Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D vädertätad?

Produkter
(logga in för att koppla)

pikkenix

Medlem
Hej,
ska ut nästa vecka i vildmarken och fiska. Fokus ligger på att filma men även lite foton ska man väl hinna med. Vädret spås vara växlande så undrar om någon har erfarenhet av hur pass tät 7D är?

Klarar den av att vara ute i regn och stå på vid filmning?
Bör man extratäta på något sätt?
Behövs speciella "vädertäta" objektiv, eller ska det gå bra med vanlig lågbudgetobjektiv?

Mvh
Daniel

Så långt vet jag att den inte blir vädertätad om man inte använder vädertätade objektiv, vilket inte lågbudgetobjektiv är. Oj, många "inte" där...
Alltså, man måste ha ett vädertätat objektiv på för att det ska vara tätt. Hur tätt det blir finns det säkert många trådar om. :)

Jag tror det mesta som vi vet on vädertätningen på 7D står nedskrivet i vertikalgrepptråden...
Ja, du behöver fundera på vädertätade objektiv om du ska ha kameran framme i mer än nån enstaka minut i regnet. 7D + 24-105 funkar bevisligen bra i någon timme i lättare regn.

Ok, så det är enbart vid fästet, själva objektivet ska hålla tätt (vid knappar, reglage osv.)?
Det ska du nog inte förvänta dig. Att sätta dit en gummipackning just där är nog det enklaste utförandet på ett objektiv. Fråga dig själv varför man skulle väderskydda ett helt objektiv och sedan strunta i en gummipackning för en krona.

Sen kan man ju enkelt fixa lite vädertätning med en plastpåse/kasse och gummisnodd...

1. Sätt ett UV/klarglasfilter samt om du har motljusskyddpå objektivet
2. Lägg kameran i plastkassen
3. Se till att objektivet ligger i öppningen
4. Använd gummisnodden för att fixera kassensöppning runt objektiv/motljusskydd

Lite mer avancerat kan man öppna kassen/påsen o botten och även se att ställa in kamera/använda liveview.
Har man kasse så räcker förmodligen kassen även till skydd för fotografen.

Sen kan man ju enkelt fixa lite vädertätning med en plastpåse/kasse och gummisnodd...

1. Sätt ett UV/klarglasfilter samt om du har motljusskyddpå objektivet
2. Lägg kameran i plastkassen
3. Se till att objektivet ligger i öppningen
4. Använd gummisnodden för att fixera kassensöppning runt objektiv/motljusskydd

Lite mer avancerat kan man öppna kassen/påsen o botten och även se att ställa in kamera/använda liveview.
Har man kasse så räcker förmodligen kassen även till skydd för fotografen.

Så enkelt! Tack för tipset!

Hur vet jag att objektivet är vädertätat, någon speciell beteckning på det?

Brukar stå i beskrivningen i alla fall på cyberphoto. Om du går in på cyberphoto sen väljer du objektiv>canon sen går det att välja att bara få dom som är vädertäta.Billigaste där ligger på 7790 kr så det är ju inte budget objektiv precis.

Brukar stå i beskrivningen i alla fall på cyberphoto. Om du går in på cyberphoto sen väljer du objektiv>canon sen går det att välja att bara få dom som är vädertäta.Billigaste där ligger på 7790 kr så det är ju inte budget objektiv precis.

7790:- blir många plastkassar och gummisnoddar om man bara vill ha vädertätningen...

Om man nu tycker plastkasse är lite för billigt kan man ju köpa ett par regnbrallor på second hand och dela dom på mitten genom grenen (så att man får en vänster och höger del.

Sen kapar man benlängden så att det passar sina objektiv så har man skaffat sig två praktiska regn skydd för utrustning och fotograf. Även här används gummisnodd eller liknande att fixera benöppningen runt objektivet.

Hehe jag gillar MacGyver lösningarna med regnkläder, gummisnoddar, plastpåsar osv :)
Visst funkar det, jag kör själv med samma knep och det är billigare än att köpa färdigt från affärn.

Men även om en kamera eller objektiv är vädertätade så betyder inte det att man bör dränka dem eller ställa ut dem i ösregnet bara därför.. vädertätningen är ingen garanti men den finns där om man skulle råka hamna i oväder.

Jag har fotat i oväder, fuktigt, regnigt och allmänt taskigt väder med 7D:an utan problem, även med icke vädertätade objektiv så har det gått bra. Bara torka ren frontlinsen och fortsätta fota som vanligt. :)

/ Magnus

Min 7D med diverse objektiv har överlevt årets 5-dagars, och här är det ett jäkla regnande, så det säger väl i alla fall något.

Motljusskydd i större konstitution fungerar bra som motregnsskydd också.

Fotade kungen idag i Helsingborg. Vräkte ned och stod där i nån timme och försökte skydda kameran bäst jag kunde. Speciellt då otätad Soligor 1,4 teleconverter satt mellan kamera och glugg. Min autofokusknapp lade av, ni vet, tryck in halva för att fokusera. Den bara matade på istället. Som tur var hade jag ännu en knapp vid tummen för att styra autofokusen.

Har plockat ur batteriet från kameran och låter kamera + väska torka bakom grafikkortets 72 grader.

Det är med vädertätningen som med den luktfria toaletten. Tillverkaren definierar inte vilket väder de skall tåla och lämnar inga garantier.

Jo, jag vill klaga på min nyinköpta luktfria toalett, sade sommarstygeägaren. Den luktar!!

Hm, sade säljaren, har ni använt toaletten?

Javisst, det är ju klart, svarade köparen!

Ja då så. Det tror 17 att den luktar då, påpekade säljaren.

Kameror är vädertätade förutsatt att inte tas ut i regn.

Senast ändrad:
Det känns ju lite trist att 7:an inte verkar vara så vädertätad som man hade hoppats, nu har jag ju inte själv haft några problem ännu, men det är ju nu höstrusket börjar på allvar så snart blir det väl upp till bevis...

ANNONS