Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D Ren HDMI ut signal

Produkter
(logga in för att koppla)

Amigoche

Medlem
Jag funderar på att använda min 7D för en animerad produktion. Går det att få ut en ren 1920x1080 alt. 720p signal? Jag har inte lyckats hitta en lösning till detta. Jag har får mig att någon nämnde att man kunde lyckas med detta genom att köra en annan mjukvara, men kan inte längre hitta länken.
Just nu får jag bara ut en bild på Kamerans display när jag skickar signalen via HDMI till en monitor.

Jag funderar på att använda min 7D för en animerad produktion. Går det att få ut en ren 1920x1080 alt. 720p signal? Jag har inte lyckats hitta en lösning till detta. Jag har får mig att någon nämnde att man kunde lyckas med detta genom att köra en annan mjukvara, men kan inte längre hitta länken.
Just nu får jag bara ut en bild på Kamerans display när jag skickar signalen via HDMI till en monitor.
7D har bara 1920x1080 i croppat läge vid filmning i råformat och begränsningen på hastighet man kan filma med det läget är just nu för mig runt 10 sekunder med ett Komputerbay 64GB 1050x UDMA7. Jag vill minnas att jag kunnat filma längre, kanske 20-30 sekunder i croppat läge tidigare i år med en tidigare version av Magic Lantern, men det kanske var ljudet jag inte hade igång då.
Filmar man i normalt läge är hösta upplösningen man kan få ut 1728x972. Det är vad kameran gör när du filmar i normala fall, men sedan interpolerar till 1080. Du får en hel del moire i det läget jämfört med äkta 1080 i croppat läge.

Det här berör alltså filmning i råformat.

För det du söker, ren HDMI kanske du ska titta på denna https://www.youtube.com/watch?v=rnoHwlK3m2c

http://magiclantern.wikia.com/wiki/HDMI_Output

Jag har inte lyckats installera "Magic Lanterna" på min 7D... Jag har följt alla stegen, men i sista steget när jag väljer Update Firmware i kameran (har rätt FW i kameran 2.0.3) så slocknar kameran helt. Det händer alltså inget mer. För att få liv på kameran igen måste jag starta om, plocka ut kortet och batteriet och sätta i dem i gen.. Då är jag tillbaka på rutan 0.. Jag gissar att jag har missat något..

Jag har inte lyckats installera "Magic Lanterna" på min 7D... Jag har följt alla stegen, men i sista steget när jag väljer Update Firmware i kameran (har rätt FW i kameran 2.0.3) så slocknar kameran helt. Det händer alltså inget mer. För att få liv på kameran igen måste jag starta om, plocka ut kortet och batteriet och sätta i dem i gen.. Då är jag tillbaka på rutan 0.. Jag gissar att jag har missat något..
Vad heter filen du laddade ned och var på det formaterade minneskortet lade du de tre filerna?

Vad har du för minneskortet?

Du kan alltid formatera kortet i datorn, formatera det i kameran därefter och försöka igen, med en äldre version från februari. Det finns inga garantier om du bränner din kamera, så har jag sagt det.

Du kan även testa processen från en dator med Windows eller Linux.

Jag har egentligen ett SDHC SanDisk Extreme Pro 95mb/s kort (32Gb) och en CF adapter, som för övrigt fungerar utmärkt för mig att filma och fota med. Kan detta ändå vara anledningen till mitt problem med magiclantern?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar