Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7d eller 50d?

Produkter
(logga in för att koppla)

c_back

Ny medlem
Hej

Har en 30d som jag vill byta ut pga att jag har blivit trött pa att det samlas sa mycket damm pa sensorn. Funderar pa 7d eller 50d. 60d har jag fatt uppfattningen att den inte är en fortsättning pa XXd serien, utan mer en blandning mellan denna och XXXd serien, sa därför gar den bort.

Jag tänkte behalla mina objektiv, 15-85 (eller är det 17-85, sitter pa jobbet nu och kan inte kolla efter...) och 70-300, samt komplettera med ett lite ljusstarkare objektiv, antagligen med fast brännvidd.

Jag har nyligen fatt en son, och det är honom jag kommer att fotografera mest. I övrigt blir det mest bilder när vi reser och liknande pa hobbyniva.

Vilken tycker ni att jag ska välja? Uppskattar lite synpunkter bade angaende kamera och vilket annat objektiv som kan passa mina behov.

mvh
 
Jag har sedan några år en 40D och ville ha en ny kamera och behålla 40:an som "andrahus".
Jag köpte för några månader sedan en 7D och det är en fantastisk kamera. Problemet med den är att den kräver en hel del av både fotografen (avancerad) och objektiven. Man bör ha bra objektiv för att 7:an skall komma till sin rätt.

Med 7D får du en 100% sökare , fantastiskt autofokus som du kan ställa in på en mängd olika sätt.

Mvh. Bengt H
 
Jag har sedan några år en 40D och ville ha en ny kamera och behålla 40:an som "andrahus".
Jag köpte för några månader sedan en 7D och det är en fantastisk kamera. Problemet med den är att den kräver en hel del av både fotografen (avancerad) och objektiven. Man bör ha bra objektiv för att 7:an skall komma till sin rätt.

Med 7D får du en 100% sökare , fantastiskt autofokus som du kan ställa in på en mängd olika sätt.

Mvh. Bengt H

Jag har själv gjort samma byte, från 40D > 7D med skillnaden att jag inte behöll 40D. Men jag kan bara instämma, 7D är en fantastisk kamera. Kan också tillägga att även vilka filter som man använder kan ha betydelse för bildkavliteten. På mina första bilder med 7D saknade jag den där "riktiga" skärpan. Men när jag plockade bort UV-filterna från objektiven så sitter skärpan där!
 
Har du pengarna så är 7D brättre. Pris prestanda så är 50D bättre.
Jag har gått från 40D till 7D och är mest nöjd med den snabbare AFen och att man kan fjärrstyra blixten, iaf till viss del. 7D känns oxo lite robustare.
 
Senast ändrad:
7D är en bättre kamera - ingen tvekan om det.

Men ta dig en funderare på om du verkligen behöver någon/några av de finesser som 7D erbjuder utöver vad 40D/50D (som är ganska lika varandra) ståtar med.
Om du inte tror att ett AF-system som är ungefär lika komplicerat som det i 1D Mark IV är till någon nytta för dig, eller blixtstyrningen, eller video eller vad det nu kan vara, då kan du lika gärna gå på någon av de äldre modellerna och köpa objektiv för pengarna istället.
 
Har en 30d som jag vill byta ut pga att jag har blivit trött pa att det samlas sa mycket damm pa sensorn. Funderar pa 7d eller 50d. 60d har jag fatt uppfattningen att den inte är en fortsättning pa XXd serien, utan mer en blandning mellan denna och XXXd serien, sa därför gar den bort.

Jag har gått från 30D till 7D, men skulle nog säga att 60D är mer lik 30D än 7D.
Prova gärna greppet, jag tycker att sjuans är rätt olik 30D's.
De största skillnaderna för mig var: 1. autofokusen, 2. sökaren, 3. displayen.
 
Stod själv i valet mellan dessa två kameror.

Idag var jag och hämtade en 50D med tillhörande batterigrepp, 32gb Sandisk Extreme samt ett Canon 50mm f1,8 objektiv. Har inte hunnit testa kameran ordentligt ännu, men första intrycket är att den är riktigt gedigen och sjysst.

Här är en länk till det som fick mig att bestämma mig för en 50D istället för att spara lite till och köpa en 7D.

Dessutom kan jag snart lägga pengar på några sjyssta objektiv till också.

MVH/Danne
 
Jag har bägge. Köpte 7D´n först och sen 50D som andrakamera. Bortsett från högISO och väldigt snabba fåglar, så funkar 50D precis lika bra för mig. De är väldigt lika i handhavandet, men greppet på 7D upplever jag som snäppet bättre. Jag har dessutom BG på den, vilket är trevligt när 400/5,6 sitter på.
På 50D sitter oftast en 15-85 som är en trevlig allroundglugg, låt vara att den inte är särskilt ljusstark och väldigt ofta får båda kamerorna hänga med, 50D med 70-200/4 och 7D med 400/5,6.

Hugget som stucket om man inte fotar mycket snabb sport, flygande fågel eller vill nyttja höga ISO och sen får man u väga in prisskillnaden.
 
Tack för alla svar!

Inte lätt att bestämma sig, men jag tror att det blir en 7D. Kanske mest eftersom jag har upptäckt att jag inte kan hitta 50D utan objektiv i Schweiz där jag bor. Däremot kan jag där hitta 7D huset för drygt 10 000 kr, dvs lika mycket som jag skulle få lägga för en 50D här i Sverige...

Så då återstår bara frågan om ett extra, något ljusstarkare, objektiv. Tycker ni att jag ska leta efter ett med fast brännvidd, eller ett med zoom? (Ska jag förresten skapa en ny tråd i objektivforumet om detta?)
 
Jag tror du blir nöjd oavsett om du köper 50D eller 7D, men kan du få en 7D för 10000 ny så låter det ju som det bästa köpet. Det är ju ändå en lite vassare och samtidigt en nyare modell. I Sverige får man en ny 50D för 8000 kr. (Bara huset). Och det är ett kanonhus. Mycket nöjd med min hittills. Men som sagt, Har du råd, kör på 7D.

Lycka till med köpet.

MVH/Danne
 
Du vill säkert ha en porträttglugg. Det finns oliga vägar att gå, beroende på hur nära du vill fota barnet ifrån. Barn är små med små huvuden så klassiska porträttobjektiv för 7D omöjliggör foton av bara huvudet. Närgräns 50/1,8 & 1,4 är 45cm, 85/1,8 & 100/2,0 ungefär 85cm dvs ungefär samma avbildningsskala. Fundera på ett makro. Köp Canon original p g a snabbare AF antingen 60,100 eller 100/2,8 IS, beroende på hur nära du vill vara. Testa dessa olika brännvidder och känn efter. Givetvis, på bekostnad av lite bildkvalitet, om du absolut vill ha kortast möjliga skärpedjup är mellanringar på 50/1,8, 1,4 eller 85&100 men vid nära fokusavstånd är skärpedjupet så kort ändå så jag skulle föreslå en makro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.