Annons

7d mkII eller 80d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Hejsan på er!

Ny här på forumet och har läst några trådar som behandlar ovanstående överskrift. Har i dagens läge en 600d och funderar på att köpa en ny kamera.
Mitt primära användningsområde är att fota dotterns aktiviteter, porträtt och casual bilder på natur och omgivning när jag är ute på promenad och äventyr.
Känner att 600d är lite långsam när det gäller snabba rörelser och har lite "fadda" färger när jag tar naturbilder.
Håller på att byta ut objektiven jag har och har kommit så långt att jag skaffade mig ett 70-200 f/4L. Sitter annars med kit-glugg, 50 f/1.8 och 18-200 f/3.5-5.6 (tror jag det är). Vilken av ovanstående kameror tar bilderna till nästa nivå?
Är ingen proffsfotograf, vilket ni förstår på gluggarna jag äger, utan en glad amatör som vill få bättre bilder.

//Rickard
 
Problemet med "fadda färger" lär du inte lösa med byte av kamera. Det handlar om att får rätt ljus vid fotografering och rätt efterbehandling. Se till att fota i RAW så har du bäst grund för att få till de färger du vill ha.

En 600D är egentligen tillräckligt snabb för det du använder den till. Men om du vill uppgradera så känns väl 7D mk2 lite som overkill och en 80D är säkert ett mera "lagom" alternativ med tanke på motiven.

Jag tror dock att du har mest att vinna på att fortsätta på inslagen väg och uppgradera dina objektiv.
 
Tror inte heller att det är kameran som är problemet. Innan du byter kamera börja fotografera i RAW om du inte redan gör det. Skaffa ett bra bildbehandlignsprogram som Adobe Lightroom eller Capture One Pro om du inte redan har det, samt lär dig använda det. Det finns massvis md tutorials på youtube.

Nästa fråga är om färgerna du ser på din skärm stämmer överens med färgerna som kommer ut på skrivaren eller hem från labbet, om inte se till att kalibrera/profilera din skärm, kolla att du använder rätt profil för din eller utskriftslabbets skrivare. Profiler kan vanligtvis laddas ned från utskriftföretagens web.

När du gjort det, och färgerna då fortfarande inte är bra nog titta på 80D som har Canons för närvarande bästa APS-C sensor. Den är visserligen inte riktigt lika snabb som 7DmkII men den är en rejäl uppdatering vad det gäller hastighet om man jämför med din nuvarande 600D och räcker troligtvis mer än väl för de motiv du beskriver. Men som jag sa ovan, så är det osannolikt att det är kameran som är problemet i vart fall vad gäller de fadda färgerna.
 
Bild på fotosidan

Tack för svaren. Så här ser färgerna på min skärm ut. ( Om nu bilden visas vill säga :-D )

Använder inte RAW i dagens läge, men får ta och göra det från och med nu. Har haft i åtanke att bara uppgradera mina objektiv då jag har hört att: Det är bättre att ha en sämre kamera och bra objektiv än bra kamera och sämre objektiv. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Dock tycker jag att bilderna på en springande dotter inte alltid får hela henne i fokus. Utan en suddig fot eller hand kan det bli.

Har inte kommit så långt att jag börjat redigera bilderna i något program då jag har uppfattat dom som att inlärningskurvan är ganska brant på dom. Ju enklare, desto bättre tycker jag. Men det får väl bli ändring på det också.
 
Bild på fotosidan

Tack för svaren. Så här ser färgerna på min skärm ut. ( Om nu bilden visas vill säga :-D )

Använder inte RAW i dagens läge, men får ta och göra det från och med nu. Har haft i åtanke att bara uppgradera mina objektiv då jag har hört att: Det är bättre att ha en sämre kamera och bra objektiv än bra kamera och sämre objektiv. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Dock tycker jag att bilderna på en springande dotter inte alltid får hela henne i fokus. Utan en suddig fot eller hand kan det bli.

Har inte kommit så långt att jag börjat redigera bilderna i något program då jag har uppfattat dom som att inlärningskurvan är ganska brant på dom. Ju enklare, desto bättre tycker jag. Men det får väl bli ändring på det också.

Kan inte se någon bild.

Det du har hört om objektiv tycker jag stämmer i huvudsak. Finare objketiv ger helt klart bättre bilder. Du har ju köpt en L-glugg - du borde kunna se skillnad mellan den och ditt 18-200 zoom.

Visst blir det lättare att fota springande barn med en kamera med bättre AF men det går absolut att få till med en 600D också. Hur har du AF inställd? Har du koll på slutartider, ISO, bländare och skärpedjup?

Redigering tycker jag absolut att du skall börja med. Det är näst intill ett måste om du skall kunna få till riktigt bra bilder. Det räcker ju med lite grundläggande jobb som beskärning, kontrast och skärpa för att påtagligt förbättra även det enklaste familjefoto.
 
Skapade ett album här nu, så där kan du se bilden. Lite konstigt tycker jag då jag kan se den när jag klickar.

Jaha nu försår jag hur du menar, jo den bilden kunde jag se. Men det där säger inget om hur färgerna på din skärm ser ut, det går inte att avgöra på det viset. Uno tänkte nog mer på om du har en profilerad skärm som visar rätt färger.

Jag tror dock vi kan släppa den biten tills vidare. Det är nog bättre om du laddar upp några av dina bilder som du tagit och där du är missnöjd med färgerna så kanske du kan få bättre feedback på det problemet.
 
Skapade ett album med bilder som jag tycker saknar det där lilla extra i färgväg. Inte världens bästa bilder, men är ju, som sagt, en glad amatör.

EDIT:

Tyvärr hittade jag bara bilder på min dotter tagna med 70-200 f/4L, så dom visar jag inte här. Det hoppas jag att ni kan respektera och ge feedback ändå. Då jag kan ta med mig synpunkterna ni ger och förbättra de bilderna också.

END
 
Senast ändrad:
Jag instämmer med kören som förespråkar raw och att du lär dig redigera.
Sen att skaffa bättre objektiv gör stor skillnad, speciellt med ditt 70-200 från Canons proffserie.

Så jobba på detta och om du senare känner att din 600d av något skäl inte räcker eller att du tvunget vill byta så har 80D prestanda i överflöd.

Jag satt med min Canon eos 350d i nästan 10år men bytte objektiv först innan jag köpte ny kamera, det blev enorm skillnad med bra objektiv.
 
Skapade ett album med bilder som jag tycker saknar det där lilla extra i färgväg. Inte världens bästa bilder, men är ju, som sagt, en glad amatör.

Kollade som hastigast och något direkt tekniskt fel ser inte jag. Det handlar väl mer om ljus, komposition mm.

För den här typen av bilder kommer byte av kamerahus ha minimal betydelse. Bättre objektiv kan hjälpa en del men du får större förbättring genom bildbehandling.

Att läsa på lite om hur man tar bra bilder och övning kommer att ge mycket.

Om du inte vill hålla på med bildbehandling så kan du testa lite med kamerans olika inställningar. Det finns olika "picture styles" som du kan välja mellan och då få lite mer "drag" i t ex landskapsbilder.
 
Det är stimulerande och roligt med en ny kamera, 600D är tre generationer bakåt, men tar så klart fina bilder ännu. 80D är sammantaget en helt annan kamera, sökare, skärm ( Touch ) autofokus, sensor, ja allt är bättre.

Viktigt: Canon har sedan 70D gått mot det nya Dualpixelsystemet vilket ger autofokus med Live View och filmning, autofokushastigheten är till och med ställbar vid filmning, ett litet aber är att det nya Dualpixelsystemet fungerar bäst med speciella objektiv, kallade STM och nu senare fins också USM ( nya )- så kommande Canonkameror får detta system, så fundera lite över dina objektivval, Vad jag fattar så fungerar vanliga objektiv bra vid stillbild.

80D är en modell som man kan växa med en längre tid, man växer inte ur den så fort liksom, allt efter intresset ökar så fins mera att hämta med 80D. 600D behåller du som reservkamera.
 
Tack för alla kommentarer. De tar jag med mig i bagaget när jag fortsätter fundera. Idag har jag varit ute och fotograferat en bronsåldersgravhög som heter Ivars kulle och jag fick ta några kliv bakåt, ca 100-125m, för att få med hela kullen vid ca 70-85 mm. Testade olika lägen och ska välja ut ett par att lägga upp i mitt album. Ska även ge mig på att försöka redigera dom.

Att filma har jag faktiskt inte tänkt på. Har inte utnyttjat den funktionen i min kamera över huvudtaget.
 
Tack för alla kommentarer. De tar jag med mig i bagaget när jag fortsätter fundera. Idag har jag varit ute och fotograferat en bronsåldersgravhög som heter Ivars kulle och jag fick ta några kliv bakåt, ca 100-125m, för att få med hela kullen vid ca 70-85 mm. Testade olika lägen och ska välja ut ett par att lägga upp i mitt album. Ska även ge mig på att försöka redigera dom.

Att filma har jag faktiskt inte tänkt på. Har inte utnyttjat den funktionen i min kamera över huvudtaget.

Tycker det inte är något fel på bilderna. I fullt solsken blir färgerna ofta lite "dassiga" rätt ut ur kameran. Man brukar få skruva lite på färgmättnad och lyster.

Sen är väl inte 18-200 något höjdarobjektiv. Funkar som reseobjektiv eller när man inte vill ha flera objektiv med sig. Autofokusen är ganska långsam. Titta på 15-85 eller varför inte en 17-55/2.8.

/Lars
 
Tycker det inte är något fel på bilderna. I fullt solsken blir färgerna ofta lite "dassiga" rätt ut ur kameran. Man brukar få skruva lite på färgmättnad och lyster.

Sen är väl inte 18-200 något höjdarobjektiv. Funkar som reseobjektiv eller när man inte vill ha flera objektiv med sig. Autofokusen är ganska långsam. Titta på 15-85 eller varför inte en 17-55/2.8.

/Lars

Glömde att skriva att jag använde mig av 70-200 f/4L när jag tog bilderna på Ivars kulle och att jag har försökt att redigera bilderna.
 
Senast ändrad:
Det är stimulerande och roligt med en ny kamera, 600D är tre generationer bakåt, men tar så klart fina bilder ännu. 80D är sammantaget en helt annan kamera, sökare, skärm ( Touch ) autofokus, sensor, ja allt är bättre.

80D är en modell som man kan växa med en längre tid, man växer inte ur den så fort liksom, allt efter intresset ökar så fins mera att hämta med 80D. 600D behåller du som reservkamera.

Update

Det blev till att jag slog till på det här paketet canon-eos-80d-sigma-17-50-2-8-ex-dc-os-hsm.
Känns som att det är ett prisvärt paket, då jag läst att objektivet ska vara nästan i klass med canon-ef-s-17-55-2-8-is-usm.

Tror jag blir riktigt nöjd med det och att min gamla far blir nöjd med en 600D med ett 18-200 f/3.5-5.6.

Än en gång tack för all feedback. Det uppskattas jättemycket.
 
Kanske avgörande skillnad

En för många avgörande skillnad mellan 80D och 7DII (Dock inte längre aktuell för TS men kanske för andra som läser tråden) är att man inte kan få flyttbar fokuspunkt med intilliggande hjälppunkter (4 eller 8). Detta är en inställning som väldigt många djur/fågelfotografer använder av den anledningen att det fungerar bättre än den zon-AF som finns på båda kamerorna.
 
En för många avgörande skillnad mellan 80D och 7DII (Dock inte längre aktuell för TS men kanske för andra som läser tråden) är att man inte kan få flyttbar fokuspunkt med intilliggande hjälppunkter (4 eller 8). Detta är en inställning som väldigt många djur/fågelfotografer använder av den anledningen att det fungerar bättre än den zon-AF som finns på båda kamerorna.

Om det är iTR eller vad den nu kallas, så nej. Det finns inte på den kameran. Om du däremot menar vad som står i den saxade texten från dpreview.com nedan.

In the Zone mode, a 3x3 point square can be moved around the 45-point array to one of nine positions. In the Large Zone mode, a 3x5 point rectangle can be moved to one of three positions.*

Så finns det ett system fast tydligen inte lika väl utvecklat som i 7d. Det ska finnas ett system för att följa det som ska vara i fokus dock. Vad jag har förstått det som. Kan ju ha fel ;-)
 
Inget sånt

Nej, det är en inställning av AF som funnit med sedan 7D och tidigare på 1D-serien . Där väljer man en huvudpunkt som assisteras av omkringliggande hjälppunkter som går in och hjälper om huvudpunkten inte kan låsa på fokus. ITR eller Zon-fokus fungerar väldigt annorlunda. Zon-fokus låser på det första som hamnar i fokus av valda punkter i zonen och ändrar sedan och fokuserar om ifall någon annan punkt kan låsa fokus. Vid djur/fågelfoto kan det då hända att fokus låses på annat som man inte siktar på (vingpennor istället för kropp) eller på förgrund/bakgrund som inte ligger i mitten på siktad AF-punkt. ITR är oftast alltför långsam för att fungerar optimalt vid snabba förlopp så den stänger stänger jag av i 99 fall av 100, i alla fall vid fågelfoto där allt händer snabbt. En punkt (med eller utan hjälp av hjälppunkter) är många gånger det enda som fungerar tillräckligt snabbt för att få tillräckligt många keepers. Vid vissa situationer, t.ex då man har fri sikt och kan följa ett objekt, så kan det fungera med att låta kameran välja punkter själv efter man ha satt skärpan med vald punkt. Då kan ITR vara en option att ha påkopplad. Man får prova sig fram till vad som fungerar efter motiv och omgivning.
 
Nej, det är en inställning av AF som funnit med sedan 7D och tidigare på 1D-serien . Där väljer man en huvudpunkt som assisteras av omkringliggande hjälppunkter som går in och hjälper om huvudpunkten inte kan låsa på fokus. ITR eller Zon-fokus fungerar väldigt annorlunda. Zon-fokus låser på det första som hamnar i fokus av valda punkter i zonen och ändrar sedan och fokuserar om ifall någon annan punkt kan låsa fokus. Vid djur/fågelfoto kan det då hända att fokus låses på annat som man inte siktar på (vingpennor istället för kropp) eller på förgrund/bakgrund som inte ligger i mitten på siktad AF-punkt. ITR är oftast alltför långsam för att fungerar optimalt vid snabba förlopp så den stänger stänger jag av i 99 fall av 100, i alla fall vid fågelfoto där allt händer snabbt. En punkt (med eller utan hjälp av hjälppunkter) är många gånger det enda som fungerar tillräckligt snabbt för att få tillräckligt många keepers. Vid vissa situationer, t.ex då man har fri sikt och kan följa ett objekt, så kan det fungera med att låta kameran välja punkter själv efter man ha satt skärpan med vald punkt. Då kan ITR vara en option att ha påkopplad. Man får prova sig fram till vad som fungerar efter motiv och omgivning.

Då säger jag tack för lektionen.

Troligtvis har de inte implementerat den funktionen pga kostnadsskäl (<--kanske) då 80d skulle hamna alldeles för nära 7d prismässigt och fler skulle välja den mer kompetenta kameran istället för att köpa 80d. Med tanke på att jag är en amatör så känns det som att jag ska ta ett steg i taget och utvecklas så sett. Hade nog blivit ett för stort hopp om jag satsat på en 7d mkII när den såldes för 9999:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.