Annons

7D Vs. 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

naesstrom

Aktiv medlem
Jag täntke ju först vänta på 70D men de senaste ryktena säger att dom inte kommer att släppa någon sådan inom det närmsta. Istället blir det ju en 700D och en 7D mk2!

Alternativen jag har just nu för mitt kameraköp är antingen en 7D eller en 650D helt enkelt, två skilda världar javisst...

Det som talar för 650D är ju att den har touchscreen och utfällbar skärm för de där udda vinklarna. Kontinuerlig autofokus för video och har faktiskt högre ISO än 7'an.

Det som talar för 7D modellen å andra sidan förutom att det är just en 7D är att den är vädertätad, fler fokuspunkter och riktigt riktigt snabb...

Det jag känner kan vara det som håller mig borta från den är just skärmen och storleken... Idag var jag förbi MediaMarkt och hade ett riktigt bra samtal med deras fotokille. Han föreslog att jag skulle köpa deras 7'a på faktura, testa den lite och lämna tillbaka om det inte kändes helt ok...
Jag kommer nog inte att köpa den där eftersom jag hittade på ebay en 7D för 10500 med 18-55, 55-250 och ett fast 50mm... trots Tull och moms blir det betydligt billigare än att köpa den i Sverige!

Vilken rekomenderar ni att jag köper? och kan man göra så som han sa på mediamarkt?
 
Jag tror du glömt bort det viktigaste - vad har du tänkt att använda kameran till? :)

Intressant att se hur en säljare kan rekommendera en kamera utan att veta vad man ska använda den till. Lite som att en bilförsäljare rekommenderar en Fiat 500 till 5-barnsmamman (snygg design på bilen men kanske inte det mest praktiska för en 5-barnsmamma).

Fotar du mest stillastående objekt inomhus - eller kanske rentav studioliknande miljöer - så behöver du knappast snabb AF, hög bildserietagning och vädertätning som 7D utmärker sig med. Är en stor bildbuffert viktig? Det är en rejäl skillnad där mellan en 650D och en 7D (6 RAW mot 22 RAW).

Likadant tvärtom, fotar du mest utomhus eller mot "rörliga mål" såsom olika typer av sporter så lämpar sig 7D bättre.

Brukar du fotografera ur udda vinklar? Om du gör det väldigt ofta så kanske du vill köpa en extern skärm istället. Kommer du att vilja videofilma? Då brukar en vinklingsbar skärm vara populär.


Min första kamera var en 450D. Nu i år började det bli dags att uppgradera sig, då satte jag mig ned och funderade ut mina krav samt dess prioritetsordning. Det blev ungefär såhär
- Canon
- hög bildserietagning
- snabb AF
- under 15 KSEK
- APS-C

Jag fotar mest sport, mest intresserad av motorsport - därav kraven ovan (och det är de punkter som 450D inte hängde med riktigt på). Vridbar skärm eller filmmöjligheter var tex inget jag var intresserad av. Jag satte ihop en lista över alla kandidater och alla dessa features och data och valet var enkelt - det fanns bara en kamera som passade - en Canon 7D.


Så ta dig en djup funderare på hur du kommer att använda kameran och vilka funktioner du eftersöker och kommer värdesätta så kommer valet att falla ut helt naturligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.