Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

72 pix eller 300 pix upplösning i webmiljö ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Livohelvete

Medlem
Har alltid fått lärt mig att efter att ha bearbetat en bild, och för sen spara den i webmiljö så rek. det att bilden ska sparas i 72pix/tum.

Men det jag undrar lite över, är ju nu när man tar eller knäpper kort med digitalkameran så blir ju korten tagna med 300 pix/tum i 2Miljoner alternativet ( NIKON CoolPix 4600 ).

Efter att testat att spara ett kort ( "Sparat för webben"- Photoshop ), se ovan i både 300pix/tum och i 72pix/tum så blir ju storleken i Kilobit den samma. Så då spelar det väl ingen större roll igenligen om man sparar en bild för webmiljö i 72pix/tum eller i 300pix/tum, eller hur ?

Storleken blir ju endå den samma.

500*375 ( 300pix/tum ) 60.51 K
500*375 ( 72pix/tum ) 60.51 K

Så då förstår jag inte varför man "rek." att spara ett objekt i 72pix då storleken på objeket endå bli det samma i slutändan för webmiljö ? Är ju bara extra jobb att ändra från 300 till 72 pix/tum.

Så varför ?

Tack för länken.

Så i det stora hela så spelar det alltså ingen roll om jag kör med 300Pix/tum eller om jag drar ner till 72pix/tum när det gäller webformat. Storleken kommer endå att bli den samma i slutändan.

Men tack så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar