ANNONS
Annons

7D - bara tre frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jxxxe

Aktiv medlem
Jag är Seriös intresserad att köpa 7D. det är min favorit nr 1 . Jag tror att jag har läst alla tester och jämförelse, försökte tänka på mina behov och fortfarande finns lite tvivel . De flesta tester vinner Canon 20D men för mig konstig nog Minolta känns som den rätt kamera.
Jag behöver bara svar på tre frågor för att bestämma mig definitiv 
1.Hur är det med samarbete med 5600 D blixt? Det sägs att det är inte problemfree ?????
2.Natt bilder, tagna i 30 sek eller längre ?? gärna om det är möjligt skulle jag se några bilder.
3.fokus i mörka miljöer ??? funkar utan problem? snabbt och exakt?

Jag besvarar frågorna i nummerordning och utifrån min erfarenhet med 7D.

1. Jag har använt 5600 HS (D) i alla möjliga situationer och konfigurationer och har aldrig haft problem med den. Jag har använt den vid makrofotografering för att lätta upp skuggor i HS mode. Vid proträttfotografering utomhus i hs mode, även trådlöst. Jag har slagit den i tak, väggar och använt omnibounce. Den har använts trådlåst i många sammanhang där den suttit på stativ med och utan paraply. Jag har kört med bländarförval och helt manuellt, både kamera och blixt. Den har aldrig krånglat för mig. Jag har en uppgraderad blixt så den gör det den ska göra.

2. Jag har väl aldrig trott att digitala kameror ska vara bra för nattfoto och har väl alltid framhållit film för den typen av fotografering.
Jag tog 2 st nattbilder (mina första med 7D) nyss för att se hur det blev, och resultatet var helt OK. Bifogar två bilder i två kommande inlägg med info om slutartid etc.

3. Den fokuserar hyffsat bra i mörker, beroende på optik. Bra optik - bra fokusering i mörker.
Men har man ett medelbra eller sämre optik (även med bra optik) kan man använda blixten 5600 som fokusenhet. Stäng av blixten och den använder ir
och fokuserar med. Det är hur bra som helst vid t ex live sammanhang. Oftast råder det blixtförbud (det blir dessutom inte så kul bilder med blixt) och då kan man använda blixten som fokushjälp, fast den är avstängd. Jag provade mitt 50mm f/1,4 utan blixten i skum belysning och den funkade bra. Med avstängd blixt (5600) var den lite snabbare att hitta fokus. Har man en 5600 och vill fota i mörker så använd den som fokushjälp, resultatet blir bättre då.

mvh/Ove

ISO 100
Bländare 16
Slutartid: 121 sek
Brännvidd 100mm

100% crop

(det var inte direkt vindstilla ;0))

Bilagor

• natt100mm.jpg
    natt100mm.jpg
    52.2 KB · Visningar: 1,014
ISO 100
Bländare 16
Slutartid: 170 sek
Brännvidd 300mm

100% crop

(det blåste även här ;0)

Bilagor

• natt300mm.jpg
    natt300mm.jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,015
Vevo skrev:
Stäng av blixten och den använder ir
och fokuserar med.
mvh/Ove

Det där låter ju super!

jag har en två år gammal 5600D som jag ska använda till min D7D när den kommer & förväntar mig nog att den, som många skrivit, underexponerar ca ett steg.

Kommer nog inte att bry mig om det utan kompenserar så länge så får jag se om jag nån gång i framtiden skickar in blixt & kamera för kalibrering.

//Larsa

HDFS) (KGS skrev:
Hur då uppgraderad? hur vet man om en 5600 är det eller inte? hur gör man om den inte är det?

/kg, stolt innehavare av en 5600

Har väl med tillverkningsdatum att göra antar jag?

Våra blixtar är nog för gamla & måste kalibreras...

Funderar du på D7D KG? ;-)

//Larsa

Icke, Aette duger bra för mej, men jag blev nyfiken på om min 5600 är uppgraderingsbar o vad det skulle ge...

HDFS) (KGS skrev:
Icke, Aette duger bra för mej, men jag blev nyfiken på om min 5600 är uppgraderingsbar o vad det skulle ge...

Vet inte om man ska kalla det uppgradering? Så vitt jag kan förstå så kalibreras blixten för att exponera rätt med D7D.

//Larsa

Det är ju jag som svamlar, så blir det när man skriver inlägg mitt i natten; 0))
Min blixt är naturligtvis kalibrerad. Den är inköpt i år så den var kalibrerad redan. KG och Larsa ni behöver kalibrera era blixtar för att den ska jobba 100% med 7D, Ja inte KG då som INTE ska köpa 7D ;0))

mvh/Ove

Jag skulle tro det. Min är inköpt i våras, då hade de hunnit med att kalibrera de nya. Jag tror att problemet är ltet och gör man som Larsa, kompenserar är det inga problem. Men ring till Zieger teknik och fråga för säkerhets skull.
Det tar nog inte många dagar att fixa det.

mvh/Ove

Jag har väl inga svar på dina frågor men jag tror du kommer bli mkt nöjd om du köper en 7D, jag har haft min ett par veckor och är super nöjd.

Sen skrev du att 20D vinner flest tester, men vet du vad? KM 7D vann Camera Grand Prix 2005 i Japan av 192 kameror, säger ju en del :)

7D - bara två frågor

Först följde jag många många hetsiga diskussioner på nätet om huruvida Canon 350D eller Nikon D50 var bäst för alla. Tills jag upptäckte att Konica Minolta ju verkar tillverka precis den kamera jag vill ha!

Först undrade jag om man skulle köpa kameran i säkra Sverige eller i den svaga dollarns USA. Tills jag insåg att Tyskland och technikDIREKT.de verkar vara en precis lagom pålitlig och billig leverantör.

Imorgon ska jag känna på alla tre kamerorna (Konica/Nikon/KM) för att försäkra mig om att jag väljer rätt.

Nu undrar jag bara två saker:

1. Är detta paket (med två objektiv från Sigma: 18-50 & 55-200) från technikDIREKT (för 10987 SEK) att rekommendera för mig? (Vem jag är? Jag har fotat mycket med mindre digitala kameror (En Minolta F200 med fina manuella möjligheter, som jag varit mycket nöjd med) men också en del med analoga systemkameror. Nu har jag fått tilfälle att fota för en tidning och vill utveckla mitt fotointresse..)

Objektiv är alltså något jag fortfarande inte har särskilt bra koll på. Hur står sig Sigmas mot KonicaMinoltas egna, t.ex? Visst verkar paketets två objektiv ge mig ett bra utbud av brännvidder?

2. Dynax 7D har, liksom 5D, bara 6 megapixels upplösning, vilket i jämförelse med Canons och Nikons modeller i samma prisklass ju är mindre. Är det något att oroa sig över? Blir det ett problem för er eller mig?

(Ett tack för Fotosidan. Här har jag redan läst mycket intressant. Men detta är mitt första inlägg!)

Re: 7D - bara två frågor

Jo Javille skrev:
[B2. Dynax 7D har, liksom 5D, bara 6 megapixels upplösning, vilket i jämförelse med Canons och Nikons modeller i samma prisklass ju är mindre. Är det något att oroa sig över? Blir det ett problem för er eller mig?

[/B]

7D liksom 5D har 6,3 Megapixel. Så du får nog läsa på lite till;0))
Jag har printat 50cm x 70cm bilder så nog räcker det till, för iallafall

mvh/Ove

edit: Du ändrade från 5 till 6 medans jag skrev. Då visste du kanske redan.

Vevo skrev:
7D liksom 5D har 6,3 Megapixel. Så du får nog läsa på lite till;0))
Jag har printat 50cm x 70cm bilder så nog räcker det till, för iallafall

mvh/Ove

edit: Du ändrade från 5 till 6 medans jag skrev. Då visste du kanske redan.
Ja, jag hann ändra! Tack för snabbt svar..

Jag är inte särskilt orolig för det där med upplösningen, faktiskt. Phu, jag undrar när jag kommer printa 50x70.. :)

Men ändå: varför väljer Canon och Nikon en upplösning som ligger 2 Mpixel upp? Borde inte KM känna press på sig att ligga på samma nivå? (även om en större sensor/högre upplösning lika gärna kan försämra bildkvalitéen, vad jag förstått?)

Men som sagt, 6 Mpixel blir nog fullt tillräckligt och lagom för mig. Vad tror du om objektiven då?

Rätta mig om jag har fel, men Nikon's D50 och D70 har väl oxå runt 6 MP, men med något mindre sensor t.o.m.?

I vilket fall tror jag inte du ska låta 6 eller 8 mp avgöra; känn efter hur kamerorna känns och försök att avgöra vilka funktioner du vill ha hos din kamera. Vilket du än väljer blir du säkert nöjd!

Vad gäller objektiven så är det ju helt klart ett bra pris för det paketet. Ett vettigt brännviddsomfång som du skriver, och när du får det så pass billigt kanske det inte gör så mycket om du så småningom inser att du vill byta upp dig för att få något skarpare och ljusstarkare.

/Per

Re: 7D - bara två frågor

Först undrade jag om man skulle köpa kameran i säkra Sverige eller i den svaga dollarns USA. Tills jag insåg att Tyskland och technikDIREKT.de verkar vara en precis lagom pålitlig och billig leverantör.
[/B]

Hej igen!
Alla som funderar på att köpa i Tyskland kan lätta här:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp
http://www.preis.de/index.htm
http://www.preisroboter.de/
Glöm inte Europa garanti och berätta för oss hur det gick 

Senast ändrad:
Per skrev:
...Vad gäller objektiven så är det ju helt klart ett bra pris för det paketet. Ett vettigt brännviddsomfång som du skriver, och när du får det så pass billigt kanske det inte gör så mycket om du så småningom inser att du vill byta upp dig för att få något skarpare och ljusstarkare.

/Per [/B]
Var på kvalitetsskalan ligger Sigma som tillverkare av objektiv? De gör väl objektiv som passar flera olika kameror, vad jag förstår. Med olika fattningar – Minoltas i det här fallet. Har ni erfarenheter av Sigma?

I de paket som säljs på Cyberphoto är väl alla objektiv KMs egna. Deras billigaste paket kostar 12703 SEK, där ingår ett objektiv: 28-100. Det har jag någonstans läst är ljussvagt, de andra rekommenderades istället.

Jag är övertygad om att jag inte kommer märka hur pass bra/sämre objektiven i det tyska paketet är, men vill ändå ha lite koll på kvalitén. Ni som har en Dynax 7D, vad har ni för objektiv?

Och Janne! Vet du något om garantier i Europa? På technikDIREKT skrivs inte särskilt mycket om garantier. Förutom ett slags två veckor långt öppet köp hänvisas i regel till tillverkarens garantier, som väl i regel gäller 2 år..

General Terms & Conditions:
Any article ordered by a customer may be unconditionally returned free of charge and without giving reasons within two weeks after receipt of such article.

With regard to guarantees, the producer’s terms and conditions shall be applicable.

Guarantees, repair & return of articles:
The legally imposed guarantee for technical appliances ends 24 months from the date that the product was bought. Some manufacturers provide guarantees that go beyond this legal requirement.

Please get in contact with us and we will gladly inform you fully about the different guarantees.

Garantin blir en tredje fråga, märker jag. Fast svara helst på mina frågor om objektiv...

Jo Javille skrev:
I de paket som säljs på Cyberphoto är väl alla objektiv KMs egna. Deras billigaste paket kostar 12703 SEK, där ingår ett objektiv: 28-100. Det har jag någonstans läst är ljussvagt, de andra rekommenderades istället.
Detta paket finns för övrigt att köpa från Tyskland för 8706 SEK + porto. Men hey! Här måste jag väl ändå missat nåt. Moms? Eller varför skiljer priset så mycket inom Europa..? 4000 SEK!?

(Tack för länken till preissuchmaschine.de Janne..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar