jag istället rekommendera tidsautomatik. Enklaste sättet att kunna styra hur pass mkt "Fartkänsla" du vill ha i bilderna vid panorering.

/H
 
SM- Final speedway

Hej Andreas
Jag var och fotade på SM Finalen i Motala i lördags. Provade lite nya inställningar då, körde med bländare 5.6 7.0 tex. Iso 400 men tyvär så mörknade det fort mot slutet och såg inte att slutartiderna blev låååånga.Jag använde även centrumvägd mätning. Jag har alltid kameran inställd på lite mer färg mättnad. Slutartid långsammare än 1/500 är svårt om man inte har möjlighet att panorera.
Du kan titta på mina bilder om du har lust på

www.oveandersson.se
 
Okej :D snygga bilder måste jag säga=).. jag har köpt ett nytt stativ nu så jag ska nog använda de vid en kurva sen ställer jag mig vid starten och hoppas på att det går bra =).. Du ska inte på Smederna - Rospiggarna på tisdag :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.