Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

72dpi istället för 240dpi vid webgalleri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Behöver lite hjälp gällande detta med dpi när man skapar och publicerar ett webgalleri direkt via Lightroom.

Jag har sett att mina bilder på nätet ligger på 240dpi, onödigt stort.
Mne jag hittar inte var i Lightroom man kan ändra så att de istället får 72dpi.

Tänkte nu testa att dra ned kvalitèn till 80% istället för 100%, men det hjälpte givetvis inte, bilderna håller fortfarande 240dpi.

Vill ha 72dpi, men hur gör jag?

Nu tar det ju en evighet att ladda upp alla bilderna, sedan är det för bra kvalitèt om någon vill ta dem också.

1000 tack för snabb hjälp då jag håller på med detta nu.

MVH Julle.

Jag bestämmer det när jag exporterar bilderna, men om det är rätt eller smartast vet jag inte.

Jag bestämmer det när jag exporterar bilderna, men om det är rätt eller smartast vet jag inte.

Men det påverkar ingenting! Läste du artikeln?

Inledningen lyder så här:
" * PPI och DPI har ingen som helst betydelse så länge vi visar en bild på skärmen. Bilden består av pixlar, skärmen visar pixlar, det är alltså bara pixlar som gäller.
* Om vi (eller ett fotolabb) skriver ut bilden så kan PPI och DPI spela roll. Observera ordet "kan". PPI och DPI måste inte spela roll. Man kan strunta i dem också.
* Du kan skriva ut i vilken storlek du vill
* När du visar bilder på webben så har du ingen kontroll
"

Precis som Per skriver, och som det står i artikeln (bra artikel!) så har ppi och dpi inget med skärmvisning att göra. Det är därför inget om ppi kommer upp i Lightroom förrän man arbetar med modulen "Print" (printar man till jpg-fil så kan man ställa ppi för filen, eftersom den filen i så fall är tänkt att skicka till fotolabb för utskrift (det är ju därför "Print to JPEG-file" finns i Lightroom).

Kort förklaring för de som inte orkar klicka på länken ;)

Är bilden 640 x 500 pixlar så är det just 640 x 500 pixlar som kommer visas, om man inte zoomar in/ut. Att det står 240 ppi betyder bara att bilden skulle ha blivit ca 68 mm bred och 53 mm hög vid utskrift. Hade det stått 72 ppi hade den blivit 22,6 cm gånger 17,6 cm, men i väldigt dålig kvalitet. På skärmen blir den så stor som den blir, det beror på skärmens upplösning och dot-pitch (fysisk pixelstorlek). Varje enskild pixel i bilden "mappas" altså mot en enskild pixel på skärmen. Annars skulle bilderna se f******liga ut på skärmen, precis som de gör om man t.ex. zoomar till 28.47% (eller vilken annan zoomningsgrad som helst som inte är jämnt delbar med två).

Kvalitetsinställningen vid jpg-export bestämmer komprimeringsgraden. Lägre kvalitet = högre komprimering.

Kul att se att min artikel blivit något av en standard-länk här på FS när det gäller frågor om DPI/PPI/upplösning.

Vilken dag som helst ska jag komplettera den med instruktiva bilder också...

Nej jag läste inte artikeln, jag svarade på frågan hur man ändrar från 240 till 72DPI i Lightroom, men där är det PPI man kan ändra kom jag just på.

Men där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Nej jag läste inte artikeln, jag svarade på frågan hur man ändrar från 240 till 72DPI i Lightroom, men där är det PPI man kan ändra kom jag just på.

Men där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Förlåt, Martin, jag trodde du var originalpostaren! Det var slarvigt av mig att inte läsa vem som skrivit inlägget! Där fick du en känga du inte alls hade gjort dig förtjänt av.

Sorry!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar