Annons

7D bommar skärpan rejält

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLj

Aktiv medlem
Jag har en relativt "gammal" 7D (köpt i oktober) som jag inte är överens med ännu. Ett problem är att jag har fått justera in mina mest använda objektiv till omkring +5.

Ett annat problem är att kameran ibland bommar skärpan rejält. Det händer oftast på långt avstånd, men ibland även på kortare. Ofta har jag tagit två bilder på olika bländare eftersom det varit testbilder, och då har det hänt att den ena (oftast första) blivit rejält oskarp medan den andra blivit helt normal.

Jag är medveten om att det har handlat om motiv utan väldigt tydliga konturer. Men jag har också fotograferat med autofokuskameror sedan 1987 utan att ha råkat ut för något liknande.

På de bilder där det funnits lämplig omgivning ser man att kameran har ställt in skärpan alldeles för nära - vid oändligt avstånd på något tiotal meter. Också bilder på kortare avstånd vekar ha fokuserats för nära.

Eftersom jag fortfarande inte är intresserad av hur skarpt det blir, utan VAR det blir skarpt, använder jag nästan bara One-shot och Spot enbart på mittpunkten. Slutartiden har ofta hamnat på långt kortare än 1/1000. Objektiven har ljusstyrkor på 2,8 eller 4.0.

Jag har läst större delen av Skärpan-hos-7D-tråden och Dito-hos-5DMkII-tråden utan att ha sett detta diskuteras.

Har ni andra råkat ut för samma problem?

AndersLj

Då du mikrojusterat kameran på +5, är det bevisat att delarna inte är kalibrerade.

Antar att du även läst att det är service som gäller för att få ordning på det hela. Notera att även objektiven kan behöva justeras, så kontakta en Canon-verkstad och boka tid för service (brukar kosta gratis). Du skriver inte vad du har för objektiv, notera att Canon bara servar sina egna. Har du andra märken blir det knepigare. Har inte sett någon skriva om det, men jag antar att du då först måste skicka kameran till Canon för kalibrering och därefter kamera och objektiv till de som servar tredjepartsmärken som då justerar objektivet mot kameran.

Har du kvar problemen efter kalibreringen, får vi ta det från där...

Då du mikrojusterat kameran på +5, är det bevisat att delarna inte är kalibrerade.

Antar att du även läst att det är service som gäller för att få ordning på det hela. Notera att även objektiven kan behöva justeras, så kontakta en Canon-verkstad och boka tid för service (brukar kosta gratis). Du skriver inte vad du har för objektiv, notera att Canon bara servar sina egna. Har du andra märken blir det knepigare. Har inte sett någon skriva om det, men jag antar att du då först måste skicka kameran till Canon för kalibrering och därefter kamera och objektiv till de som servar tredjepartsmärken som då justerar objektivet mot kameran.

Har du kvar problemen efter kalibreringen, får vi ta det från där...

Det handlar om Canon originalobjektiv (t ex 24-105, 70-200/4IS och Macro 100L). Och bommarna är alltför rejäla för att kunna skyllas på mikrojusteringen.

Eftersom jag kör med One-shot borde kameran dessutom reagera och låsa avtrycket om den inte hittar något att ställa skarpt mot.

AndersLj

Det handlar om Canon originalobjektiv (t ex 24-105, 70-200/4IS och Macro 100L). Och bommarna är alltför rejäla för att kunna skyllas på mikrojusteringen.

Eftersom jag kör med One-shot borde kameran dessutom reagera och låsa avtrycket om den inte hittar något att ställa skarpt mot.

AndersLj

Stäng av mikrojusteringen, ställ det i läge AV och töm mikrojusteringens register, och ut och fotografera. Blir det unte bra då så skicka in kameran till att börja med.

Mikrojustering är inget generellt verktyg för att komma tillrätta med felfokusering utan ett verktyg att ta till i väldigt speciella ljussituationer då en i övrigt väl fungerande kamera kan behöva lite hjälp med att flytta AF aningen framåt eller bakåt.

AndersLj

Japp, samma problem här.

Så jag har gjort en del tester med stativ, spegeluppfällning mm.
I de flesta av testerna får jag bara 1 av 3 bilder hyffsat skarpa. De två andra bilderna kan vara allt från i närheten till mycket långt ifrån. Men det är bara 1 av 3 som kan kallas acceptabelt överhuvudtaget och dem är alltså inte alltid helt skarpa.

Jag har testat både One Shot och AI Servo där det verkar som om AI Servo klarar sig bättre. Jag har testat med 500/4 och 200/2.
Jag testade även med att slå av mikrojustering igen men även då uppstår variationerna tydligt.

Nu är kameran inlämnad för service av detta.

Brorsan har en 7D och vi har ställt oss frågande till om varför hans bilder saknar skärpa.
Vi spekulerade i glugg men det är Sigma 50mm 1,4 som är erkänt skarp. Sen hade vi frågan om det var han som var orsaken men då han legat på typ 1/1000s och dessutom kört stativ på en del bilder så lär det inte vara det heller.

Är det så att 7d´s bilder är lite oskarpa och kräver mkt skärpning i efterarbetet? Han kör i raw

Är det så att 7d´s bilder är lite oskarpa och kräver mkt skärpning i efterarbetet? Han kör i raw

Det jag talar om här är rejäla bommar. Jag fokuserar t.ex. på en bolmande skorsten någon kilometer bort, men ser i ett hörn att skärpan ligger på en vägskylt kanske tio meter bort. Ibland har jag tagit två bilder direkt efter varandra, och den ena har varit perfekt medan den andra är riktigt rejält oskarp.

Jag har tagit mängder av bilder utan mikrojustering. Problemet då har varit att skärpan inte riktigit vill nå bort till oändligheten.

Någon gång har jag undrat om de grova bommarna beror på någon form av vikningsfenomen (aliasing) i avståndsmätningen - ungefär som om avståndssensorn skulle mäta på "dubbla frekvensen" i exempelvis ett lövverk.

Annars måste jag säga att jag blir imponerad av hur god skärpa det går att få ut med 7D och riktigt bra objektiv när skärpan hamnar rätt, och det också vid full bländare.

Jag har också fått en del riktiga bommar. Syntetiska tester sitter alltid skärpan perfekt utan att jag microjusterat. Använder canon objektiv.

Dock har det hänt i vissa fall när jag testat grupp-AF läget att den markerar de AF punkter som används på ett objekt men skärpan har hamnat någon helt annanstans. Jag har dubbelkollat med Canon DPP och fokuspunkterna kan sitta på tex min dotter 15m bort men skärpeplanet är bara 3m bort. I andra fall har objektet varit 6m bort men skärpeplanet ligger 5m bort.
Trodde ett tag att den använt fel AF punkter än de valda/visade som hade stämt på vissa bilder, men en del har fokus på saker som är utanför fokuspunkterna.

Händer dock inte alltid, så förhoppningsvis är det något som fixas i framtida firmwareupdates...

I mitt fall har det rört sig om att den markerar två fokuspunkter längst upp men lagt fokus vid de 2 punkterna längst ner. Tänkte ett tag att den spegelvände men det stämmer inte heller generellt utan har nog bara råkat bli så i vissa fall.

Jag har en relativt "gammal" 7D (köpt i oktober) som jag inte är överens med ännu. Ett problem är att jag har fått justera in mina mest använda objektiv till omkring +5.

Ett annat problem är att kameran ibland bommar skärpan rejält. Det händer oftast på långt avstånd, men ibland även på kortare. Ofta har jag tagit två bilder på olika bländare eftersom det varit testbilder, och då har det hänt att den ena (oftast första) blivit rejält oskarp medan den andra blivit helt normal.

Jag är medveten om att det har handlat om motiv utan väldigt tydliga konturer. Men jag har också fotograferat med autofokuskameror sedan 1987 utan att ha råkat ut för något liknande.

På de bilder där det funnits lämplig omgivning ser man att kameran har ställt in skärpan alldeles för nära - vid oändligt avstånd på något tiotal meter. Också bilder på kortare avstånd vekar ha fokuserats för nära.

Eftersom jag fortfarande inte är intresserad av hur skarpt det blir, utan VAR det blir skarpt, använder jag nästan bara One-shot och Spot enbart på mittpunkten. Slutartiden har ofta hamnat på långt kortare än 1/1000. Objektiven har ljusstyrkor på 2,8 eller 4.0.

Jag har läst större delen av Skärpan-hos-7D-tråden och Dito-hos-5DMkII-tråden utan att ha sett detta diskuteras.

AndersLj

Jag har också haft detta problem! Urusel skärpa på långt håll men skapligt skarpt väldigt nära framför mig. Fast ibland ingen skärpa någonstans. Jag köpte min kamera i början på oktober och lämnade in den ett par veckor senare för att bilderna blev oskarpa, fick tillbaka den tre veckor senare med samma fel. Skickade in den igen, denna gången med mitt EF-S 2.8 Is och två veckor senare fick jag en ny kamera. Denna nya kamera var precis likadan som den första, ingen skärpa i princip någonstans. skickade så in denna kamera också med EF-S 2.8 Is och efter två och en halv vecka kom den tillbaka, med samma fel som vanligt! Skickade in kamera och objektiv återigen och efter tre veckor så
fick jag tillbaka den med samma fel!

Lämnade in igen och denna gången skickade dom en helt ny kamera för andra gången. Denna tredje nya kamera verkar sätta skärpan där den skall va. Jag har väl tatt ett par hundra bilder och den har missat kanske tre - fyra av dessa, så nu är jag nöjd, äntligen!
Jag har alltså fått två nya kameror på garantin men ingen som helst kommentar om felet eller varför dom bytt ut den.
Det har vart lite jobbigt att alltid ha haft den på service men det har aldrig varit något tjafs så tydligen har det varit fel på många kameror!
Morgan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar