Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag varit du så hade jag gått över till FF, om det inte är video, sekvenstagning, bra och snabb AF du är ute efter!
 
Jag har gått från 350D, 400D, 50D till 5DMk2 men den största skillnaden i bildkvalitet jag fick , det var när jag uppgraderade objektiven från kitzoomarna. Om jag skulle satsa på något idag, skulle det främst vara optiken och i andra hand kamerahuset. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att byta kamerahus, som ergonomi t.ex.
 
Har nyligen bytt från 450D till 5d MKII och förbättringen i bildkvaliten är klart märkbar.

Men jag håller med om att optiken är viktigare för bildkvalitén om man måste välja mellan ny optik och nytt kamerahus.
 
Om man inte har behov av väldigt höga ISO är det inte av bildkvalitetsskäl man byter mellan dessa utan för kameraegenskapernas skull - snabbare autofokus, bättre sökare, snabbare åtkomst till inställningar, bättre TFT skärm bl a. Du får en större skillnad i bildkvalitet antingen på att skaffa bättre objektiv om inte alla är "L" objektiv redan eller att byta till fullformat än att byta mellan kamerorna du nämnde.
 
Jag är också inne på ett eventuellt byte. Saknas bara lite pengar för tillfället ;)

Jag har en 400D nu, och det som jag skulle vilja ha bättre är autofocus och isoprestanda. Kul att kunna filma med kameran med men är inget måste, så jag funderar även på en 1d Mk III.
Hur mycket skiljer det på 400D och 7D på höga iso?
Jag fotar allt möjligt. Allt från springande hundar och hästar till konserter och porträttfoto, och det är långt ifrån alltid som kameran hänger med i svängarna ;) (Men det är fasligt kul ändå!)
 
Det kan absolut bli bättre kvalité på bilderna om man jämför 400D vs 7D.

Men då i form av bättre autofokus, rappare, bättre ergonomi mm vilket gör att man i många situationer kommer hem med fler bra bilder.

Däremot om man ställer upp båda kamerorna sida vid sida, använder samma objektiv och inställningar är inte skillnaden så stor. Då blir det större skillnad i kvalité på bilderna om man byter objektiv (som många andra i tråden skriver).

Mitt råd är att om du idag med din 400D tycker att du missar bilder därför att autofokusen inte hänger med, tycker den är lite för liten och vill ha något stadigare att hålla i, irriterar dig över den lilla sökarbilden och gärna vill ha video i kameran:
- Sälj din 400D och köp en 7D

Vill du istället ha skarpare bilder med bättre renare färger.
Ta mellanskillnaden (400D får du kanske 3000:- för och 7D kostar 16600:- på Cyberphoto = 13300) och köp objektiv för. Tex:
- EF-S 17-55/2.8 IS och blixt 430EX
- eller fantastiska 135/2L
- eller 28/1.8 + 50/1.4 + 85/1.8
- eller 70-200/4L IS
 
Håller med om att bättre optik är mer avgörande för kvaliteten än att byta en 400d till en 7d. Däremot är byte till en fullformatskamera det som verkligen ger det stora lyftet i bildkvalitet, och faktiskt utan att man behöver tänka på att hänga på den dyraste L-optiken. Skillnaden blir stor även med rätt billig optik, tro inte de jeppar som säger att 5d kräver den bästa optiken, snarare tvärt om.
 
Uppgradering av fotografen är ofta det lättaste sättet att få bättre bilder. Billigt, roligt och givande.

Är det pryltarmen som suger så köp en 7D och några L-gluggar.
Det bästa tillbehöret är en stor bra blixt. 580 EX är grym.
 
Bytte från en 450D till en 7D.

Känslan gör väldigt mycket för mig, hela kvalitétskänslan av kameran. Sökaren på 100% som är bra mkt roligare att titta in i en på en Rebel.
Rent bildkvalitetsmässigt så är det kanske inte världens skillnad utan där hänger det väl mer på glaset. Märkte stor skillnad på 15-85 linsen jag köpte med och 17-85an jag hade till 450D.

18mpix ger dig mer utrymme att crop:a utan att förlora bildstorlek. ISO-performance är det rejäl skillnad i, autofokusen är såå mycket bättre m.m. Det blir lixom en helt annan upplevelse. Men om du kör med samma linser som innan och alltid tar bilder i bra ljusförhållanden osv så lär du nog inte märka någon större skillnad på bildkvalitén "out of the box".

Bra linser tar dig nog långt, och skall du köra fullformat så kan du ta ett steg till, men då får du spendera bra mycket pengar på linser. Det är ju betydligt billigare att tillverka en lins för crop som är skarp än en lins för fullformat som måste vara skarp ut i kanterna osv och då snackar vi många pengar... Om man jämför de bättre EF-S linserna med de bättre L linserna, därför det i vissa fall också kan vara lite waste att köra L linser på en crop kamera, när det kan finnas EF-S linser som inte ligger långt ifrån på den yta man ser (inte att du skulle få sämre resultat med L linserna utan att de är onödigt bra för crop kameran kan inte utnyttja hela ytan i vilket fall).
 
Bytte från en 450D till en 7D.

Känslan gör väldigt mycket för mig, hela kvalitétskänslan av kameran. Sökaren på 100% som är bra mkt roligare att titta in i en på en Rebel.
Rent bildkvalitetsmässigt så är det kanske inte världens skillnad utan där hänger det väl mer på glaset. Märkte stor skillnad på 15-85 linsen jag köpte med och 17-85an jag hade till 450D.

18mpix ger dig mer utrymme att crop:a utan att förlora bildstorlek. ISO-performance är det rejäl skillnad i, autofokusen är såå mycket bättre m.m. Det blir lixom en helt annan upplevelse. Men om du kör med samma linser som innan och alltid tar bilder i bra ljusförhållanden osv så lär du nog inte märka någon större skillnad på bildkvalitén "out of the box".

Bra linser tar dig nog långt, och skall du köra fullformat så kan du ta ett steg till, men då får du spendera bra mycket pengar på linser. Det är ju betydligt billigare att tillverka en lins för crop som är skarp än en lins för fullformat som måste vara skarp ut i kanterna osv och då snackar vi många pengar... Om man jämför de bättre EF-S linserna med de bättre L linserna, därför det i vissa fall också kan vara lite waste att köra L linser på en crop kamera, när det kan finnas EF-S linser som inte ligger långt ifrån på den yta man ser (inte att du skulle få sämre resultat med L linserna utan att de är onödigt bra för crop kameran kan inte utnyttja hela ytan i vilket fall).

För att citera Proffsfoto så är det inte billigare att göra ett objektiv som har dubbla upplösningen på halva ytan än att göra ett objektiv med halva upplösningen på dubbla ytan (t ex 20-40 på crop och 30-60 på FF). Det är upplösningen i rader/bildhöjd som avgör.
 
7D låter ju onekligen mycket lovande!

Speciellt om det är stor skillnad på ISO och fokus vilket det verkar vara då den ofta jämförs med ff. :)

Jag tror att jag skulle sakna tele om jag byter till en ff, delvis därför jag kikar på Mk III också, men många som har båda verkar använda 7D mer så det säger ju en hel del om den. Här är en blogg om 7D och den är riktigt intressant (han kommer testa MK IV senare också). http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

Optiken jag har är jag föresten nöjd med :)

Sigma 18-50/2.8 EX DC Macro
Canon 50/1.4 USM
Canon 70-200/4 IS USM (Denna använder jag helt klart mest)
 
För att citera Proffsfoto så är det inte billigare att göra ett objektiv som har dubbla upplösningen på halva ytan än att göra ett objektiv med halva upplösningen på dubbla ytan (t ex 20-40 på crop och 30-60 på FF). Det är upplösningen i rader/bildhöjd som avgör.

Nej, det kanske det inte är. Däremot är det dyraste att få kantskärpan rätt, inte mittenskärpan. Och i crop fallet så går du inte lika långt ut i kanterna? Eller har jag helt missat tekniken?
 
7D låter ju onekligen mycket lovande!

Speciellt om det är stor skillnad på ISO och fokus vilket det verkar vara då den ofta jämförs med ff. :)
...
Optiken jag har är jag föresten nöjd med :)

Sigma 18-50/2.8 EX DC Macro
Canon 50/1.4 USM
Canon 70-200/4 IS USM (Denna använder jag helt klart mest)

Just i låga ljusförhållanden och annat är den suverän. Grynmässigt i bra ljus så ger den ungefär lika mkt gryn som andra cropkameror. Låter ju onekligen som att du har ett bra urval på optikfronten, jag tror inte du kommer bli besviken :)
 
Märker du någon skillnad?

Däremot märks det ju tydligt att senare kameror är betydligt rappare än 400D. Skillnaden är stor redan mellan 400D och 40D.
 
Däremot märks det ju tydligt att senare kameror är betydligt rappare än 400D. Skillnaden är stor redan mellan 400D och 40D.

Det har jag märkt när jag känt på kameror på Mediamarkt. Helsike vilken skillnad det är! Känslan är ju underbar också :) har klämt på både 50D och 7D. Kommer bli gött när jag har en ny kamera att utforska :) Dessutom tycker jag att slutarljudet i 400D låter lite för mö' också. Lekte lite med en kompis 450D och det var stor skillnad på bara de 2 tycker jag. Jag har snart haft min 400 i 2 år. (och ca 40 000 exponeringar hehe. Känner att jag börjar närma mig de 50 som den är konstruerad för. Snart börjar nog paniken :p )
 
Det har jag märkt när jag känt på kameror på Mediamarkt. Helsike vilken skillnad det är! Känslan är ju underbar också :) har klämt på både 50D och 7D. Kommer bli gött när jag har en ny kamera att utforska :) Dessutom tycker jag att slutarljudet i 400D låter lite för mö' också. Lekte lite med en kompis 450D och det var stor skillnad på bara de 2 tycker jag. Jag har snart haft min 400 i 2 år. (och ca 40 000 exponeringar hehe. Känner att jag börjar närma mig de 50 som den är konstruerad för. Snart börjar nog paniken :p )

Om du ändå tagit så många exponeringar så har du ju iaf en genuin hobby, unna dig något extra ;)
 
Om du ändå tagit så många exponeringar så har du ju iaf en genuin hobby, unna dig något extra ;)

Absolut! Synd bara att många är dåliga men man lär sig på det också. ;) Blir lätt att man tar onödigt många. Speciellt innan jag började med RAW (Vitbalansproblem). Nu är jag lite snällare på avtryckaren och försöker planera lite mer ;)
Jag ska börja få lite betalt för mina miniuppdrag med så det känns bra det. Blir lättare att finansiera sin hobby då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.