Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D et.al, AI Servo eller inte? (Fototeknik)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
AI Servo är ett måste vid t.ex. motocrossfotografering, flygande fåglar eller springande barn (såklart).

Men hur är det här. Ett barn har satt sig några sekunder och du vill ta bilder. Ingen blixt + objektiv med stor bländare/kort skärpeplan på någon cm. En 7D vansinnesburstar som kanske bekant 8 b/s. Är det ett tillfälle som varar i säg 2 sek (som typ här) fås 16 bilder med AI servo med kontinuerlig fokusjustering.

Alternativen till det är:
1) One Shot och håll in knappen. 16 bilder även där, men risken att AF inte satte skärpan perfekt ger i värsta fall 16 bilder till papperskorgen.

2) One Shot och ta bild för bild med AF konfirmering (beep/blink mellan varje skott). Är man snabb hinner man med kanske 4-5 bilder på dessa sekunder.

Skälet till frågan är att jag upplevt AI Servo "lite slarvig" i såna här situationer. Även om alla C.Fn är ställda på AF prio (det är dom default f.ö.). Majoriteten av bilderna med alt. 2) kommer att få fin skärpa, men inte alla. Vilket sätt är bäst/ger flest skarpa "keepers"?

Någon som undrat nåt liknande och/eller har erfarenhet?

(den gula fyrkanten är menad symbolisera en vald fokuspunkt)
 

Bilagor

  • IMG_0319 FS400.jpg
    IMG_0319 FS400.jpg
    61.1 KB · Visningar: 707
Senast ändrad:
Jag skulle nog välja one shot autofokus i den här situation och ha kameran inställd på långsammare serietagning, (tycker det räcker till vardags). Knäppa två-tre bilder, släppa upp, fokusera om, ta ett par bilder till.

Vilken fokuspunkt anväder du? Den normala en punktsfokusen är i verkligheten lite större än vad man tror vilket gör att det är lätt att missa. Gå in i menyn och aktivera de utökade fokusmetoderna, välj sedan spotfokus. Då bör det gå att få till.
 
En "vanlig" punkt på 7D känns väldigt stor, tycker jag. Jag har någon bild som blev felfokuserad därför att en punkt i den näst nedersta raden hittade fokus på något som inte räckte längre upp än in på halva punkten i den understa raden.

En misstanke jag har, en som inte alls är bekräftad av Canon eller någon annan, utan det är bara min egen slutsats, är att man av prestandaskäl har gjort stora fokuspunkter. Man har haft en vilja att ge 7D en följande autofokus som skulle täppa till truten på alla som gnällt över problemen med 1D Mark III osv. Där har det ju framför allt kritiserats kamerans förmåga att fungera bra med Servo AF.

För att sedan ändå få till något som fungerar bra i vardagslag har man lagt till spot AF, ett läge som jag mer och mer har kommit att betrakta som det normala läget.

Men, i Wilhelms fall fungerar det nog inte så bra.
Det man får ge upp med spot AF är framförallt prestanda i dåligt ljus. Kör man då dessutom Servo AF ger kameran bara halva mättiden för AF-sensorn vid varje tillfälle, jämfört med One Shot AF. Detta är för att spara tid mellan skotten om man kör full serietagningsfart, men man lider av det oavsett hur sällan man tar bilder.

För 7D specificeras AF att fungera inom området EV -0,5..18. Bilden är tagen vid EV 3 1/3, så det är inte så långt från vad som anges vara gränsen för att det ska fungera. I så dåligt ljus är One Shot AF säkrare än Servo AF.
 
Tackar. Jag har (liksom Anders P) börjat använda spotfokus mest. Den ger AF-konfirmering för det mesta och då finns ju ingen bra anledning till något annat när det handlar om att kontrollera fokus som man vill ha det. Gäller alla objektiv jag har även tex Sigma 30/1.4 som användes i exemplet ovan. Det fungerar klockrent under någorlunda normala ljusförhållanden så här långt. Det ska till riktigt dunkelt för att kameran ska protestera.

Intressant det där med mättiden (halv i servo mot one shot). Det hade varit trevligt om man fått någon konfirmering på att AF hittats i servoläget. Nu när jag nämner det vill jag minnas att det finns någon C.Fn som berör det, ska kolla upp det och se om det är relevant i sammanhanget.

Annars tänkte jag att servo med alla prio på AF (som det är default) skulle "vänta" till AF sitter innan den tar nästa bild. Men det kanske är en motsägelse, eftersom servi ju handlar om fps i alla fall... det kanske är så att den upplevda "slarvigheten" jag nämde är en del av hela servokonceptet.

Persson, det där du nämner om EV-spann och AF, kan du utveckla det eller posta länk? Och hur sjutton vet du hur min bild låg - är det en funktion av t, F och ISO? Och var har du luskat fram det där med halva mättiden?

Jag ska testa mera och återkomma i ämnet när jag begriper bättre. Kvantitet får jag ju med 8b/s, och om bara 1/3 av dessa sätter AF så har jag fler skarpa bilder än om jag kör one shot. Men får återkomma som sagt. :)
 
Nu har inte jag en 7D (ännu), men jag har iaf en liten grabb hemma och en 400D och du skrev ju et al. Den sista tiden har jag nästan uteslutande använt AI Servo för den här typen av bilder. Just för att minen, grimasen eller posen gått förlorad vid One Shot. Ett porträtt av en vuxen eller ett äldre barn är en sak, men mindre barn har en ansiktsmuskulatur som rör sig i ett förbluffande tempo.

Barn är ibland värre att fotografera än fåglar i flykten.

Jag är i övrigt intresserad av tråden då jag tänker köpa en 7d inom nån vecka eller två och fotar barn en masse.
 
Niklas, det är precis just det. En 400D, eller som jag hade 450D, tar runt 3 bilder per sekund. DÅ spelar det ingen roll egentligen, är du snabb så tar du åtminstone 2 bilder/s med one shot. Jag körde Servo lite då och då ändå, men totalsumman i antal bilder skiljer sig inte nämnvärt. Men med en 7D gör det det, den fungerar som en kulspruta.

Brä tänkt f.ö., har du samma intressen som jag (vi delar iaf ett: barnfoto) så kommer du älska kameran. Den är stor och otymplig i jämförelse, men ack så bra på alla andra sätt. Vi får dela erfarenheter på området. :)
 
Om man fotar porträtt på nära håll med objektiv som ger litet skärpedjup så är det bra med AI-servo. När jag fotar porträtt med 85/1,2 på närmast full glugg så är skärpedjupet väldigt tunt. Om jag eller den jag fotar rör sig någon centimeter så sitter skärpan fel. Därför kör jag gärna med med Ai-Servo och en punkt som ligger i kanten.
Kanske måste vi ta oss en god Whiskey innan för att bli stadiga på handen. Sedan får vi köpa mintpastiller så att inte alla undrar varför fotografen luktar sprit.
Till detta skall läggas den "minor varition" som finns i AF. Det vill säga att den inte alltid sätter fokus exakt rätt på millimetern. MOt det hjälper ingen Whiskey.
 
Niklas, det är precis just det. En 400D, eller som jag hade 450D, tar runt 3 bilder per sekund. DÅ spelar det ingen roll egentligen, är du snabb så tar du åtminstone 2 bilder/s med one shot. Jag körde Servo lite då och då ändå, men totalsumman i antal bilder skiljer sig inte nämnvärt. Men med en 7D gör det det, den fungerar som en kulspruta.

Brä tänkt f.ö., har du samma intressen som jag (vi delar iaf ett: barnfoto) så kommer du älska kameran. Den är stor och otymplig i jämförelse, men ack så bra på alla andra sätt. Vi får dela erfarenheter på området. :)
Jag läste nog din trådstart lite för snabbt. Då jag inte har en 7D blir det här tyvärr lite överkurs för mig.

Ja, vi delar ju barnfotointresset (vilket kan låta dubiöst) och det är intressant att höra dina erfarenheter. Jag såg också att du köpt 15-85:an. Jag står själv som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilket kit jag ska välja.
 
Om man fotar porträtt på nära håll med objektiv som ger litet skärpedjup så är det bra med AI-servo. ...

Intressant att höra. Objektivet du nämner fungerar ungefär som mitt 30/1.4 (det används bara på lite längre avstånd för samma "utsnitt"), skärpedjupet är någon/några centimeter i båda fallen. Och du menar alltså att AI Servo är att föredra - trots sin "oexakthet".

...Jag såg också att du köpt 15-85:an. Jag står själv som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilket kit jag ska välja.

Jag tycker svaret är enkelt: 15-85 (mot 18-135). Det är det objektiv som Canon saknat och nu kommit, en kompromisslös kvalitetszoom. Annars skulle jag bara köpt huset.

Men det är ganska dyrt, och kan möjligen få en att fundera på 17-55IS istället som också är mycket bra. Ljusstyrkan är bättre, men mångsidigheten och lika bra IQ fick mig att välja vad jag valde. Men det beror såklart på vilka andra objektiv man har i uppsättningen.
 
Ja FRank,
Vad jag menar är att efter som du har så kort skärpedjup så fungerar det som makro ungefär. Varken ungen du fotograferar eller du är ju helt stilla.
Gungar du till lite eller ungen rör sig en aning så kan du få oskärpa.
Som fotograf rör man sig mer än man tror. Efter du satt skärpan så tar det några sekunder innan du har komponerat färdigt och tar bilden. Om du eller ungen rört sig en centimeter framåt eller bakåt så sitter inte skärpan.
Ta istället en av dina yttersta fokuspukter och sätt det på ögat av barnet och håll AF till du trycker av. Jag kör förresten alltid AF på tummen för att kunna styra bättre.
 
Wilhelm, 1 sekund vid f/1.0 och ISO 100 definierar man som EV 0.

Att kameran bara samlar ljus halva tiden vid Servo AF har Canon berättat i något av alla sina tekniska dokument. Just nu minns jag inte vilket.
 
Intressant att höra. Objektivet du nämner fungerar ungefär som mitt 30/1.4 (det används bara på lite längre avstånd för samma "utsnitt"), skärpedjupet är någon/några centimeter i båda fallen. Och du menar alltså att AI Servo är att föredra - trots sin "oexakthet".

Så "oexakt" är nu inte AI Servo, för 5D till exempel rekommenderar Canon AI Servo även för stillastående motiv. Jag har själv med framgång använt AI Servo tillsammans med Canons nya 100 mm makro, kombinationen hanterade mina rörelser förvånansvärt bra.
 
En kamera som 7D har ett speciellt läge för AI Servo II AF, som gör att om du använder ett "riktigt" makroobjektiv, från Canon, och kommer ner under avbildningsskala 1:3, då ändrar Servo AF sitt beteende. Borta är predikteringen av var rörliga föremål kommer att befinna sig när du trycker nästa gång. Istället ökas uppdateringsfrekvensen för Servo AF till det dubbla. Det finns ändå inget mönster i skakningarna som man åstadkommer om man skjuter makro handhållet, så det är bättre att uppdatera avståndet oftare istället.

Hitta var det stod att One Shot AF samlar ljus dubbelt så länge, och därför fungerar bättre i dåligt ljus, det blir inte lätt. Det kan ha varit något Chuck Westfall skrev i någon krönika, eller i något white paper eller... Jag har i alla fall läst det, så du får nöja dig med mig som referens nu!
 
Tack Sara, det var precis något sådant jag hoppades skulle dyka upp. Jag tror dig aåklart, men du råkar inte ha någon referens på detta där ämnet utvecklas något?

Följande är saxat från Canons white paper för 5D (Mk1):

For still subject, too, AI SERVO is a useful option. Focus control is exceptionally stable; the lens does not move, even minutely. If the subjekt should move unexpectedly, focus detection is alwais active to enable subjet tracking.

Riktigt fullt så stabilt är det inte, ibland stegar objektivet fram och tillbaka mellan två mikrosteg (förmodligen vill kameran sätta fokus med högre precision än vad objektivet kan prestera). Fast i praktiken ser du ingen skillnad i fokus mellan mikrostegen.

Canons White paper hittar du här: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1787&fromTips=1

Jag har även läst en utförligare beskrivning i någon tech note, men hittar inte denna nu.
 
Hitta var det stod att One Shot AF samlar ljus dubbelt så länge, och därför fungerar bättre i dåligt ljus, det blir inte lätt. Det kan ha varit något Chuck Westfall skrev i någon krönika, eller i något white paper eller... Jag har i alla fall läst det, så du får nöja dig med mig som referens nu!

Jag var bara nyfiken, då jag vill veta så mycket som möjligt om mina verktyg, det var inte avsett som kritik (även om jag ser att det kan läsas så).
 
Följande är saxat från Canons white paper för 5D (Mk1):

For still subject, too, AI SERVO is a useful option. Focus control is exceptionally stable; the lens does not move, even minutely. If the subjekt should move unexpectedly, focus detection is alwais active to enable subjet tracking.

Riktigt fullt så stabilt är det inte, ibland stegar objektivet fram och tillbaka mellan två mikrosteg (förmodligen vill kameran sätta fokus med högre precision än vad objektivet kan prestera). Fast i praktiken ser du ingen skillnad i fokus mellan mikrostegen.

Canons White paper hittar du här: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1787&fromTips=1

Jag har även läst en utförligare beskrivning i någon tech note, men hittar inte denna nu.

AI Servo kan man ju se som en avståndsskskstabilisering vid makro- och annan närbildsfotografering och speciellt bra tycker jag det fungerar med "tumfokus". Bara att hålla AF-ON-knappen intryckt och knäppa.
 
Det är alltså där 7D ska ha en förbättrad funktion hos AI Servo II AF, som ändrar dess funktionsfilosofi om man har ett Canon makroobjektiv och kommer ner till åtminstone 1:3 i avbildningsskala.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.