Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D och Sigma EF500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Eftersom man inte skriver i ett forum och talar om att nånting fungerar, utan snarare skriver om sin undran när nåt inte fungerar så måste jag ställa en fråga... :)

Jag är sugen på att införskaffa en blixt till min 7D och har tittat runt lite här i forumet efter en Sigma EF 500 DG Super och har hittat lite inlägg om att den inte fungerar så bra på vissa minoltor... Vissa skriver att den slår med full styrka i alla lägen t.ex.

Enligt Sigmas hemsida så skall den dock ha en hel del kompabilitet med 7D.

Min undran är alltså om någon har kombinationen KM D7D och den aktuella blixten och kan tala om ifall det fungerar bra eller inte. Jag vill ju framför allt att automatiken skall fungera i P, A, S och M-läget. Gärna även HSS och att den fungerar trådlöst. Vill inte att det bara skall gå att använda den med manuella inställningar. Då får det räcka med den inbyggda för mig... :)

M.v.h.
Fredrik - som är villrådig igen! :)

Jahapp, nu har jag lånat en sån blixt av en kompis som köpte en 7D + blixten samtidigt som mig. Åtminstone så bör det vara en sån för det för det står så på skylten på Expert... Men på blixten så står det EF 500 super MA. Är det rätt???

Kompisen får ingen ordning på sina blixtfoton med den och det får inte jag heller! Den verkar blåsa på med max styrka hela tiden oavsett hur man ställer in den.

Har testat att köra både ADI och TTL på kameran och diverse olika inställningar på blixten men inget verkar hjälpa.
Enligt manualen på Sigmas hemsida skall få upp ett D i displayen när blixten är ansluten till kameran??? men det får aldrig jag...

Har kompisen fått fel blixt levererad eller är det nån inställning som vi har missat?

/Fredrik

Det verkar som ni har Sigmas gamla blixt utan beteckningen DG, det kan vara förklaringen.

Själv använder jag HS5600 som är helt suverän.

Sigman har jag ingen erfarenhet men som annan "piratblixt" kan jag varmt rekommendera Metz 54 MZ-4 med senaste Minolta-modulen (SCA 3302 M5). Fungerar klockrent ihop med D7D, alla funktioner som KM:s egna blixtar har funkar också med Metz:en (HSS, trådlöst (dock bara som slav, ej styrande), stroboskop, modelleringsljus mm mm). Byggkvaliteten är på topp. Stark och lyser ut jämnt. Kostar nån dryg tusing mindre än KM:s motsvarighet HS 5600 oxå.

http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

mvh / Matti

5600HS(D) fungerar ej eller som master på D7D

matti skrev:
Metz 54 MZ-4 med senaste Minolta-modulen (SCA 3302 M5). Fungerar klockrent ihop med D7D, alla funktioner som KM:s egna blixtar har funkar också med Metz:en (HSS, trådlöst (dock bara som slav, ej styrande), stroboskop, modelleringsljus mm mm). Byggkvaliteten är på topp. Stark och lyser ut jämnt. Kostar nån dryg tusing mindre än KM:s motsvarighet HS 5600 oxå.

http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

mvh / Matti

KM 5600HS(D) går ej heller att använda som master, varken på D5D eller D7D.

Detta eftersom dessa kameror räver förblixt.

Sigma EF 500 DG Super skall dock enligt flera här på fotosidan fungera klanderfritt iop medust D5D/D7D.

Det är viktigt att det är just DG super, den tidigare modellen fungerar inte på D5D/D7D. Den äldre och enklare modellen är dock en tusenlapp billigare.

/Jörgen

Tackar för svaren! Naturligtvis borde det vara en DG för att fungera...

Om jag inte missminner mig så står det DG på skylten i butiken och den rekommenderas muntligen för att användas till 7D. Men det står endast EF 500 Super på blixten och den fungerar bevisligen inte...
Åtminstone jag tycker att det borde vara tryckt DG i modellnamnet på blixten om det är en sån.

Tror att jag får ta med blixten och kompisen som äger den in på butiken och reda ut det. Troligen är det bara en felleverans eller nåt.

M.v.h.
Fredrik

Hej! blandar mig in här, vad är skillnaden mellan Ef 500 super och Ef 500 dg st?
Kanske lite novis på området, me jag införskaffat den sistnämnda till min km 5D, och tycker inte den fungerar som jag vill med automatik.
På Expert sa dom att den till fullo ska vara kompatibel med Km 5d, är det sant?
Mvh Johan

cowjohan skrev:
Hej! blandar mig in här, vad är skillnaden mellan Ef 500 super och Ef 500 dg st?
Kanske lite novis på området, me jag införskaffat den sistnämnda till min km 5D, och tycker inte den fungerar som jag vill med automatik.
Mvh Johan

Jag vet inte, och inte blev jag klokare när jag tittade på Sigmas hemsida.

EF-500 DG SUPER har fler finnesser, såsom trådlös ttl, m.m Men om man läser Sigmas tabeller så verkar det som som om Dynax 7D (alpha digital 7) och Dynax 5D (alpha sweet) nämns för bägge blixtarna.

Om Du kör ADI-TTl så måste Du ha ett D-objektiv, som ger avståndsinfo till kameran.

Om Du kör "vanlig" TTL med förblixt, så borde det fungera enligt Sigma. Jag har dock hört om 5D ägare som har problem med sina 3600HS(D) och 5600HS(D) tillsammans med 5D.

Om Du inte får den att exponera bra, så bör Du nog be affären titta på kameran tillsammans med blixten.

Har själv både 5600HS(D) och 3600HS(D) och de kan vara tjuriga ibland med min D7D.

Berätta gärna hur Du gör när Du tar Dina blixtbilder.

/Jörgen

Hej allihopa.

Vad gäller mitt problen så var det mycket riktigt butiken som av misstag levererat en "gammal" blixt utan DG i modellbeteckningen. Har dock tyvärr inte fått den nya än...

För att det skall fungera med 5D och 7D så skall det vara en DG-modell för att det skall fungera.

Av vad jag läst så vet jag inte om ADI-mätning fungerar med sigmas blixt, men TTL skall göra det. Och framför allt, har man en bouncer eller vinklar upp blixten mot taket eller kör trådlöst så måste man använda TTL så att den får använda förblixten för att "kolla läget".

Skall testa lite när blixten kommer och återkommer med hur det har gått.

/Fredrik

Skalis skrev:
Hej allihopa.

Vad gäller mitt problen så var det mycket riktigt butiken som av misstag levererat en "gammal" blixt utan DG i modellbeteckningen. Har dock tyvärr inte fått den nya än...

För att det skall fungera med 5D och 7D så skall det vara en DG-modell för att det skall fungera.

Av vad jag läst så vet jag inte om ADI-mätning fungerar med sigmas blixt, men TTL skall göra det. Och framför allt, har man en bouncer eller vinklar upp blixten mot taket eller kör trådlöst så måste man använda TTL så att den får använda förblixten för att "kolla läget".

Skall testa lite när blixten kommer och återkommer med hur det har gått.

/Fredrik

EF-500 DG Super funkar med ADI (Den heter M-ADI (Minolta ADI)) men om du kör objektiv som inte är "D" objektiv får du köra TTL, och om du kör bouncer är det lättast med TTL, dock funkar det nog med manuell blixtkompensation för bouncern.

OK!

Tackar för det svaret. Men om man har blixten vinklad mot taket, då fungerar väl inte ADI ändå? Eller har jag förstått det jag läst tidigare fel?

Om det är så är det ju bra om ADI:n funkar om man har blixten riktad direkt mot motivet i alla fall. Sigmat som jag har är ju som tur är ett "D-objektiv" så jag skall testa lite senare som sagt.

/Fredrik

Skalis skrev:
Tackar för det svaret. Men om man har blixten vinklad mot taket, då fungerar väl inte ADI ändå? Eller har jag förstått det jag läst tidigare fel?
ADI lägger med hjälp av AF-data in en avståndsberäkning i blixtexponeringen vilket gör att det bara fungerar när man kör rakt på, om man kör i taket så stämmer ju inte avståndet som baseras på AF & kameran kan ju inte veta takhöjden...

Om man riktar upp eller vrider KM:s blixtar så kopplas ADI ur, vet att någon Sigmablixt inte har den urkopplingen vilket gör att det blir fel med ADI. Man måste då själv koppla ur ADI, vet dock inte om det är så med denna som diskuteras här...

//Larsa

EDIT: Kan det inte vara läge att kika efter en beg. HS5600? Dom kanske inte växer på trän begagnade precis men det kan ju vara värt ett försök att ägna lite tid åt annonsguiden.nu exempelvis...

Senast ändrad:
cowjohan skrev:
Mvh Johan

Jag vill medela att mitt problem berodde på att dom nya uppladdningsbara batterierna var skadade, dom gav inte full effekt .
Pga det fungerade inte blixten som den skulle.
Nu nybytta batterier , har provat lite snabbt och det verkar fungera nu. johan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar