Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - Blixtens microswitch försvunnen in i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det så att jag en längre tid har haft problem med min inbyggda blixt på min 7D, har använt extern blixt, och har förstått att det är fel på microswitchen i blixtskon. När jag skulle försöka åtgärda detta visade det sig att switchen satt så hårt fast att det inte gick att göra något åt det, det slutade åt att jag försökte trycka ner den ytterligare, vilket gick. Så ja, den är nu i kameran utan chans att få upp den igen, men eftersom den är i plast ser jag inget problem med att den skulle kunna kortsluta något. Så jag tänkte ersätta switchen med något annat, men utan försök till det så funkar ändå inte blixten, och det står att extern blixt används.

Så, vad kan göras åt detta, eller är det bara att bita i det sura äpplet, lära av sitt misstag och lämna in kameran?

Har den "försvunnit" in under kanten så ser jag nog ingen annan möjlighet än att demontera kameran, själv eller på serviceverkstad. Jag har haft samma problem både på 450D, 50D och 7D. Jag löste det dock genom att ta en droppe 5.56 på en nål och "motionera" switchen. Dår rör sig switchen samtidigt som det kryper in lite 5.56. Min 7D har gått fint i 18 månader efter den operationen. Du kan ju prova det, men det är kanske försent redan...

Orsaken till att problemet uppstår ligger i att plastpinnen sitter monterad genom ett hål i den övre blixtskon och toppkåpan av magnesium. Blixtskon sitter fastskruvad med fyra skruvar i plåtbiten under kåpan. Om man håller kameran i blixten kommer blixtskon och toppkåpan röra sig mot varandra och skjuva fast plastpinnen som då helt enkelt blir "krokig". Efter det kommer den att kärva. Pinnen har även en förmåga att samla en del smuts, vilket kan vara en bidragande orsak. Det finns inte heller någon "riktig" vädertätning vid pinnen.
Under plastpinnen sitter det en metalltunga som är den ena delen av strömbrytaren. Det är även denna klena tunga som ska fjädra tillbaka plastpinnen.
Jag tror inte att din pinne har åkt in i kameran, utan den har bara fastnat i nedre läget.

Smörja, ja det kan helt klart funka, du har inget att förlora. Jag skulle kanske välja en teflonsprej framför 5-56, men så länge det är små mängder så gör den nog ingen skada.

Canon har ingen separat reservdel för switchen/pinnen. En ny toppkåpa går loss på cirka 1200:-, jobbet går på cirka 1500:-, frakt tillkommer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar