Annons

7D prisutveckling??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jxxxe

Aktiv medlem
Sen tre veckor tillbacka har jag granskat priser på Minolta 7D. Både i USA och i Tyskland efter 5D lanserig priserna på 7D har kraftig fallit. Idag 7D body kostar mindre en 5D + kit objektiv. Konstigt nog world trenden verkar inte fungera i Sverige. Har ni kanske några idéer varför?

exempel: http://www.eurodatec.de/index.php?cPath=1_37

Jxxxe skrev:
Sen tre veckor tillbacka har jag granskat priser på Minolta 7D. Både i USA och i Tyskland efter 5D lanserig priserna på 7D har kraftig fallit. Idag 7D body kostar mindre en 5D + kit objektiv. Konstigt nog world trenden verkar inte fungera i Sverige. Har ni kanske några idéer varför?

exempel: http://www.eurodatec.de/index.php?cPath=1_37

Som en jämförelse: ett par Levis Jeans kotade 210 SEK i OHIO USA för två veckor sen! Sist jag köpte ett par 527 till min son hemma kostade de 999 SEK. Varför kostar ett par sketna jeans 4 ggr mer i Sverige än i USA? Svar: därför att vi är fullständigt blåsta av leverantörerna. Momsen är som bekant 25%! Regeringen stoppade ju parallellimporten som kunde påverkat detta för nåt år sen. Pagrotsky tillsätter en utredning.

Det är inte det som är intressant. Att USA är biligare alla förstår varför: brist på konkurrens, skatter mm.
Men jag undrar, varför relation mellan 5D med kit objektiv (biligast 7795sek) till 7D body (biligast 11 195sek) är annorlunda i Sverige? I andra länder kostar dom lika mycket eller t.o.m. 7D är biligare????

VARVFÖR ?? ?? ?? ??

Jxxxe skrev:
Det är inte det som är intressant. Att USA är biligare alla förstår varför: brist på konkurrens, skatter mm.
Men jag undrar, varför relation mellan 5D med kit objektiv (biligast 7795sek) till 7D body (biligast 11 195sek) är annorlunda i Sverige? I andra länder kostar dom lika mycket eller t.o.m. 7D är biligare????

VARVFÖR ?? ?? ?? ??

Jag tycker fortsatt att det är mer irriterande att konsumentpriserna i Sverige ofta ligger väldigt mycket högre än i omvärlden än att prisrelationen mellan ett par olika produkter (dessutom i olika faser av sin produktcykel) skiljer sig åt i olika länder.

Det är annars Tyskland som är motorn i KM:s Europa-distribution och de köper in stora kvantiteter. Sverige beställer betydligt mindre kvantiteter av tyskarna i sin tur som också ska ha en del av distributionskakan (=dyrare inköpspriser i Sverige). Det borde vara tyskarna som först reagerar på en inkuransrisk när en produkt nått över krönet på produktcykeln och ersätts intressemässigt av andra produkter (som är hetare) eftersom de sitter närmare källan och förmodligen har störst lager. De bör normalt reagera före Sverige. De sänker priserna i Tyskland men det är ett lokalt beslut om man ska göra detsamma hos leverantören - distributören och till sist återförsäljaren i Sverige och det görs ju uppenbarligen inte ännu!

Allt har ju ytterst att göra med produktcykler och hur mycket produkter av en viss vara det finns i "kanalen" och hur många tänkbara substitut det finns och priset på dessa vid tillfället. Det kan exv. vara så att svenska konsumenter fortsätter att efterfråga 7D (i jämförelsevis onormalt hög grad ) trots att det finns ett billigare och enklare alternativ t.o.m från samma tillverkare, för att inte tala om andra som exv. Canon (350D). Vad finns då för incitament att sänka priset på 7D i Sverige om det finns ett fortsatt intresse och de flesta (av en mängd olika skäl) faktiskt köper sitt ex i landet trots lägre priser på Internet?

Sett ut KM:s synvinkel så är det ju inget vidare att den mer avancerade produkten faktiskt riskerar att hamna på samma eller lägre prisnivå än den mindre avancerade de just försöker lansera. Sett ut konsumentens synvinkel så är det verkligen förvirrande även om det är långt ifrån någon unik situation..

Tack för din förklaring, teoretiskt sett håller jag med om det mesta.
Men praktiken lever sitt eget liv. Ex. Helsingborg. Jag har sett endast en 7D som står orubbad på sin vackra piedestal på Expert. Med den pionjär, olyckliga serienumret som börjar på ( 14xxxx) som enligt rykte är drabbad av BF.
Däremot säljs 5D mycket bra, den finns inte på hyllan för tillfället. Allt talar om att sänka priset som man har gjort i övriga världen, men nej, nej, nej den kostar fortfarande 13000 sek. är det inte konstigt?

Jxxxe skrev:
Tack för din förklaring, teoretiskt sett håller jag med om det mesta.
Men praktiken lever sitt eget liv. Ex. Helsingborg. Jag har sett endast en 7D som står orubbad på sin vackra piedestal på Expert. Med den pionjär, olyckliga serienumret som börjar på ( 14xxxx) som enligt rykte är drabbad av BF.
Däremot säljs 5D mycket bra, den finns inte på hyllan för tillfället. Allt talar om att sänka priset som man har gjort i övriga världen, men nej, nej, nej den kostar fortfarande 13000 sek. är det inte konstigt?

Fråga nästa gång du går förbi!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar