Annons

7d vs 1d mark iv

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
sitter och jämför lite och undrar lite hur iso egenskaperna står emot varandra.
Någon som har en och samma bild med båda kamerorna eller som äger båda som kan hjälpa mig.

Hur är dem annars mot varandra

1D4 ger mycket renare bilder. Inte alls lika mycket brus. Vad gäller nya 7D2 finns det mycket info i en annan tråd. 1D4 är snabbare men 7D har en af-inställning som är lättare att förstå sig på. 1D4 är större och tål betydligt mer, 7D lätt och smidig. Båda har sina fördelar men på bildkvalitésidan vinner 1d4.

Efter att jag köpt 1DIV så blev min 7D en backupkamera och för videofilmning parallellt med 1DIV. Mest beroende på att jag tycker det är bökigt att komma ihåg och få ryggmärgen att greppa var de olika knapparna sitter när det ska ske fort :)

Det jag saknar från 7D i 1DIV är främst AF systemets funktion med "fin-fokuspunkter", ibland "vattenpasset" som kan vara användbart i vissa situationer samt vid långa avstånd 0,3 crop mer än 1DIV.

Det jag gillar med 1DIV jämfört med 7D är vattentåligheten, bildhastigheten, batterikapaciteten och bildkvaliteten vid dåliga ljusförhållanden. 7D har ett brusigt rykte, men jag upplever att mycket av det ryktet är kopplat till pixelpeeping vid bildskärm och inte till utskrifter. Vid video så funkar 7D mycket väl.

ISO egenskaperna är klart till 1DIV fördel vid fotografering. Vid video så är det inte lika stor skillnad upplever jag. Det är klart att man kan pressa 1DIV mycket mer men allt hänger ju på vilket ljusförhållande som råder när man använder kameran. Fotar man inte i riktigt skumrask så är ju en 7D idag bara en tredjedel eller mindre i pris på beg marknaden, vilket kan väga upp en del.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto