Annons

7D skärm problem

Produkter
(logga in för att koppla)

screamin-daemon

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en 7D och jag tycker, att skärmen på kameran, är lite konstig…. Oavsett vad jag plåtar, blir bilderna på LCD`n lite mörka med en lite grön ton. Detta är ganska jobbig pga. man då aldrig vet hur bilden blir!

Jag har haft den på service hos Zieger teknik men de hittar inget fel. Jag har självklart testat alla justeringarna i kameran utan resultat.

Min fråga är, är där någon andra som har haft just detta problem och i så fall vad är lösningen?

Med vänliga hälsningar


Kent


Ursäkta min stavning, jag är dansk
 
Nu använder jag inte skärmen för annat än att kolla ungefärlig komposition samt histogram men jag vet att man i soljus oftast tycker att bilden är oerhört mörk, tror att det gäller på de flesta displayer i soljus...

Att det däremot skulle synas grönt är nåt nytt för mig?

Att bedömma en bild på ett kritiskt sätt på display är omöjligt, möjligtvis så kan man (som mig) se om man fått med det man ville samt exempelvis se miner på personer m.m.

Jag har inställt så att bilden efter tagning visas med histogram, det innebär att bilden blir mindre men histogramvisningen visar hur man lyckats med exponeringen. Det är det jag använder min skärm till.

För övrigt så kör jag bara RAW så eventuella färgstick korrigerar jag i efterhand.
Är dock mycket konfunderad över att du får grön ton på displayen?

Du behöver för övrigt inte ursäkta dig, du stavar suvve!!!
Jag kan själv inte skriva en mening på danska...

//Larsa
 
Håller med Larsa!
Använder bara till att se histogramet, så att man ligger rätt till i exponering.

Gröna färgstick har jag aldrig varit med om, något som iriterar mig är att om det är mycket ljust ute är det svår att se histgramet. Ofta blir det att lyfta in kameran under jackan ;-)
 
Jag har haft gröt färgstick en gång efter att min D7D ramlade ibacken men det försvann med tiden :))

Men vet 1 som har det konstant på sin D7D och den är ganska ny och ingen verkar veta vad det är

kollar som dom andra bara histogram och se ungefärlig komposition

//Johnny

Jag kanske skall skriva här
Ursäkta min stavning, jag är Halvnorsk
 
Självklart använder jag histogrammet, men varför ska skärmen vara sämre på min 7D än på mitt Canon A520? Det gul-gröna färgsticket gör, att man jämt tror bilden är underexponerat, vilket inte är tillfället.
Självklart plåtar jag i RAW så det går att ändra i efterhand, men skitet ska väl funka!


Med vänliga hälsningar


Kent
 
Pratade med en och han hade läst om någon grön skärm i en fototidning (tror det var kamera &bild) där dom hade en artikel det gälde trodde han en typ av konika minolta kamera och dom rättade till felet gratis
 
Farsans gamla Dimage 7 har fått gulgrönt färgstick på displayen. I början kom det då och då men efter ett tag verkar det som om det blev permanent.
Vi tog aldrig reda på orsaken eller möjligheterna att åtgärda detta då jag köpte en Dynax 7D strax efter.

Det hjälper i och för sig inte dig men det verkar som om just gulgrönt färgstick är ett problem som kan drabba den här typen av display.
 
Men om andra har haft samma problem, då borde Zieger väl byta lcd´n direkt? Jag har pratat med Expert var jag köpte den och avtalat, att jag ska dit för att jämföra, med en annan 7D(Säljarens eget).

Med vänliga hälsningar


Kent
 
Hej
Har haft samma gröna grötstick som du beskriver, fick LCD utbytt via en tur till tyskland.
Den såg ut som om gröna pixlar tända brevid linjer och former.
Som om någon tagit den gröna matrisen och gnuggat lite med ett fuktigt finger. Det var lite störande och allt ser underexponerat ut och framför allt suddigt.
 
screamin-daemon skrev:
Jag köpte nyligen en 7D och jag tycker, att skärmen på kameran, är lite konstig…. Oavsett vad jag plåtar, blir bilderna på LCD`n lite mörka med en lite grön ton. Detta är ganska jobbig pga. man då aldrig vet hur bilden blir!

Jag har haft den på service hos Zieger teknik men de hittar inget fel. Jag har självklart testat alla justeringarna i kameran utan resultat.

Min fråga är, är där någon andra som har haft just detta problem och i så fall vad är lösningen?

Med vänliga hälsningar


Kent


Ursäkta min stavning, jag är dansk

Hej Kent, kan bara hålla med Larza, din svenska är utmärkt! Grön ton låter inte bra., däremot kan man ju vrida på mer ljus om jag inte missminner mig. Default-inställningarna är ju en kompromiss där man vägt in batteritiden. Mer "kräm" till displayen kostar ju i drifttid.
 
Sten-åke: Jag har självklart testad, att ge den mer ljus, men problemet kvarstår.


Jag har pratat med Expert var jag köpte kameran och säljaren har själv ett 7D, som han vill ta med på jobbet imorgon. Tyvärr är det ca 13 mil från Växjö, men då kan jag i alla fall jämnföra skärmarna.


Med vänliga hälsningar



Kent

PS: Mange tak for de venlige ord med hensyn til min stavning! ;-)
 
screamin-daemon skrev:
Sten-åke: Jag har självklart testad, att ge den mer ljus, men problemet kvarstår.


Jag har pratat med Expert var jag köpte kameran och säljaren har själv ett 7D, som han vill ta med på jobbet imorgon. Tyvärr är det ca 13 mil från Växjö, men då kan jag i alla fall jämnföra skärmarna.


Med vänliga hälsningar



Kent

PS: Mange tak for de venlige ord med hensyn til min stavning! ;-)

"Jag har haft den på service hos Zieger teknik men de hittar inget fel." Verkar ju som om felet är väl så manifest! Sen att de inte verkar kunna fixa detta det kan ju vara en annan femma om man säjer så. Är det så enkelt som att säja att "vi har inga resevdelar" på ett annat lite mer kryptiskt sätt? Jag tycker det hela låter låg ambitionsnivå hos Zieger eller att de inte kan få fram de delar de behöver, vare sig det är displayen i sej eller nåt kretskort som är trasigt.
 
Jag vill inte klanka ned på Zieger för mycket, men med det begränsade statistiska sampel jag har så upplever jag det som om att det är viktigt vid inskickandet att det vidtalas med bestämdhet att något verkligen är trasigt, och att handlaren också intygar att så verkligen är fallet. Annars tror jag det finns en risk för att objektet bara får en ytlig koll och skickas tillbaka om inget väldigt uppenbart upptäcks.

Förmodligen fungerar det på precis samma sätt hos alla serviceställen, oberoende av märke, särskilt om arbetsbelastningen är hög.

/Andreas
 
hazard skrev:
med det begränsade statistiska sampel jag har så upplever jag det som om att det är viktigt vid inskickandet att det vidtalas med bestämdhet att något verkligen är trasigt, och att handlaren också intygar att så verkligen är fallet.
/Andreas
Personligen så vill jag själv tala med servicekillen om problemet, inte så att jag misstror handlare men jag tror mycket väl att det kan bli som du skriver.

Kent: Jämför med handlarens kamera men det kan även vara en tanke att personligen kontakta Zieger & berätta om problemet, helt klart så är det ju en defekt.

//Larsa
 
Jag har pratat med servicekillen flera gånger och fick honom att kolla felet 2 gångar.

Jag lämnade in kameran i Expert Växjö och där fanns den mest okunniga och dumma säljare jag någon gång har träffat! Jag frågade om han ville kolla på kameran innan han skulle skicka in den, men han sa han visste noll om kameror. Till exempel visste han inte vad grönt färstick var! Han hade precis innan, sålt en kamera till en kund :-o

Men vi får se vad det blir imorgon.

Med vänliga hälsningar



Kent
 
Nu har jag varit hos Expert och jämfört med hans kamera….Samma färgar på hans skärm med mina bilder. Han bilder visade också ganska varma toner, men kanske lite mer gula.

Så där är väl inte så mycket kvar att göra.

Tack för alla svar

Med vänliga hälsningar


Kent
 
Trevligt, tycker skärmen på 7D skiljer sig en hel del från andra skärmar som jag sett, både 5D och nikon och canon. Om det är en bättre eller sämre skärm vågar jag inte uttala mig om. Vad säger proffsen om LCD-slärmen på 7D ?
Själv kan jag tycka att många andra skärmar är lättare att se på. Men det kanske beror på att de inte har lika många färger och lika hög upplösning som 7D ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.